خبرگزاری کار ایران

گزارش خبرنگار ایلنا از وضعیت شغلی آتش‌شانان سیستان و بلوچستان؛

جای 4 نفر کار می‌کنیم به اندازه یک نفر حقوق می‌گیریم/ عدم دریافت معوقات سال‌های 94 تا 96 پس از چندین سال

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۰۰۷۹

نماینده کارگران آتش نشانی زاهدان گفت: حجم و سختی کار آتش نشانان سیستان و بلوچستان و به ویژه زاهدان نسبت به سایر نقاط کشور بالاتر است و بی توجهی مسئولان هم مزید بر علت شده و آتش نشانان را از پای در می آورد.

 حسین علی محمودی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا می گوید: با توجه به اینکه تمام خواسته های کارگری وابسته به قانون کار است و میزان حقوق از وزارت خانه مشخص نیست ، تغییر قانون کار ضربه شدیدی به جامعه کارگران وارد می کند .

وی می گوید: کمترین حقوق و دستمزد مربوط به جامعه کارگری است و اگر نمایندگان و دولت بخواهند همین دستمزد کم را هم قطع کنند، کارگران چگونه زندگی کنند؟ 

وی می گوید: به محض مطالبه برای  افزایش حق و حقوق با کارفرمایان صحبت می کنیم بحث تحریم را پیش می کشند آیا تحریم ها فقط برای کارگران است؟ فقط زمان پرداخت حقوق و  اضافه کاری کارگران بودجه نداریم و تحریم هستیم؟

نماینده کارگران آتش نشانی زاهدان می افزاید: نیروهای آتش نشانی با توجه به جمعیت زاهدان بسیار کم هستند و فشار و حجم کارشان زیاد است و هر آتش نشان به جای 4 نفر کار می کند و به اندازه یک نفر حقوق می گیرد.

آتش‌نشانان از مزایای مشاغل سخت و زیان آور محرومند

وی می گوید: با توجه به اینکه آتش نشانی یکی از مشاغل سخت و زیان آور است اما یکی از محبوب ترین شغل های دنیاست،  این در حالی است که در تمام استان کارگران آتش نشانی از مزایای مشاغل سخت و زیان آور محرومند و دلیل آن هم کم کاری کارفرمایان است.

محمودی می گوید: معوقه های حقوقی سال 94 و 95 و 96 مان را هنوز دریافت نکرده‌ایم. این پول در آن زمان شاید دردی از ما دوا می کرد اما در حال حاضر هیچ ارزشی ندارد.

نمایندگان کارگران آتش نشانی زاهدان می گوید: با توجه به اینکه آتش نشانی جزو مشاغل سخت محسوب می شود ، ما نباید بیش از 136 ساعت در ماه کار کنیم اما بالای 240 ساعت در ماه کار می کنیم و روزهای تعطیل و مناسبت ها را هم شیفت هستیم و در نهایت 64 ساعت اضافه کار به ما پرداخت می کنند .

وی می گوید: ما اعتراض های زیادی داشتیم و مراتب آن را به شورای شهر و شهردار قبلی هم اعلام کرده ایم اما متاسفانه شهردار قبلی ما را به دفترش هم راه نمی داد، چه به اینکه بخواهد به مشکلات ما رسیدگی کند.

محمودی می‌افزاید: آتش‌نشان‌های شهرهای بزرگ برای انجام کارهای‌شان  مانند پخت و پز، نظافت و... در آتش نشانی نیرو دارند اما آتش نشانان زاهدانی خودشان باید این کار‌ها را انجام دهند.

او می گوید: برای ده شبانه روز حق غذا (شام و ناهار و صبحانه)  تنها 80  هزار تومان به آتش نشانان پرداخت می شود. نمی‌دانیم از کدام مشکل‌مان بگوییم .

امنیت شغلی نداریم

یکی از کارگران خط راه آهن جنوب شرق  کشور هم به ایلنا می‌گوید: قراردادهای‌مان کوتاه مدت است و امنیت شغلی نداریم.

وی که خواسته نامش فاش نشود، می‌گوید: ما زیر نظر شرکت ها هستیم. نه می‌توانیم گلایه‌ای برای حقوق‌های معوقه‌مان کنیم نه برای قراردادهای‌مان صحبت کنیم چرا که ممکن است پیمانکار خوشش نیاید و اخراج شویم.

وی می گوید: از دولت تقاضا داریم به مشکلات کارگران رسیدگی کند ما کارگران دست‌مان از دنیا کوتاه است.

کارگران مدافعی جز خودشان ندارند

دبیر اجرایی خانه کارگر سیستان و بلوچستان هم در باره مشکلات کارگران به ایلنا می گوید : کارگران مدافعی جز خودشان ندارند از مدیران می خواهیم مشکلات ما را به گوش مسئولان بالادستی برسانند.

حسین علی اکبری می گوید: مشکلات درمانی و عدم ارائه خدمات کافی درمانی به کارگران بازنشستگان باعث شده که کارگران و بازنشستگان چند برابر مبلغ دریافتی شان را صرف هزینه های درمانی کنند.

وی می‌گوید: اجاره خانه‌ها سر به فلک کشیده مگر یک کارگر چقدر حقوق می‌گیرد که 2 میلیون و 500 هزار تومان اجاره خانه پرداخت کند؟ 

وی در خصوص تغییر قانون کار می گوید:  از نمایندگان سیستان و بلوچستان تقاضا داریم با جامعه کارگری همراهی کنند و بگذارند خود کارگران برای تغییر قانون کار پیشنهاد بدهند.

این مسئول می گوید: قطعا دولت خواب هایی را هم برای بازنشستگان دیده  اگر نمایندگان ادعای انصاف دارند بجای تغییر قانون کار به دنبال همسان سازی باشند.

دبیر خانه کارگر استان می گوید: تعویق در پرداختی ها و نداشتن امنیت شغلی باعث شده کارگران همیشه شرمنده خانواده هایشان باشند. 

وی در ادامه می گوید: مسائل زیادی با عنوان حمایت از جامعه کارگران شروع شده که علیه کارگران است.

وی می گوید: من از دولت و مجلس تقاضا دارم جلوی طرح تغییر قانون کار گرفته شود تا حقوق کارگران ضایع نشود.

گزارش : فائقه راغی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز