خبرگزاری کار ایران

معاون فرهنگی وزیر ارشاد:

اهالی قلم رتبه‌بندی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۲۵۰۶۴۶

در حال بررسی برای رسیدن به پارامترها و شاخص‌هایی جهت ایجاد یک ساختار و نظام مشخص رتبه‌بندی اهل قلم هستیم.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در مراسم رونمایی وبسایت اهل قلم که با حضور جمعی از نویسندگان امروز دوشنبه ۲۰ بهمن در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب در تهران برگزار شد؛ با اشاره به فعالیت حدود ۲۰۰ هزار نفر به عنوان اهل قلم در کشور، از برنامه این وزارتخانه برای رتبه بندی آنها البته بر اساس شاخص ها و معیارهایی دقیق خبر داد.

به گزارش ایلنا، سیدعباس صالحی با اشاره به اینکه برخی از اهل قلم برخلاف اهل نشر، چندان به دنبال احقاق حقوق خود نیستند، گفت: باید زمینه شکل گیری وضعیت مطلوب در حوزه حقوق نویسندگان در کشور ایجاد شود. مسئله دیگری که وجود دارد این است که متاسفانه عمدتا اهل قلم مرکزنشین دیده شده اند و نویسندگانی که در شهرستان های دور افتاده مشغول نگارش هستند و بعضا آثار فاخری هم تولید می کنند، مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

صالحی همچنین با بیان اینکه ۲۰۰ هزار نفر اهل قلم در کشور فعالیت می‌کنند و طبیعتا همه آنها باید از تسهیلاتی مانند تسهیلات بیمه‌ای صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان و روزنامه‌نگاران برخوردار شوند، تاکید کرد: نسبت کمی اهل قلم در قیاس با صنوفی مانند سینما بیشتر است اما متاسفانه در ردیف‌های اعتباری و ارائه برخی تسهیلات، اهل قلم کمتر به چشم می‌آیند.

وی که خود عضو هیات امنای صندوق هنر نیز هست؛ با اشاره به شرایط نه چندان مساعد این صندوق به جهت اعتبارات مالی، یادآور شد: اگرچه مقرر شده که حتی المقدور از پذیرش اعضای جدید در این صندوق اجتناب شود، انتظار ما این است که فاصله‌ها بین ارائه تسهیلات صندوق به اهل قلم در قیاس با سایر صنوف فرهنگی و هنری کاهش یابد.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد از برنامه این معاونت برای رتبه‌بندی اهل قلم البته براساس معیارهای دقیق و مشخص، خبر داد و گفت: در شرایط کنونی کمیت کتابها بر کیفیت غلبه دارد ضمن اینکه برخی از این عناوین، کتابسازی است و طبیعتا این نمی‌تواند شاخصی برای رتبه‌بندی باشد. به هر حال ما در حال بررسی برای رسیدن به پارامترها و شاخص‌هایی جهت ایجاد یک ساختار و نظام مشخص رتبه‌بندی اهل قلم هستیم.

صالحی سپس با اشاره به مشکلات عرصه نشر به جهات اقتصادی، بر لزوم سرازیر کردن سرمایه‌ها در بازارهای مختلف به بازار نشر تاکید کرد و گفت: در حال حاضر بیشتر ناشران با سرمایه شخصی اقدام به سرمایه‌گذاری برای انتشار کتاب می‌کنند لذا باید تلاش کرد که از اسپانسرها و سرمایه‌های موجود در دیگر حوزه‌ها برای رونق بخشی به صنعت نشر بهره برد.

او تاکید کرد: زمانی وضعیت دولت و وزارت ارشاد مناسب‌تر بود و گاهی امکان حمایت‌های بیشتر از صنعت نشر و اهل قلم وجود داشت اما الان ما به عنوان وزارت ارشاد در شرایط خاصی قرار داریم. با این حال سعی می‌کنیم از پیشنهادها و ایده‌های مبتکرانه که برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک و مشارکتی در حوزه نشر ارائه می‌شود، نهایت استفاده را ببریم.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در پایان گفت: نباید شرایط اقتصادی نشر به گونه‌ای باشد که نوشته‌های گاه فاخر نویسندگان در طاقچه خانه‌هایشان خاک بخورد و منتشر نشود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز