خبرگزاری کار ایران

مدیرکل جهاد کشاورزی اردبیل خبر داد:

صادرات سیب زمینی در استان اردبیل به بیش از 98 هزار تن رسید

asdasd
کد خبر : ۳۳۲۳۹۸

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: تاکنون نزدیک به بیش از 98 هزار تن سیب زمینی به بازارهای هدف صادر شده است.

به گزارش ایلنا، عدیل سروی از افزایش میزان صادرات سیب زمینی در استان خبر داد و اظهار کرد: تاکنون نزدیک به 100 هزار تن سیب زمینی به بازارهای هدف صادر شده است.

وی از کاهش 11 درصدی سطح کشت سیب زمینی در استان خبر داد و افزود: شرایط نامساعد بازرگانی سال گذشته سبب شد کشاورزان سطح کشت سیب زمینی را در کشت بهاره کاهش داده و به کشت اسپرس و ماشک و خلر که از طریق جهاد کشاورزی توزیع شده بود، روی بیاورند تا ضمن تناوب محصول، از ورود خسارت احتمالی جلوگیری کنند.

سروی با بیان اینکه در سال جاری 21 هزار هکتار مزرعه سیب زمینی حدود 750 هزار تن محصول برداشت شده است، تصریح کرد: درحال حاضر بازار سیب زمینی و حجم محصول انبار شده نسبت به سال گذشته در وضعیت مطلوب و متعادلی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه محصولات برداشت شده در بازه زمانی 15 مرداد تا اوایل مهرماه  به مصرف تازه خوری رسید، افزود: پس از مهر ماه صادرات ما به کشورهای جمهوری آذربایجان، عراق، ترکمنستان و افغانستان آغاز شد که تاکنون بیش از 95 هزار تن سیب زمینی به این کشورها صادر شده است.

وی با ابراز خرسندی از افزایش قابل توجه میزان صادرات سیب زمینی در مقایسه با سال گذشته خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال صادرات سیب زمینی رشد چشمگیری داشته است و روند آن ادامه دارد.

این مسئول با بیان اینکه دولت امسال به ازای هر کیلو 150 تومان مشوق(یارانه) صادراتی به صادرکنندگان و بازرگانان می پردازد، افزود: منابع مشوق صادراتی تأمین شده و توزیع آن به زودی در سطح استان آغاز می شود.

سروی از مساعد شدن زمینه صادرات سیب زمینی استان اردبیل به کشور روسیه خبر داد و ادامه داد: امیدواریم رایزنی های رئیس جمهوری و وزیر جهادکشاورزی با همتایان خود در روسیه در خصوص صادرات محصولات غذایی و کشاورزی به روسیه نتیجه بخش باشد. این موضوع در وزارت کشاورزی به طور مستمر پیگیری می شود.

مدیرکل جهادکشاورزی استان اردبیل در خصوص میزان سیب زمینی های انبار شده گفت: طبق برآوردی که ما از وضعیت موجود داریم، میزان سیب زمینی های انبار شده به اندازه ای نیست که جای نگرانی داشته باشد.

سروی با اشاره به اینکه نبود اتحادیه صادرکنندگان رقابت های منفی و پراکندگی در بازار ایجاد کرده بود، خاطرنشان کرد: خوشبختانه امسال با هماهنگی اتاق بازرگانی و استانداری اردبیل تشکل صادر کنندگان سیب زمینی استان راه اندازی شد و در حال حاضر این اتحادیه فعال است و موضوع صادرات سیب زمینی استان را بررسی می کند.

انتهای پیام/
سحر مجیدی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز