خبرگزاری کار ایران

اکبر بهداروند:

با گروه‌سازی و تبلیغات نمی‌توان شاعر و هنرمند ساخت

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۹۲۱

شاعرانی که ژرف‌اندیش نیستند مانند کف روی آب یک اقیانوس هستند که به زودی با صخره‌های سنگین نقد برخورد می‌کنند و متلاشی می‌شوند.

هنرمند و شاعر را نمی‌شود با رسانه‌ها، تبلیغات و گروه‌سازی‌ها به عالم ادبیات معرفی کرد؛ ذات هنر شاعری است که هنرمند را معرفی‌ می‌کند. هیچ‌کس در مورد بزرگانی چون «حافظ»، «مولانا» و «فردوسی» تبلیغات نکرده بلکه مبلغ اندیشه‌های این شاعران، هنر آنان است که بر هیچ‌کس پوشیده نمی‌ماند. هنر خودش برای خودش تبلیغ می‌کند.

اکبر بهداروند در گفتگو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به آثار در دست انتشار خود گفت: «مقالات بیدل شناسی» نشر ملومه، «تعمیم کلیات طالب آملی» نشر نقش جهان و «کلیات خیالی بخارایی» توسط نشر نقش جهان ازجمله‌ کتاب‌های در دست انتشار است که تاریخ دقیق چاپ آن را نمی‌دانم. کتاب «مویه‌های هامون» از نشر ملومه تا یک هفته آینده وارد بازار می‌شود. این کتاب شعرهایی است درباره اوضاع و احوال سیستان.

او ادامه داد: همچنین حدود ۷۰ غزل آماده دارم به نام «اندیمشک و خنیاگر پیر» که به زودی از من منتشر می‌شود.

بهداروند با بیان اینکه شاعران باید از پشتوانه محکم شعری برخوردار باشند؛ گفت: شاعرانی که از گذشته شعری ادبیات ایران، تجربه‌ای دریافت نکردند نباید به آینده شعری خود هم امیدوار باشند. آینده متوال اندیشه‌های گذشته است. کسانی می‌توانند محکم و درست شعر بگویند که پشتوانه محکمی از اندیشه‌های ماقبل خود را دریافت کرده باشند.

این شاعر که پشتوانه شعری گذشته را امری ضروری برای سرودن شعر می‌دانست؛ بیان کرد: متأسفانه در این دو دهه با شعرهایی بی‌محتوا و شاعرانی بی‌سواد مواجه بوده‌ایم. شاعرانی که پشتوانه دیروز را ندارند و در فردای شعر ایران، از هیچ جایگاهی برخوردار نیستند. شاعران بی‌اصالت و گسیخته از نظام قدیم در حال محو و نابودی هستند.

او افزود: ادبیات ما مثل یک اقیانوس لایتناهی است و هرکس با ظرف خودش از این اقیانوس آب برمی‌دارد. شاعران، دارای تفکر انسانی و توحیدی‌ هستند، ‌ این شاعران سهم فراوانی از این اقیانوس می‌برند و در عمق آن هستند. اما شاعرانی که دارای اندیشه‌ای ژرف نیستند مانند کف روی آب هستند و به زودی با صخره‌های سنگین نقد برخورد می‌کنند و متلاشی می‌شوند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز