خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی اردبیل:

اقدام صاحبان کسب و کار برای تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا الزامی است

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۷۱۲۹

نماینده وزیر و مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل گفت: از سال 1403 علاوه بر عدم ارایه خدمات بانکی و مالیاتی، امکان تمدید، توسعه و اصلاح مجوز برای دارندگان مجوزهای قدیمی امکان پذیر نخواهد بود و صاحبان کسب و کار تا آخر اسفند ماه سال جاری ، باید برای تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا اقدام کنند.

به گزارش ایلنا، یعثوب نژاد محمد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: هدف دولت صدور و تمدید مجوزها بصورت الکترونیکی و کیوآرکد است، لذا از  سال ۱۴۰۳ دیگر مجوزی برای فعالان اقتصادی تحت عنوان مجوز کاغذی نخواهد بود و همه آن ها باطل خواهند شد.

 وی افزود: درگاه ملی مجوزها تحت مدیریت هیات مقررات زدایی و تسهیل مجوزهای کسب و کار است و درگاه مذکور تنها مرجع رسمی اعلام شرایط در این حوزه می باشد و متقاضیان سرمایه گذاری با داشتن شرایط لازم، می توانند با استفاده از این درگاه، از طریق اینترنت طی مدت زمانی 48 ساعت الی 15 روز صاحب مجوز کسب و کار خود شوند.

نماینده وزیر و مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل با اشاره به راه اندازی درگاه ملی مجوزهای کسب و کار و صدور اینترنتی مجوزها دیگر چیزی به نام امضای طلایی و کاغذبازی وجود نخواهد داشت، گفت: راه اندازی این درگاه اقدام بسیار ارزشمندی است که مانع از وقوع فسادهایی که در پشت امضاهای طلایی وجود داشت شده و باعث تسریع خدمت رسانی به مردم ، کاهش زمان ، تسهیل فرایند صدور مجوزهای کسب و کار، سهولت در ثبت کسب و کار توسط اشخاص و رسمی شدن فعالیت ها می‌شود.

نژادمحمد ضمن اشاره به کارکرد اصلی این درگاه از جمله شفاف سازی و سهل کردن شرایط، مدارک، زمان و هزینه لازم برای صدور مجوز همه کسب وکار ها  بیان داشت : از ابتدای سال جاری تا کنون در استان اردبیل در مجموع 24101 درخواست صدور مجوز سرمایه گذاری در درگاه مذکور به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: از رقم مذکور 14129 مورد مجوز سرمایه گذاری صادر و 944 مورد از متقاضیان انصراف داده اند.

نژادمحمد با اشاره به اینکه سه نوع مجوز خانگی ، صنفی و دستگاهی داریم ادامه داد: فعالان اقتصادی می‌توانند بدون مراجعه حضوری طی فرآیندی از قبل تعریف شده و صرف هزینه مشخص در طول دوره زمانی معین با مراجعه به آدرس اینترنتی mojavez.ir   وارد کارزار کسب و کار شوند و با استفاده از این سایت کسب و کار مورد نظر را جستجو و راهنمای دریافت آن را مطالعه کنند و شرایط و مدارک لازم نیز برای دریافت مجوزی ثبت شده است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان خاطر نشان کرد: با تصویب قانون و تکلیفی که دولت سیزدهم به متولی‌گری وزارت اقتصاد و دارایی تعیین کرد، طبق حکم ماده 7 قانون اجرای سیاست های کلی اصل قانون اساسی ، از سال 1401 کل فرآیند ثبت درخواست تا صدور همه مجوزهای کسب و کار در سراسر کشور باید کاملا الکترونیکی شوند تا تمام فعالان اقتصادی که تمایل به شروع کسب و کار دارند در هر زمان و مکانی بتوانند از این سامانه استفاده کنند. 

وی در خصوص خدماتی که درگاه ملی مجوزهای کشور به متقاضیان مجوز ارائه می دهد نیز افزود : ثبت درخواست ها و صدور مجوزهای کسب و کار به صورت کاملا الکترونیکی انجام می گیرد  و زمانی که متقاضیان در ثبت درخواست به راهنمایی نیاز داشتند ، می توانند از کارشناسان درگاه و دستگاه به صورت برخط راهنمایی بخواهند و دستگاه ها موظف هستند در بازه زمانی مشخص شده در درگاه ملّی مجوز ها به متقاضیان پاسخ دهند و فقط در صورتی درخواست متقاضی را رد می کنند که یکی از شرایط مصوب در درگاه ملّی مجوزها را نداشته باشند و برای اطلاع از وضعیت کسب و کارهای کشور و سرمایه گذاری مطمئن می توان از بانک اطلاعات کسب و کار ایران استفاده کرد.

نژاد محمد تصریح کرد: در گذشته فعالان اقتصادی( با نظارت های پیشینی ادارات با گرفتن مدارک ، مصاحبه و تایید مهارت ) فرآیند پرپیچ و خم، طاقت‌فرسا و فرسایشی برای دریافت مجوز را طی می‌کردند که نتیجه آن نارضایتی فعالان در شروع فعالیت کسب و کار بود و  این موضوع به جای تسهیل گری برای فعالان این عرصه ، بیشتر اثر فرسایشی داشت یعنی بعضی کسب و کارها مثل احداث گلخانه ، دامداری ، کارخانه یا معدن که قبلا شرایط صدور مجوز آنها پیچیده بود و نیاز به اخذ استعلام از چند اداره و ارگان را داشتند که عمدتا باعث سرگردانی متقاضی بین ادارات می شد ولی در قانون جدید این چالش به نفع مردم تغییر کرد و اخذ پاسخ استعلام در این موارد به عهده دستگاه اصلی صادر کننده مجوز قرار گرفت یعنی همه ادارات باید استعلام ها را خودش بصورت الکترونیکی برای متقاضیان انجام بدهند و محور بسیاری از استعلامات باید ثبت محور یا اعلانی باشند، به این صورت که متقاضی شرایط صدور مجوز را از درگاه ملی مجوزها مشاهده می کند و با ثبت هویت و محل مورد نظر ، با خود اظهاری اعلام می کند که شرایط مندرج در سامانه را دارد و بعد از این کار ، بلافاصله و بصورت آنی مجوز برای آن فرد صادر شده و می تواند کسب و کارش را آغاز کند.

وی افزود: حال  این تکلیف ادارات است که مجوز همه واجدین شرایط را بدون بهانه جویی و بدون قید و شرط با روش ثبت محور و نظارت های پسینی (با شفاف کردن شرایط هر کسب و کار) صادر کنند و متقاضی با هر شرایطی فقط با ثبت کد ملی و نشانی و تایید نظارت پسینی ماموران می توانند در سامانه کسب و کار مورد نطر خود را ثبت نمایند، و در این میان مطالبه شرط اضافی یا مدرکی از متقاضیان مجوز اضافه بر موارد اعلامی در درگاه ملّی مجوز ها جرم محسوب شده و صادرکننده باید مجوز هرمتقاضی دارای شرایط را در زمان اعلام شده بدون بهانه صادر کند و در غیر این صورت متقاضیان می توانند در قسمت مخصوص، به ثبت شکایت اقدام کنند.

نماینده وزیر و مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان اردبیل ضمن بیان اینکه درگاه ملی مجوزها به منظور تسهیل در فرآیند سرمایه‌گذاری و فضای کسب و کار کشور اجرایی شده است، بیان کرد: برخی شروط ناهنجار در فرآیند صدور مجوزها  حذف شده است و هم اکنون شاهد تسهیل روند صدور مجوزها هستیم. 

نژادمحمد ادامه داد: صدور مجوز، تمدید پروانه، پرداخت تسهیلات و نظارت باید در فرآیند تعریف شده باشد و با این فرآیند مشخص می‌شود که تسهیلات تبصره ۱۸ و ... باید به کدام پروژه و کسب و کار پرداخت شود.

وی افزود: با گذشت دو سال از راه اندازی درگاه ملی مجوزها، تمامی دستگاه های اجرایی دخیل در صدور مجوز به این درگاه متصل و حدوداً صددرصد مجوزهای کسب وکار از طریق این درگاه  صادر می‌شوند که وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت نیرو، سازمان حفاظت محیط زیست، معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، سازمان نظام مهندسی کشاورزی، اتاق بازرگانی ایران، سازمان استاندارد، سازمان صدا و سیما، نظام پزشکی و ... از جمله آنهاست.

نژادمحمد به امکان ثبت شکایت متقاضیان در درگاه ملی اشاره کرد و افزود:  در صورتی که متقاضیان دریافت مجوز از زمان یا پاسخ دریافتی نارضایتی داشته باشند می توانند شکایت خود را در سامانه درگاه ملی شکایت خود را ثبت کنند.

انتهای پیام/
نسرین آذرکیش
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز