خبرگزاری کار ایران

مسئول میراث فرهنگی شهرستان بیله سوار:

عشایر ایل شاهسون نماد گردشگری فرهنگی بیله سوار هستند

asdasd
کد خبر : ۶۳۰۷۹۰

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیله سوار، عشایر ایل شاهسون را به عنوان نماد گردشگری فرهنگی این شهرستان عنوان کرد.

به گزارش ایلنا، فرنام حامد تصریح کرد: عشایر ایل شاهسون به عنوان یکی از بزرگترین تشکیلات ایلی کشور محسوب می شود.

وی اضافه کرد: دوره پیدایش ایل شاهسون به زمان حکومت شاه عباس اول صفوی مرتبط است که وی جهت مقابله با قدرت روز افزون قزل باش‌ها و همچنین تهاجمات خارجی با فراخوان طوایف کوچ‌رو و دامدار موجب ایجاد یک کنفدراسیون ایلی با ساختار اقتصادی و نظامی نیرومند شد.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیله‌سوار متذکر شد: از دوره صفوی عشایر شاهسون یکی از ارکان نظامی و اقتصادی قدرتمند محسوب می شدند و سابقه تاریخی ایل شاهسون و نقش آنها در برهه های مختلف تاریخ کشور قابل توجه است.

حامد با اذعان به اینکه در وضعیت فعلی عشایر ایل شاهسون در دو بخش شهرستان بیله سوار ساکن هستند، اضافه کرد: عشایر ایل شاهسون در 32 طایفه سکونت دارند.

وی با بیان اینکه نوع معیشت، آداب و رسوم، البسه و آلاچیق عشایر از جاذبه‌های فرهنگی این شهرستان محسوب می شود، متذکر شد: به عنوان مثال خانه های متحرک یا آلاچیق از ترکیب چوب، نمد و فلز احداث می‌شود که زیبایی بصری قابل توجهی داشته و به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری مورد توجه است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان بیله‌سوار ادامه داد: از سویی البسه عشایر  یکی از نمونه‌های البسه بومی محلی منحصر به فرد است به طوریکه البسه بانوان از 9 قطعه تشکیل شده است.

حامد همچنین به آداب و رسوم عشایر شاهسون اشاره و تصریح کرد: عشایر شاهسون آداب و رسوم متنوعی در اعیاد ملی و مذهبی دارند که بر اساس عقاید دینی مذهبی شکل گرفته است.

وی با اشاره به رواج موسیقی محلی در بین مردم عشایر، ادامه داد: صنایع دستی این قشر نیز متنوع و کم نظیر بوده به طوریکه می‌توان به تولید ورنی، خیک پالاز، مفرش، نمد، جاجیم، خورجین و گلیم اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر