خبرگزاری کار ایران

در محفل شعر و موسیقی اردبیل؛

آیین نکوداشت ناصر عطاپور برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۳۳۲۴۳۷

محفل شعر و موسیقی و آیین نکوداشت ناصر عطاپور، از هنرمندان آواز آذری در سالن اجتماعات ساختمان اداری حوزه هنری استان اردبیل برگزار شد.

به گزارش ایلنا، این مراسم با اجرای دلاور قوام و با حضور اهالی هنر، شعر و موسیقی و مسئولان استانی از جمله طاهر شریفی معاون سیاسی - امنیتی استانداری اردبیل، زنجانی فرماندار اردبیل و لطف اللهیان شهردار اردبیل برگزار شد.

در این محفل ادبی تعدادی از هنرمندان جوان که در کارگاه آواز آذری حوزه هنری پرورش یافته اند از جمله صمد داورنیا در تار, محمد عرفانی در کمانچه, علیرضا صادق زاده و منصور زمان نژاد با آواز آذری,به اجرای چند قطعه موسیقی پرداختند که در پایان با اجرای ناصر عطاپور و دو تن از همراهان از آذربایجان شرقی همراه بود.

در ادامه نیز دکتر بقاء دقایقی به غزل خوانی پرداخت.

در این محفل, کلیپ تصویری ویرانه که حاصل کار ناصر عطاپور و همراهانش در وصف حضرت رقیه است پخش شد.

در این مراسم مهدی حمزه زاده، گزارش کوتاهی از کارگاه آواز آذری و نحوه برگزاری این کارگاه و حمایت کنندگان را بیان کرد و از زحمات ناصر عطاپور که هر هفته از تبریز به اردبیل می آید تا این کارگاه روند خود را حفظ کند و پابرجا باقی بماند، تشکر و قدردانی کرد.

اما حسین آزاد مسئول بخش موسیقی حوزه هنری اردبیل در این باره گفت: هدف از اجرای این برنامه تجلیل از فعالیت کارگاه آواز آذری است که تقریبا نزدیک به یک دهه در حوزه هنری برگزار شده است.

وی افزود: این کارگاه از سال 1378 راه اندازی شد که بعد از اجرای جشنواره موسیقی موغام (مقام) در شمال غرب کشور، تعدادی از علاقمندان خواستار فعالیت در زمینه آواز آذری شدند.

آزاد بیان کرد: وقتی برای استاد این کارگاه از ناصر عطاپور کمک خواستیم, او استقبال کرد و حاضر شد هر هفته از تبریز به اردبیل بیاید تا این کارگاه روند خود را حفظ کند.

مسئول بخش موسیقی حوزه هنری اردبیل ادامه داد: کارگاه آواز آذری توسط ودود موذن آغاز به کار کرد و با بها الدین خراسانی به راه خود ادامه داد و سرانجام با تلاش های ناصر عطاپور یک دوره کامل و موفق را به پایان رساند.

آزاد خاطر نشان کرد: این مراسم حالت محفلی دارد و شاگردان و علاقمندان ناصر عطاپور پیگیر اجرای آن هستند و قطعات اجرا شده, قطعات کلاسیک آذری از موسیقی موغامی هستند.

وی به ماه عسل کارگاه آواز آذری اشاره کرد و افزود: از ماه عسل این کارگاه میتوان نزدیک به 10 نفر از شاگردان شناخته شده و جوان ناصر عطا پور اشاره کرد که به جرات می‌توان گفت هر کدام صاحب سبک هستند و از لحاظ اجرای موسیقی آواز آذری قابل اعتلا به یک نسل هستند.

آزاد در پایان گفت: این مراسم با همکاری اداره کل میراث فرهنگی,صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل برگزار شد.

ناصر عطاپور در سال 1355 در شهر تبریز متولد شده است. از سن 12 سالگی موسیقی و آواز را شروع کرده در سال 1371 در مسابقه هنری دانش آموزی در استان آذربایجان شرقی به عنوان نفر اول برگزیده شده است. در پی آن در سال 1372 در فستیوال هنری دانش آموزان سراسر کشور در شهر کرمانشاه به عنوان تک‌خوان برتر شناخته شده است.

 از سال 1370 در آموزشگاه موسیقی استاد حسن دمیرچی با موسیقی آذربایجان آشنا شده و پس از آن سال 1372 در ارکستر نوجوانان و جوانان آموزشگاه موسیقی استاد مرحوم محمود شاطریان به عنوان سولیست، کنسرت‌های متعددی در اکثر شهر‌های ایران برگذار کرده است.

 بعد از آن نزد استاد نعمت جوانشیر و زنده یاد علی جواد پور با موغامات آذربایجان آشنا گشته و از سال 1374 تا 1376 در ارکستر نوجوانان و جوانان صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی به عنوان سولیست، فعالیت کرده است.

همچنین در همان سال‌ها در ارکستر بزرگسالان مرکز مذکور تحت عنوان سولیست، زیر نظر استاد بیژن شیخ باقری فعالیت کرده است.

از سال 1384 با عزیمت به جمهوری آذربایجان و شهر باکو در کنسرواتوریای ملی آذربایجان زیر نظر استادان برجسته موغام و مشهور جهانی, پروفسور عاریف بابایف و غضنفر عباس اف با اسرار نهفته موغامات آشنا گشته و همزمان با آن از اساتید برجسته دیگری همچون جانعلی اکبراف، علی بابا ممد اف، آقاخان عبدالله یف، عالیم قاسم اف و فیروز سخاوت موغامات و ردیف های موسیقی آذربایجان را فرا گرفته است.

در سال 1386 در مسابقه بزرگ تلویزیونی موغام (مقام) با کسب مقام سوم عضو گروه برتر شده و هم اکنون در مقطع دکترا در آکادمی علوم جمهوری آذربایجان مشغول تحصیل است.

انتهای پیام/
زهرا شهماری
زهرا شهماری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر