خبرگزاری کار ایران

مجموعه‌ آثار بریل بینبریج در بازار کتاب

asdasd
کد خبر : ۲۵۴۹۷۸

آثاری که از بریل بینبریج در دست انتشار و ترجمه است؛ عبارت‌انداز: وقت‌ِ هرز، کارخانه رو به تعطیلی است، استاد جورجی، هر کس برای خودش، خیاط زنانه، یک اتفاق بسیار بسیار بزرگ، پسران روز تولد، بنا به گفته‌ی کویینی، و دختری با پیرهنِ گُلدار.

نشر «شورآفرین» با ترجمه‌ی سلما رضوان‌جوو آزاده فانی، مجموعه آثار بریل بینبریج، نویسنده‌ی بزرگ انگلیسی را منتشر می‌کند.

به گزارش ایلنا؛ بریل بینبریج(۱۹۳۲-۲۰۱۰) نویسنده‌ی بزرگ بریتانیایی که از او با عنوان «جواهر ملت انگلیس» یاد می‌شود، و بیش‌تر او را به خاطر داستان‌های روانشناسانه‌اش می‌شناسند، بیش‌ترین نامزدی جایزه‌ی بوکر را در کارنامه‌ی خود دارد: پنج بار. بینبریج سال ۲۰۱۰ به پاس همین حضور پیوسته در نامزدی نهایی جایزه‌ی بوکر، از سوی آکادامی بوکر از وی تقدیر شد و جایزه‌یی ویژه به وی تعلق گرفت. هم‌چنین بینبریج دو بار جایزه‌ی ویتبرد(جایزه‌ای که در سالهای ۱۹۷۱ تا ۲۰۰۵ به آثاری که هم از حیثارزش ادبی برتر بودند و هم لذتبخش و خوشخوان به حساب می‌آمدند در انگلستان به نویسندگان اعطا شده است) را در سال‌های ١٩٧٧ و ١٩٩۶ برای نوشتن بهترین رمان کسب کرد: رمان‌های «هرکس برای خودش» و «وقتِ هرز». رمان «کارخانه رو به تعطیلی است» نیز علاوه بر نامزدی بوکر، برنده‌ی جایزه‌ی داستان‌نویسی گاردین شد و در روزنامه‌ی انگلیسی مشهور آبزِروِر در فهرست صد رمان برتر دنیا جای گرفت. سال ٢٠٠٨، روزنامه‌ی تایمز، بریل بینبریج را در فهرست خود به عنوان ٥٠ نویسنده‌ی بزرگ بریتانیایی از سال ١٩۴٥ تا ۲۰۰۸ قرار داد.

آثاری که از بریل بینبریج در دست انتشار و ترجمه است؛ عبارت‌انداز: وقت‌ِ هرز، کارخانه رو به تعطیلی است، استاد جورجی، هر کس برای خودش، خیاط زنانه، یک اتفاق بسیار بسیار بزرگ، پسران روز تولد، بنا به گفته‌ی کویینی، و دختری با پیرهنِ گُلدار.

بریل بِینبریج در ۱۹۳۲ زاده شد و در سال ۲۰۱۰ درگذشت. نویسنده‌ی انگلیسی اهل لیورپول که پیش از هرچیز به دلیل نوشتن رمان‌های روانشناسانه‌اش شهرت دارد و در میان طبقه‌ی کارگر انگلیسی جای می‌گیرد. شد. براساس سه عنوان از کتاب‌های بینبریج فیلم ساخته شده است. بینبریج نویسنده‌ای است که پنج بار برای جایزۀ بوکر نامزد شد.

«خیاط زنانه» عنوان داستانی وهم‌آور و روانشناسانه از بینبریج است که در ۱۹۷۳ به فهرست نهایی کتاب‌های جایزه‌ی ادبی بوکر راه یافت. داستانش به زمان جنگ دوم جهانی بازمی‌گردد. این کتاب تقریبا به طور یکپارچه از سوی ناقدان تحسین و در بررسی کتاب نیویورک و تایمز اعجاب‌انگیز و چشمگیر و در جزییات رعب‌انگیز خوانده شد.

«کارخانه رو به تعطیلی است»(که عنوان اصلی آن کارخانه‌ی شراب‌سازی رو به تعطیلی است)، کمدی سیاهی است که در ۱۹۷۴ بار دیگر به فهرست نهایی جایزه‌ی بوکر پیوست. این کتاب علاوه بر نامزدی بوکر، برنده‌ی جایزه‌ی داستان‌نویسی گاردین شد و در روزنامه‌ی انگلیسی مشهور آبزرور observer در فهرست صد رمان برتر دنیا جای گرفت. داستان کتاب ملهم از تجربیات شخصی نویسنده هنگام کار در کارخانه‌ی شراب‌سازی به سال ۱۹۵۹ و پس از جدایی او از همسرش است.

داستان در تایمز این‌گونه تحسین شده: «رمانی تراز اول با ساخناری قوی و شخصیت‌پردازی بی‌پروا است و حال‌وهوایی پرشوروهیجان دارد که به غایت خنده‌آور است.»

داستان «یک اتفاق بسیار بسیار بزرگ» در ۱۹۹۰ نامزد جایزه‌ی بوکر و در ۱۹۹۵ براساس آن فیلمی با بازی هیو گرانت و آلن ریکمن ساخته شد. عنوان کتاب ارجاع طنزآمیزی دارد به داستان پیتر پَن[شخصیت معروف کارتونی] آن‌جا که می‌گوید: «مردن اتفاق بسیار بسیار بزرگی باید باشد.» داستان این کتاب هم از تجربیات بینبریج جوان هنگام کار در تماشاخانه‌ی لیورپول مایه گرفته است.

«استاد جرجی» رمانی تاریخی است که نام بینبریج را برای پنجمین بار در فهرست جایزۀ بوکر ۱۹۹۸ جای داد. داستان به زمان جنگ کریمه[جنگ میان امپراتوری روسیه با فرانسه و انگلیس و عثمانی] بازمی‌گردد. داستان جورج هاردی، جراح سرشناس و عکاس تازه‌کاری است که سرزمین و شهرتش را رها می‌کند و داوطلبانه به سوی مناطق جنگی رهسپار می‌شود.

به دنبال مرگ بریل بینبریج در هفتاد و پنج سالگی، گردانندگان جایزۀ بوکر تصمیم گرفتند به نویسنده‌ای که پنج بار نامزد این جایزه شد ادای احترام کنند. بدین‌ترتیب از عموم درخواست شد تا به محبوب‌ترین رمان‌های برگزیدۀ بینبریج رای دهند. در این رای‌گیری با بیش از هزار خواننده، استاد جرجی(۱۹۹۸) به زحمت از هرکس برای خودش که در ۱۹۹۶ منتشر شد پیشی گرفت. دیگر عناوین به ترتیب شامل تمام رمان‌های قدیمی‌تر بینبریج بودند: خیاط زنانه(۱۹۷۳)، کارخانه رو به تعطیلی است(۱۹۷۴) و یک اتفاق بسیار بسیار بزرگ(۱۹۹۰).

بینبریج تا زمان مرگ، روی آخرین رمانش با عنوان دختری با پیرهن گلدار کار کرد. این رمان که بر مبنای داستان سفر واقعی بینبریج به دور آمریکا در ۱۹۶۸ نوشته شد و درباره‌ی دختری مرموز است که به دست داشتن در ماجرای ترور رابرت کندی شناخته می‌شود. این داستان قرار بود در ۱۸۵ صفحه نوشته شود که بینبریج پیش از مرگ، ۱۵۰ صفحه‌‌ی آن را به‌اضافه‌ی ده صفحه‌ی پایانی کامل کرده بود. در آخرین روزهای زندگی‌اش، دخترانش در بستر مرگ بیست‌وپنج صفحه‌ی باقیمانده را براساس گفته‌های وی یادداشت‌برداری کردند، کتاب سرانجام ویرایش و در ۲۰۱۱ منتشر شد.

روزنامه‌ی تایمز در ۲۰۰۸ نام وی را در فهرست پنجاه نویسنده‌ی برتر انگلیسی از ۱۹۴۵ جای داد و مارک نافلر[آهنگساز، نوازنده و خواننده‌ی مشهور بریتانیایی] در مارس ۲۰۱۵ از آوازی به یاد بریل بینبریج رونمایی کرد. هم‌چنین تاکنون سه فیلم بر اساس آثار وی ساخته شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز