خبرگزاری کار ایران

در نشست خبری جشنواره شعر فجر مطرح شد:

ادبیات امروز به نهایت گستردگی خود رسیده‌است

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۵۹۶

شعر فجر بازتاب دهنده روزها و سالیان انقلاب است / انقلاب اسلامی ما بر این باور بود که هنر جانشین محافل دیگر نباشد و مستقل عمل کند.

در تمام دوران گذشته، کتاب سال فقط یکبار کتاب شعر انتخاب شده. این تصمیم درستی است که انتخاب کتاب‌های داستان به جایزه جلال و انتخاب کتاب‌ شعر به جشنواره شعر سپرده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ نشست خبری نهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر؛ امروز صبح؛ دوشنبه ۲۰ بهمن ماه؛ در بنیاد ادبیات داستانی ایرانیان برگزار شد.

در این نشست اسماعیل امینی(دبیر جشنواره شعر فجر) گفت: امروز یکی از روزهای ایام پیروزی انقلاب است. کسانی که جوانتر هستند این روزها برایشان معمولی است؛ اما برای کسانی که همسن و سال من هستند این روزها را خوب به یاد دارند.

او ادامه داد: این روزها دروه فشرده‌ای از تجربه‌های اجتماعی و تاریخی بود که همین تجربه‌ها بعدها بنیادی از شعر و ادبیات شد که به شعر و ادبیات انقلاب تبدیل شد. یاد می‌کنیم از کسانی که از جان خود گذشتند، شهید شدند تا از جان و عزت و شرف و دین و سربلندی مرم خود دفاع کنند.

امینی افزود: به مدد روزگاران انقلاب است امروز گستردگی ادبیات را شاهد هستیم. می‌توان گفت این گستردگی ادبیات در هیچ دور‌ه‌ای وجود نداشته. همه این‌ها به برکت تحولی است که در فرهنگ ما ایجاد شد. انقلاب اسلامی ما بر این باور بود که هنر جانشین محافل دیگر نباشد و به طور مستقل عمل کند.

این شاعر با بیان اینکه جشنواره شعر فجر بازتاب دهنده روزها و سالیان انقلاب است؛ گفت: جشنواره شعر فجر مانند نمایشگاهی است که تمام آنچه را که در این سال‌ها به عنوان شعر به مخاطبان عرضه شده را نمایش می‌دهد.

مهدی قزلی(مدیر بنیاد ادبیات داستانی) هم با بیان این مطلب که بخش محافل جشنواره از فردا آغاز می‌شود؛ گفت: گذاشتن اسم استانی روی این محافل درست نیست چراکه این محافل کاملاً ملی هستند. همچنین که این محافل قرار نیست در همه استان‌ها برگزار شود و تنها در برخی از آن‌ها برگزار می‌شود.

او محافلی که از فردا قرار است در استان‌ها برگزار شود را چنین بازگو کرد:
۲۱ بهمن، محفل مشهد، به دبیری آقای نظافت
۲۸ بهمن، آبادان به دبیری بهمن ساکی.
۲۹ و ۳۰ بهمن محفل شعر کودک و نوجوان در همدان، به دبیری جواد محقق.
۳و۴ اسفند ماه، محفل کیش به دبیری محمد مودب.
۵و۶ اسفند ماه، محفل تبریز به دبیری صالح سجادی.

قزلی با اشاره به محفل «جوانان شعر فجر» گفت: این محفل برای جوانان شاعر، روز پنجشنبه ۷ اسفندماه در برح میلاد به دبیری حامد عسگری برگزار می‌شود. اختتامیه جشنواره را هم در نیمه اسفند ماه برگزار خواهیم کرد.

او همچنین در رابطه با ۳ محفلی که قرار است در خارج از کشور برگزار شود و برگزاری آن هنوز قطعی نشده؛ گفت: محفل کابل را داریم که اولین محفل خارجی خواهد بود با دبیری محمد حسین جعفریان و حضور شاعران افغانی. بعد از آن محفلی در بصره داریم که مرکزیت خوبی در شعر عربی پیدا کرده است. برنامه آخر نیز آذربایجان است به دبیری ناصر فیض. این محفل در گنجه یا باکو یا هردو شهر برگزار خواهد شد. در مجموع ۱۱ برنامه داریم که آن را طی کمتر از یک ماه انجام می‌دهیم.

اسماعیل امینی در رابطه با انتخاب داور گفت: برای انتخاب داور، معیار این نبوده که او ساکن کجاست. هرکس که امکان داوری داشته و هیئت علمی تصویب کرده که او داور باشد، برای داوری دعوت شده. در دو بخش هم داور غیرتهرانی داریم. همچنین باید بگویم که نه داورها و نه کسانی که کار اجرایی می‌کنند، هیچ‌کدام در هیچ بخشی نمی‌توانند کتاب داشته باشند.

او ادامه داد: همه آثار منتشر شده سال ۹۲ در داوری وجود دارد.(کتاب شعر، پژوهشی در شعر، شعر کودک و نوجوان). بیش از ۵ هزار جلد کتاب در بخش اول داوری شده و کتاب‌های منتخب برای داوران بخش نهایی ارسال شده با توجه به اینکه داوران مرحله نهایی می‌توانند کتابی را از مرحله اول انتخاب کنند و هیچ ممانعتی ندارد. کتاب‌هایی که برای داوری نهایی انتخاب شده حدود ۴ کتاب است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز