خبرگزاری کار ایران

تشکیل میز ترکمنستان در منطقه ویژه اقتصادی سرخس

asdasd
کد خبر : ۱۰۹۸۳۵۴

به منظورتوسعه مناسبات اقتصادی وبازرگانی با کشورهای همسایه روز گذشته میز ترکمنستان به میزبانی منطقه ویژه اقتصای در سرخس برگذار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا ، پیرو مصوبات کمیته پایش تجارت خارجی ، میز توسعه مناسبات اقتصادی و بازرگانی ترکمنستان روزگذشته در منطقه ویژه اقتصادی سرخس با حضور موسویان مهریزی معاون وزیر در امر توسعه بازرگانی بازارهای صادراتی محمد رضا کریم زاده مدیر کل بازرگانی اروپا امریکا ، ناصر خرمالی رئیس اداره آسیای مرکزی توسعه تجارت و جمعی از مسئولان اقتصادی استان و شهرستان درسالن منطقه ویژه اقتصای سرخس برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیر عامل منطقه ویژه با ارائه گزارشی ازآخرین توانمندی های و زیر ساخت های منطقه ویژه گزارشی را ارائه کرد و در ادامه از کریدور محوراتصال منطقه ویژه به نقطه صفر مرزی که تنها حلقه باقی مانده از ظرفیت های منطقه بشمار می رود خبر داد که تا چند روز آینده قابل بهره برداری وافتتاح خواهد شد.

سپس معاون وزیر صنعت معدن تجارت در امر توسعه بازرگانی با بیان اینکه امروز باید ساعت خود را با چین تنظیم کرد، گفت:وجود گذرگاههای مرزی و همسایگان متعدد ما درطول جغرافیای کشور یکی از عوامل شکست تحریم های آمریکا علیه کشور ما بود که لازم است بازاچه های شهرهای مرزی را به منظور رونق اقتصادی توسعه داد.

در پایان این نشست غفوریان مقدم معاون اداره کل صنعت معدن تجارت استان خراسان رضوی در جمع بندی مطالب مطرح شده با اشاره به برگذاری میزهای توسعه تجارت با هدف شناسایی ظرفیت های تجاری با کشورها وبخصوص همسایگان گفت: از آنجا که بیشترین صادرات وجابجایی کالا اعم از ریلی وکامیونی از این پایانه مرز صورت می گیرد ضرورت داشت، میز ترکمنستان در شهر مرزی سرخس برگذار شود تا با شناسایی راه های توسعه بیشتر و چالش ها و مشکلات شرکت های حمل نقل ورانندگان تصمیمات وتمهیداتی در رفع موانع موجود اندیشیده شود که بخشی در استان و بخشی در تهران پیگیری می شود.

این مسئول اقتصادی استان افزود:از مجموع ۱۳۷ میلیون دلار صادرات سال گذشته به کشور ترکمنستان چیزی بالغ بر ۶۰ میلیون دلار سهم خراسان رضوی بوده که طبیعی است توسعه ارتباطات با این کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار باشد،ضمن این که پنجره ورودمان به آسیای میانه کشور ترکمنستان است.

غفوری مقدم ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی سرخس را منحصر بفرد دانست واظهار کرد: طبیعتا ما باید به دنبال رویکردهای جدیدی برای توسعه بازار صادراتی مان به کشور ترکمنستان از جمله انتقال دانش فنی وخدمات فنی مهندسی باشیم که این پیشنهادات به عنوان تصمیمات جلسه مصوب وتوسط همکاران ما که از سازمان توسعه حضور داشتن در تهران پیگیری و همچنین  دراستان در اولین جلسه تشکیل کارگروه توسعه صادرت استان که با حضور استاندار محترم برگذار خواهد شد ارائه و تصمیمات لازم گرفته می شود.

 معاون اداره کل صنعت معدن تجارت استان خراسان رضوی در پایان با اشاره به نظر همه اعضای جلسه برهر چه سریعتر آزاد شدن منطقه ویژه اقتصای سرخس افزود:براساس نظر نماینده بخش خصوصی و اتاق بازرگانی ضرورت دارد، تور گردشگری نمایندگان کشورهای همسایه که کشور ما با آنها مبالات تجاری دارند از منطقه ویژه و ظرفیت های تجاری واقتصادی استان فراهم شود چرا که کشورهای خارجی در مناطق آزاد عموما سرمایه گذاری می کنند ،واین امر بر آزاد شدن منطقه پس از سالها تاثیر دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز