خبرگزاری کار ایران

بخش بزرگی از یخ‌های قله سبلان در حال نابودی‌ست

پروفسور علی اکبر رسولی گفت: قسمت بزرگی از یخچال‌های کوهستان سبلان در حال نابودی‌ست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، پروفسور علی اکبر رسولی در نخستین کنگره بین المللی زمین، فضا و انرژی پاک  در سالن آمفی تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل گفت: زمین آخرین فرصت بشر و آخرین شانس وی برای ادامه بقاست. اما بشریت در طول ۵۰۰۰ سالی که از تمدن مدونش می‌گذرد، رفتار خوبی نداشته و آلودگی خاک، انباشت زباله، و انباشتن فضا از گازهای گلخانه‌ای همگی تاثیراتی است که بشر بر کره خاکی گذاشته است.

این استاد برجسته جغرافیای طبیعی تصریح کرد: خوشبختانه کشور ما از نظر منابع طبیعی بسیار غنی اما متاسفانه درباره حفظ این منابع کاملا ضعیف است، نمونه‌های فراوانی همانند دریاچه ارومیه، جنگل‌های ارس باران و یا در خود همین اردبیل که قسمت بزرگی از یخچال‌های کوهستان سبلان در حال نابودی است.

استاد دانشگاه‌های ایران و استرالیا در تائید وجود مشکلات بسیار در زمینه منابع طبیعی افزود: این چنین کنگره‌ها و محافل علمی می‌توانند بسیار روشنگر عمل کرده و بلکه راهکارهای قابل قبولی ارائه بشود.

پروفسور رسولی با بیان این مطلب که تجهیزات نسبتا مناسبی در زمینه جغرافیای طبیعی در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: مشکل اساسی در ارتباط سازمان‌های مدیریتی، اجرایی و دانشگاهی با یکدیگر است.

وی اظهار کرد: براین اساس کنفرانس فضا، زمین و انرژی پاک به نظر با ارائه راهکارهای علمی و عملی در استفاده از انرژی فضا و زمین، فرصت‌های بهتر و بیشتری برای هر ایرانی در سال‌های متمادی فراهم شود.

رئیس کنگره بین المللی زمین، فضا و انرژی پاک در این همایش گفت: با توجه به اینکه استان زرخیز اردبیل در زمینه انرژی پاک، زمین حاصل خیز و اقلیم مناسب دارای امتیازات ویژه‌ای است، بر آن شدیم که یک گردهمایی علمی برگزار کنیم تا پاسخگوی دغدغه‌هایی باشیم که در این زمینه مطرح شده است.

دکتر «فریبا اسفندیاری درآباد» با بیان اینکه چندین سال است که انرژی زمین گرمایی در منطقه مشکین شهر استحصال می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به وزیدن باد غالب شرقی در بیش از ۳۰۰ روز از ۳۶۵ روز سال می‌شود به این نتیجه رسیده‌ایم که می‌توان از باد نیز در اردبیل تولید انرژی کرد و طرح آزمایشی توربین بادی در سرعین نیز به همین منظور است.

وی اظهار کرد: علی رغم تلاش فراوان در ۶ ماه گذشته برای برپایی کنگره، یکی از مشکلاتی که تا به امروز با آن دست به گریبان بودیم، اسکان میهمانان بود که می‌توان جزو دلایل عدم حضور میهمانان خارجی نیز برشمرد.

دکتر اسفندیاری در پایان سخنان در خصوص معرفی نفرات بر‌تر گفت: «بهناز واعظ» با عنوان مقاله «تجزیه و تحلیل هزینه‌های سیستم جمع آوری و حمل زباله شهری» و همچنین «نازیلا یعقوبی» با عنوان مقاله «ارزیابی خطر فرسایش خاک» ۲ نفر برگزیده نخستین کنگره بین المللی زمین، فضا و انرژی پاک انتخاب شدند.

انتخاب ۲۰ مقاله بر‌تر

دبیر اجرایی کنگره نیز در خصوص بین المللی بودن همایش گفت: مقالات ارسالی نه تنها از دانشگاه‌های معتبر کشور همچون علم و صنعت بلکه از دانشگاه‌های خارج از کشور شامل اسپانیا، ایتالیا، مالزی و جمهوری آذربایجان بود و این باعث ارتقا همایش تا رده بین المللی شده است.

دکتر «محمد علی خلیجی» در ادامه با اشاره به ارسال بیش از ۵۰۰ مقاله به دبیرخانه جشنواره، خاطرنشان کرد: پس از سه مرحله داوری، ۲۰۹ مقاله پذیرش شده و ۲۰ مقاله بر‌تر نیز برای سخنرانی انتخاب شدند و مابقی مقالات نیز بصورت پوستر ارائه شدند.

وی به منابع گسترده انرژی در کشور اشاره کرده و اظهار داشت: با توجه به این منابع متعدد و پربار سعی شد گامی هر چند کوچک در راستای احیای استفاده از این منابع برداشته باشیم.

دبیر اجرایی کنگره تصریح کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری تا افق ۱۴۰۴ باید با بهره گیری از انرژی‌های پاک به اهداف تعیین شده‌ای در سند چشم اندازه بیست ساله همانند معماری پایدار دست پیدا کنیم.

کد خبر : ۳۱۹۶۰۲