خبرگزاری کار ایران

تعمیر و مرمت دو رشته قنات روستاهای تنورچه و دهمیان کوهسرخ در خراسان‌رضوی

asdasd
کد خبر : ۱۱۱۵۲۲۲

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: با هدف تأمین آب منطقه تعمیر و مرمت دو رشته قنات در روستاهای تنورچه و دهمیان کوهسرخ در حال اجرا است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شجعی گفت: تأسیسات آبی از مهمترین زیرساخت‌های شهری و به عنوان یکی از اساسی‌ترین موارد شکل گیری، رشد و یا سقوط تمدن‌های کهن ایران بوده است، ساخت و سازهای گوناگون مانند پل، آسیاب، قنات و غیره نمونه‌ای از راه حل‌های خلاقانه ایرانیان بوده که از گذشته تا کنون باقی مانده است. 

شجعی افزود: قنات یک مجرای انسان ساخت زیرزمینی و سازه‌ای آبی است که با خاک برداری هوشمندانه، مهندسی و زهکشی با هدف جمع آوری آب آشامیدنی، کشاورزی نظافت و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. قنات بخشی از فرهنگ و تاریخ ایران است که از دست رفتن آنها از بین رفتن و نابود شدن یک شیوه استحصال و یا یک نوع بهره‌برداری آب نیست بلکه محو شدن هویت فرهنگی ما است. 

وی همچنین خشکسالی‌های دهه‌های اخیر، حفر چاه‌های غیرمجاز در اطراف قنات‌ها، کاهش سطح آب‌های زیرزمینی و برداشت و استفاده بی رویه طی سال‌های گذشته را از علل خشک شدن قنات‌ها عنوان کرد. 

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر بیان کرد: به همین منظور مدیریت جهاد کشاورزی کاشمر در راستای حفظ و مرمت قنوات و تأمین آب شرب و کشاورزی منطقه درحال اجرای دو پروژه تعمیر و مرمت قنوات روستاهای دهمیان و تنورچه شهرستان کوهسرخ است که اعتبار قنات روستای دهمیان از محل صندوق توسعه کشاورزی مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال سهم دولت و مبلغ ۹۰ میلیون ریال سهم خودیاری کشاورزان تأمین شده است.

شجعی ادامه داد: همچنین طرح لوله گذاری و انتقال آب با لوله قنات روستای تنورچه از محل اعتبارات کمک های فنی و اعتباری ۲ میلیارد و ۳۸۰ میلیون ریال سهم دولت و مبلغ ۶۰۲ میلیون ریال سهم خودیاری مردم تأمین شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز