خبرگزاری کار ایران

استاندار در دیدار با نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد استان اردبیل:

سمن‌ها در حوزه‌های تخصصی فعال شوند

asdasd
کد خبر : ۱۴۱۹۵۹

استاندار در دیدار با نمایندگان سازمانهای مردم نهاد استان اردبیل بر لزوم افزایش مشارکت سمن ها و حضور آنها در حوزه های تخصصی تاکید کرد

ایلنا: استاندار در دیدار با نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد استان اردبیل بر لزوم افزایش مشارکت سمن‌ها و حضور آن‌ها در حوزه‌های تخصصی تاکید کرد.
به گزارش خبرنگار ایلنا از اردبیل مجید خدابخش گفت: جامعه امروز نیازمند حضور و مشارکت سازمان‌های مردم نهاد داریم و هدف ما نیز در دولت تدبیر و امید حمایت و تقویت سمن‌هاست تا با بسترسازی‌هایی که انجام می‌دهند فضا را برای پیشرفت و ایجاد فرصت‌های جدید در جامعه فراهم کنند.
وی با بیان اینکه سرمایه‌های اجتماعی با مشارکت سمن‌ها در جامعه قابلیت تقویت شدن دارند، گفت: ذات کارهای مردمی این است که خود مردم آستین بالا بزنند و وارد گود شوند که ما قطعاً با ادامه برپایی چنین جلساتی سعی می‌کنیم تا در کنار هم بنشینیم و بسیاری از مشکلات و گره‌ها را با همکاری و مشارکت هم برطرف کنیم.
در این دیدار صمیمی هم تعدادی از نمایندگان سازمانهای مردم نهاد دیدگاه‌های خود را در مورد اهمیت این مجموعه‌های غیردولتی، ضرورت حمایت دولت، رتبه‌بندی سمن‌ها و همچنین تشکیل جلسات مرتب برای حل مشکلات و نارسایی‌های این مجموعه‌های مردم نهاد مطرح کردند.
دبیر سازمان مردم نهاد جوانان آرتا خواستار تعریف ساماندهی و توانمند سازی سمن‌های اردبیل به عنوان یک مگا پروژه در حوزه معاونت سیاسی - اجتماعی استانداری اردبیل شد.
مهدی جهاندیده در دیدار نمایندگان سمن‌های استان با استاندار اردبیل گفت: توانمند سازی سمن به ارتقای نقش مشارکتی آن‌ها در فرایند توسعه می‌انجامد و فعالیت آن‌ها را هدفمند، کاربردی و بر اساس نیاز تعریف می‌کند.
وی با اشاره به نقش سمن‌ها در فرایند توسعه مدنی و اجتماعی گفت: باید در نظر داشت که فعالیت سمن‌ها، امروز در دنیا به صورت یک علم تعریف می‌شود، مردم و دولت‌ها آنچه را که اندوخته‌های تجربی و مشاهداتشان است را مکتوب کرده‌اند و بر اساس آن است که مباحثی چون تخصصی عمل کردن و تمرکز روی یک موضوع، تجهیز منابع و جذب کمک‌های مالی و برنامه ریزی استراتژیک در راستای توانمند سازی سمن‌ها نقشی کاربردی و گره گشا پیدا می‌کند.
دبیر سازمان مردم نهاد جوانان آرتا، با انتقاد از اینکه کمک‌های مالی مستقیم به سمن‌ها استقلال فعالیتی آن‌ها را محدود می‌کند؛ گفت: ماهیت ساختاری و لزوم شکل گیری یک سازمان مردم نهاد به گونه‌ای است که بحثکمک مالی مستقیم دولت را در منافات با اهداف و به نوعی استقلال در تصمیم گیری و نقش نظارتی یک سمن قرار می‌دهد.
وی افزود: متاسفانه در بین سمن‌های اردبیل فرهنگی به نادرست شکل گرفته است که سمن‌ها منابع مالی خود را از بدنه دولت جذب کنند، در رویکرد امروزی سمن‌ها این رویکردی مردود است و باعثمی‌شود تا یک سمن مجری سیاست‌های دولت باشد و این در منافات با اساسنامه‌های فعالیتی سمن‌ها است.
جهاندیده ضرورت شکل گیری سمن‌ها را در تناسب با نیاز و مشکلات پیرامونی توصیف کرد و گفت: آمار‌ها روایتگر صدور مجوز و فعالیت بیش از ۸۰۰ سازمان مردم نهاد در سطح استان است؛ در حالی که کمتر سمنی را می‌توان سراغ داشت که دقیقا بر اساس نیازسنجی مشکلات بومی شکل گرفته باشد.
وی تاکید کرد: ماهیت و چرایی شکل گیری و پیدایش یک سمن باید متناسب با مشکلات پیرامونی و آنچه باشد مه حضور و فعالیت داوطلبانه گروههای مدنی و اجتماعی را می‌طلبد.
جهاندیده با بیان اینکه خواست و آرمان سمن‌های اردبیل رسیدن به مقوله توانمند سازی است گفت: از استاندار خواستاریم تا کمکمان کند که به معنای واقعی غیر دولتی و ایفاگر نقش بازوی توانمند در تقویت تفاهم‌ها و همکاری بین دولت و جامعه مدنی باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز