خبرگزاری کار ایران

ایلنا از بی رونقی بازارها در دوران کرونایی گزارش می دهد؛

بازار وکیل شیراز در حسرت مسافر /تعطیلی ۷۰ درصدی بازار صنایع دستی فارس در ۱۰ ماه اخیر/ بازاریان: تا کنون هیچ حمایتی از ما نشد

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۷۹۶۹

روزگاری بازار وکیل شیراز پر بود از مردمانی که برای خرید و یا گشت‌وگذار به آنجا می‌رفتند اما همزمان با شیوع ویروس کرونا این بازار نیز مانند بازارهای دیگر سراسر ایران از تب وتاب افتاد.اگر چه شیراز چند روزی است از وضعیت قرمز کرونایی به نارنجی تبدیل شده اما بی رونقی بازار وکیل شیراز همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، طبق آمارها بیماری کرونا تا کنون بحران های بسیاری را برای کسب و کار ایجاد کرده است و علاوه بر تعطیل و نیمه تعطیل در آوردن بسیاری از مغازه ها، باعث بیکاری صدها کسب و کار نیز شده است.بازار وکیل شیراز هم از این موضوع استثنا نیست. بسیاری از مغازه‌داران این بازار  از وضعیت بد کسب و کار در روز های کرونایی گلایه می کنند؛ از گوشه کنار هم آمار ها یی از خسارت کرونا به بازاریان شنیده می شود، اما هنوز با واقعیت فاصله چندانی دارد.

مهدی در گفت و گو با «ایلنا» می گوید: از سال گذشته و با افزایش شیوع بیماری بسیاری از رفت و آمد‌ها به بازار کمتر شده است، این اواخر اما مشکلات اقتصادی هم گریبانگیر مردم شد تا تقریبا رفت و آمد به بازار صفر شود.

این مغازه‌دار صنایع دستی بازار وکیل درباره وضعیت موجود بازار در مقایسه با موج اول و دوم می افزاید: رفت و آمد‌ها به نسبت به موج اول و دوم کاهش چشمگیری یافته و با این وضع بسیاری از کاسبان دیگر توان پرداخت هزینه‌های سنگین مغازه های خود را ندارند.

بازار وکیل شیراز در حسرت مسافر /تعطیلی ۷۰ درصدی بازار صنایع دستی فارس در ۱۰ ماه اخیر/  بازاریان: تا کنون هیچ حمایتی از ما نشد

بازاریان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند

سعید یکی دیگر از مغازه‌داران بازار وکیل  نیز در گفت و گو با «ایلنا» دلیل افزایش قیمت کالا را کمبود اجناس و عدم کنترل نظارت مسئولان می‌داند و  می گوید: کرونا در افزایش قیمت اجناس تاثیر چندانی نداشته،در واقع تاثیر اصلی همین افزایش قیمت طلا، سکه و ارز  است.

او ادامه می دهد: بیشتر مغازه‌داران بازار وکیل پروتکل بهداشتی را رعایت می‌کنند واغلب مغازه‌ داران در کنار ماسک و فاصله گذاری اجتماعی از الکل و مواد ضدعفونی کننده نیز استفاده می کنند.

افزایش بهای رهن و اجاره در نبود کسب و کار

از طرف دیگر برخی از کسبه داران بازار وکیل بر این باورند، که عامل ورشکستگی بازدهی کم و عدم نبود کسب و کار است.

با شیوع کرونا در بهمن سال گذشته بسیاری از بازاریان شیرازی با بخشیدن چند ماه اجاره بها مغازه های خودحرکت زیبایی را در کشور ایجاد کردند اما پس از چند ماه و با موج دوم ویروس گویی این نوع دوستی در روزهای کرونایی به باد فراموشی سپرده شد.

علی که یکی از خاتم‌کاران بازار وکیل است به «ایلنا» می گوید: هر سال افزایش بهای اجاره مغازه ها در دستور کار مالکان است ؛امسال نیز همانند سال‌های قبل رهن و اجاره ها افزایش یافته است؛ با اینکه نه خبری از کار بوده است، نه خبری از مشتری.

اتابک از بازاریان قدیمی بازار وکیل هم از شرایط به وجود آمده کسب و کار گلایه دارد و معتقد است به هیچ عنوان از سوی هیچ نهاد یا سازمانی کوچک ترین حمایتی از مغازه داران بازار وکیل نشده است.

برخی از کسبه‌داران وکیل می گویند: از زمان شیوع ویروس کرونا تا به امروز بازار وکیل حتی یک نفر گردشکر و مسافر هم به خود ندیده است؛ این درحالی است که در سال‌های گذشته بسیاری از مشتریان بازار از کشور های خارجی بویژه از کشورهای حوزه خیلج فارس بودند.

بازار وکیل شیراز در حسرت مسافر /تعطیلی ۷۰ درصدی بازار صنایع دستی فارس در ۱۰ ماه اخیر/  بازاریان: تا کنون هیچ حمایتی از ما نشد

بازار روز‌های خوبی سپری نمی کند

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان فارس معتقد است از پایان سال گذشته تا به امروز که بازار با شیوع کرونا روبرو شده و اخیرا هم با منع تردد و سفر؛ بازار صنایع دستی فارس هم از  گردشگر خالی شده است.

حیدر زاهدیان نژاد در گفت و گو با «ایلنا» با بیان اینکه بازار صنایع دستی روز های خوبی سپری نمی کند، ادامه می دهد: از زمانی که این شرایط کرونایی بر بازار صنایع دستی حکم فرما شده، صنعتگران بازار نیز با ضرر و زیان بالایی روبرو شده‌اند.

معاون میراث فرهنگی فارس  با اشاره به اینکه کرونا تاثیر بسزایی در افزایش قیمت کالا داشته است، تصریح می کند: عامل اصلی گرانی ها در جامعه تورم است؛ زیرا تورم باعث افزایش قیمت مواد و مصالح در صنایع دستی شده است.

تعطیلی ۷۰ تا ۸۰ درصد مغازه ها

معاون اداره کل میراث فرهنگی استان فارس همچنین می گوید: ۷۰ تا ۸۰ درصد صنعتگران بازار صنایع دستی به دلیل نبود کسب و کار مغازه هایشان به ناچار تعطیل کرده‌اند.

او با بیان اینکه برخی از مغازه ها با وجود باز بودن در این ایام اما عملاً فروشی نداشته‌اند، ادامه می دهد: تا کنون موردی از ورشکستگی مغازه داران بازار به ما گزارش نشده است.

زاهدیان بیان می کند: مقرر شده است تا دولت با استفاده از صندوق توسعه روستایی هزینه یکسال بیمه صنعتگران (بازار صنایع دستی) را نیز پرداخت کند.معاون اداره کل میراث فرهنگی استان  به پیگیری های صورت گرفته در خصوص تسهیلات کمک رسانی به آسیب دیدگان ناشی از کرونا اشاره می کند و می افزاید: این تسهیلات شامل حال صنایع دستی هم نیز شده است و تعداد محدودی از صنعتگران هم در قالب بسته های حمایتی از آن  بهره برده‌اند.

او ادامه می دهد: در پیگیری هایی که با مسئولان صنف صورت گرفته  ، سعی کردیم صنعتگران مشکلی از منظره رهن و اجاره نداشته باشند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز