خبرگزاری کار ایران

«گوساله و دونده‌ی دو استقامت» نقد می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۵۲۴۲۱

دو داستان بلند «گوساله» و «دونده­‌ی دو استقامت» در سال ۱۹۹۸ نوشته شد‌ه‌­اند و سال ۲۰۱۲، پس از اختصاص جایزه‌‌ی نوبل ادبیات به مو یان، به فرانسه ترجمه شدند.

«گوساله و دونده‌ی دو استقامت» نوشته‌‌ی «مو یان» برنده‌ی جایزه‌ی نوبل ۲۰۱۲ روز جمعه ۱ اسفند در سلسه‌ نشست‌هایی با نام «عصر جمعه» با حضور اصغر نوری مترجم کتاب، خلیل درمنکی و سعید شریفی به عنوان منتقد و جمعی از نویسندگان و منتقدان برگزار می‌شود.

به گزارش ایلنا؛ کودکی، روستا، فقر، گرسنگی و آموزش نظامی تمهای آشنایی دنیای داستانی مو یان هستند که از زندگی شخصیاش میآیند. او برخلاف نویسندههای نسل خود، فرصت تاثیر گرفتن از رمانهای بزرگ کلاسیک را نداشت. آثار او در روستای زادگاهش ریشه دارند و شاخ و برگشان را حوادثسیاسی چین از انقلاب کمونیستی تا امروز تشکیل میدهند. مو یان با احیای میراثادبی چین و سنت شفاهی آن، در نوشتار خود از زبانهای محلی استفاده میکند و ترکیبی میسازد از خاطرات واقعی، تاریخ، سیاست و تخیل.

اگرچه منتقدان و کارشناسان ادبی آثار مو یان را با رمان­‌های دیکنز، فاکنر و مارکز مقایسه می­‌کنند، اما می­‌توان او را یک لا فونتن چینی هم به حساب آورد. چیزی که مو یان از تشبیه، استعاره و اخلاقِ دنیای حیوانات برمی­‌گیرد، نوشتارش را به رئالیسمی قوی و سرشار از ابتکار مجهز می­‌کند؛ حکایت­‌های مربوط به حیوانات، فانتزی، ابسورد، مضحکه، هجو و کمدی به سبک نوشتاری او غنا می­‌بخشند و از بعضی جنبه­‌ها منحصر به فردش می­کنند. این استعداد تغییر شکل دادن امر حقیقی بدون ترک آن، به مو یان اجازه می­‌دهد در کتاب­‌هایش به مضمون­‌های تابو در چین نزدیک شود، از قبیل سیاست، تک­‌فرزندی، بی‌عدالتی، انحراف­‌های قدرت حاکم و مسائل جنسی.

دو داستان بلند «گوساله» و «دونده­‌ی دو استقامت» در سال ۱۹۹۸ نوشته شد‌ه‌­اند و سال ۲۰۱۲، پس از اختصاص جایزه‌‌ی نوبل ادبیات به مو یان، به فرانسه ترجمه شدند. کتاب حاضر از روی این نسخه به فارسی ترجمه شده است. ازنظر منتقدان فرانسوی، این دو داستان، به دلیل دارا بودن بسیاری از ویژگی­‌های سبک نوشتاری مو یان، مدخل خوبی برای ورود به دنیای داستانی او هستند.

نقد و بررسی «گوساله و دونده‌ی دو استقامت» روز جمعه ۱ اسفند، از ساعت ۱۵:۳۰ تا ۱۸، در کافه صور واقع در خیابان انقلاب، خیابان دانشگاه، مجتمع تجاری دانشگاه، طبقه زیرزمین برگزار می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز