خبرگزاری کار ایران

کیوسک‌های مطبوعاتی یا دکان تنقلات و فروش سیگار

asdasd
کد خبر : ۱۱۰۲۸۳۶

اجاره ناچیز دریافتی شهرداری از کیوسک های سطح شهر ، صرفا برای عرضه نشریات و در مواردی فروش تنقلات و سیگار و گاهی هم گل محاسبه می شود، اما امروزه تنها چیزی که در کیوسک ها یافت نمی شود، روزنامه ها و نشریات متفاوت است.

ایلنا؛ کیوسک های مطبوعاتی از آغاز فعالیت‌شان بنا بوده که اختصاصا به فروش روزنامه ها و جراید بپردازند، به دنبال تلاش برای افزایش درآمد، رفته رفته تنقلات و سیگار را نیز به فروش خود اضافه کردند و جای مطبوعات روز به روز در این کیوسک ها تنگ‌تر شد. می گویند خواهان مطبوعات کم شده! صرف نمی کند! بدیهی است زمانی که نشریه و روزنامه ای در کیوسک نباشد مردم کمتر به خرید نشریات روی می‌آورند.

به دنبال این موضوع درآمد مطبوعات نیز کاهش خواهد یافت چرا که وقتی روزنامه ای دیده نشود طبیعتا آگهی و رپرتاژ نیز به حداقل خواهد رسید و کم کم کمر مطبوعات به صورت واقعی خواهد شکست و شاید صدایش سال‌ها بعد به گوش مسئولان برسد هر چند همین الان هم رسانه ها در میان اغلب مردم خریداری ندارند.

در این میان باجه های مطبوعاتی پا را فراتر گذاشته   کلا بساط مطبوعات را برچیده و بجای آن چیپس و پفک و سایر تنقلات و خوراکی ها را می فروشند.

در حال حاضر بیشتر کیوسک های مطبوعاتی اردبیل  توسط شهرداری‌ها با مبالغ ماهانه ناچیز به افرادی واگذار شده و امروز بسیار شنیده می شود که کیوسک ها دست به دست شده و با مبالغ بسیار بالاتری به نفع مالکان اولیه اجاره داده می شوند که این امری غیرقانونی و بدلیل اینکه این اجاره های بالا به شهرداری واریز نمی شود به نوعی تضییع حقوق مردم است.

سئوال اینجاست؛ چرا با عموم کیوسک ها که مجوز اصلی آنان برای عرضه و فروش مطبوعات است اما از مطبوعات خبری نیست، برخورد نمی شود.طبق قانون واحد های صنفی خاصی مجاز به خرید و فروش مواد دخانی هستند و کیوسک ها شامل این دسته از رسته های شغلی نمی شوند.

در سال‌های گذشته روزنامه‌های مختلف در مقابل این کیوسک ها خودنمایی می کردند و حتی دانش آموزان نیز شیفته مطبوعات شده و به آن گرایش پیدا کرده یا لااقل به صورت گذرا تیترها را مرور می کردند. می‌توان گفت جرقه ورود بسیاری از اهالی رسانه به این بستر، همین کیوسک های مطبوعاتی بود. اما الان دانش آموزان و جوانان جذب چه چیزی شوند؛ سیگارهای رنگارنگ؟

در مرکز استان اردبیل شما اگر بخواهید حتی یک روزنامه معروف را هم پیدا کنید باید تمام شهر را زیر و رو کنید؛ شاید موفق به یافتن روزنامه دلخواهتان شوید. با این اوضاع می توان تصور کرد که وضعیت مطبوعات در شهرستان ها و شهرهای کوچ چگونه است.

برای حل این مشکلات لازم است در وهله اول،   شورای شهر و خصوصا کمیسیون فرهنگی شورا به عنوان نماینده مردم و در راستای دفاع از بیت‌المال، نحوه واگذاری این کیوسک ها توسط شهرداری را به صورت دقیق بررسی کند و متخلفان این امر را چه از بدنه شهرداری و چه دلالان کیوسک ها به دستگاه قضایی معرفی کند.

در مرحله بعد وظیفه ای بر عهده اداره تعزیرات است که با مسئله فروش سیگار و سایر اقلام خوراکی که تحت مجوز این کیوسک ها نیست برخورد کند.

باید خانه مطبوعات و اداره ارشاد اسلامی نیز در جهت دفاع از حقوق مطبوعات پا پیش گذاشته و مطالبه‌گر حقوق  مطبوعات باشد.

سایر نهادهای فرهنگی و سمن های مرتبط با این موضوع نیز باید به صورت جدی به این مسئله ورود کنند چرا که برچیده شدن مطبوعات از سطح شهر باعث کاهش فرهنگ مطالعه در جامعه خواهد شد.

 

انتهای پیام/
رشید عبدالحسینی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز