خبرگزاری کار ایران

​کمبود ۲۸۰ لیتر بر ثانیه آب شرب در نیشابور

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۴۰۰۱

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان نیشابور گفت: سال گذشته توان‌ تولید آب شرب ۷۲۰ لیتر بر ثانیه بود که با حفر پنج حلقه چاه جدید و جابجایی هشت حلقه چاه دیگر این میزان به یک‌هزار و ۲۰ لیتر در ثانیه افزایش یافته اما هنوز با کمبود ۲۸۰ لیتر بر ثانیه روبرو هستیم که شرایط بسیار شکننده و ناپایدار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا اخویان در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه ۳۰ درصد از آب شُرب شهرستان در شبکه آب‌رسانی هدر می‌رود افزود: از ۷۵۰ کیلومتر شبکه آب‌رسانی این شهرستان ۲۵۰ کیلومتر فرسوده با قدمت بیش از ۴۰ سال بوده و میزان مصرف آب در نیشابور یک و نیم برابر استاندارد کشور است. 

وی با اعلام اینکه برای حفظ وضع موجود سال آینده باید چند حلقه چاه دیگر کف‌شکنی و جابجا شود که بابت حفر هر چاه یک‌ونیم میلیارد تومان مورد نیاز است ادامه داد: ۸۰ درصد فضای سبز نیشابور بوسیله آب شرب آبیاری می‌شود و اداره‌های شهرداری و تربیت بدنی از چاه‌های آب شربی که در اختیار دارند برای آبیاری فضای سبز استفاده می‌کنند که تذکر لازم داده شده است.

اخویان اظهار داشت: قطع برق در تابستان چندان موجب نگرانی نبود اما در زمستان به دلیل عدم جریان آب موجب یخ‌زدگی ته‌مانده آب در لوله‌های شبکه آب‌رسانی می شود به نحوی که در سال ۱۳۸۶ به دلیل بروز سرمای شدید زمانی یخ‌زدگی به عمق ۶۵ سانتیمتری رسید که این‌مسئله مشکل‌ساز شد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته به علت فرونشست و رانش زمین چاه‌های آب روستاهای یک‌لنگه و کاریزصباح در نیشابور از مدار خارج شد تصریح کرد: طی چند سال گذشته در این شهرستان چشمه و قنات هفت روستا خشک شده و علاوه بر این پنج روستا هم از آب با کیفیت برخوردار نیستند که با تانکر آب‌رسانی می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهرستان نیشابور خاطرنشان شد: تعداد مشترکان آب شهری و روستایی در نیشابور بالغ بر ۱۶۰ هزار و تعداد انشعاب فاضلاب هم بیش از ۵۹ هزار مورد است و سال گذشته ۷۲ کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه در کل شهرستان نیشابور و ۲هزار فقره نوسازی انجام شده است.

اخویان با بیان اینکه سرانه مصرف آب در شهرها و روستاهای نیشابور به ترتیب ۲۲۰ و ۱۸۰ لیتر در شبانه‌روز است عنوان کرد: سال گذشته از ۶۰ میلیارد ریال اعتبارات آبفا شهرستان نیشابور ۱۰درصد اختصاص یافت با این حال طی این‌ مدت بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال طرح در نیشابور توسط آبفا اجرا شده است‌. 

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط ماهیانه ۴دریچه چاه فاضلاب در نیشابور به سرقت می‌رود یادآور شد: با همکاری نیروی انتظامی این‌ میزان در حال کاهش بوده و در حال تهیه دریچه‌هایی از جنس غیر چُدن هستیم. 

مدیر امور منابع آب شهرستان نیشابور نیز گفت: طبق آخرین آمار بالغ بر ۲هزار حلقه چاه غیرمجاز در سطح شهرستان نیشابور وجود دارد که از این‌میزان تعداد چاه‌های غیرمجاز ۶۰۸ مورد دارای پرونده بوده و از این تعداد ۱۲ حلقه چاه نیمه عمیق و عمیق است و بیشترین‌ تعداد چاه‌های غیرمجاز در دهستان بینالود و بخش سرولایت است.

سعیدرضا خجسته‌پور با بیان اینکه طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد قنات‌های نیشابور خشک شده افزود: در حال حاضر ۹۲۴ رشته قنات فعال در این شهرستان وجود دارد که ۱۲ درصد آب شرب نیشابور را تامین‌ می‌کند و سالیانه ۶۶ میلیون مترمکعب از این قنات‌ها برداشت می‌شود.

وی افزود: کل آب تجدیدپذیر در آب‌خوان دشت نیشابور سالیانه ۳۹۵ میلیون مترمکعب است که از این میزان ۵۳ میلیون مترمکعب آن از آب‌های سطحی تامین‌ می‌شود و در مجموع سالیانه ۵۷۶ میلیون مترمکعب از منابع آب سطحی و زیرزمینی دشت نیشابور برداشت می‌شود و از این‌میزان سهم‌ کشاورزی و آب شرب به ترتیب ۸۸ درصد و ۹ درصد و مابقی سهم صنعت و خدمات است.

وی ادامه داد: کل منابع آبی نیشابور شامل یک هزار و ۱۵۸ حلقه چاه آب در دشت نیشابور است که از این تعداد ۱۴۷ حلقه چاه آب کشاورزی با میانگین برداشت سالانه ۲۳۴ میلیون مترمکعب و ۱۳۸حلقه چاه آب شرب شهری و روستایی با میانگین برداشت سالانه ۲۴میلیون مترمکعب و ۴۵ و ۱۲۸ حلقه چاه در بخش صنعت و خدمات است.

مدیر امور منابع آب شهرستان نیشابور عنوان کرد: میزان کسری مخازن آب زیرزمینی نیشابور سالانه ۱۳۴ میلیون مترمکعب است که موجب شده هر سال به طور میانگین سطح آب در مخازن آب زیرزمینی یک‌متر و ۲۰ سانتی‌متر اُفت کند که با تلاش‌های صورت گرفته طی چند سال گذشته برای فرهنگ‌سازی و نصب کنتورهای هوشمند اضافه‌ برداشت‌ها حدود ۵۰ درصد کاهش یافته اما با این‌حال بیش از ۱۷۵ میلیون مترمکعب کسری مخزن از محل منابع آب زیرزمینی داریم.

خجسته پور ادامه داد: به همین خاطر در نیشابور کل برداشت آب از قنوات به کمتر از ۱۲ درصد و چشمه‌ها به کمتر از پنج درصد رسیده و موجب شور شدن سفره های آب زیرزمینی شده و کیفیت آب‌خوان به شدت کاهش یافته است.

وی اظهار داشت: از دیگر تاثیرات سوء این اضافه برداشت‌ها کاهش شدید آبدهی چاه‌ها است که موجب شده سالیانه بیش از ۱۰۰ حلقه چاه کف شکنی جابه‌جا شود که هزینه سنگینی را تحمیل می‌کند، همچنین شکاف‌های بیش از ۳۶ کیلومتری در دشت نیشابور پدید آمده و سالیانه ۸۶ میلی‌متر کل دشت نیشابور در حال نشست می‌باشد که این‌میزان ۲۰ برابر میانگین‌ جهانی است.

رئیس اداره هواشناسی نیشابور نیز در این جلسه گفت: براساس پژوهش‌های انجام شده میزان تاثیر صنایع در میزان بارش‌ها حدود ۱۰درصد و تبدیل بارش‌های برفی به بارانی و کاهش تعداد روزهای یخ‌بندان و ایجاد بارش‌های رگباری حدود ۳۰ درصد تاثیرگذار است.

مهدی بلوکی با اشاره به اینکه صنایع بزرگ هزینه‌های بسیار سنگینی نسبت به منافعشان در حوزه اقلیمی و محیط زیستی برای شهرستان دربر دارند افزود: بیشتر سامانه‌های بارشی از سمت غرب وارد نیشابور می‌شود و طی ۲سال اخیر در منطقه سرولایت که در مسیر این سامانه‌ها قبل از صنایع فولاد و سیکل‌ترکیبی قرار دارد میزان بارش‌ها بیشتر از سایر نقاط شهرستان نیشابور بوده و متاسفانه در احداث صنایع بزرگ‌ پیوست هواشناسی وجود ندارد ضمن اینکه صنایع بزرگ‌ در نیشابور به خوبی جانمایی نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز