خبرگزاری کار ایران

واکنش برخی شهروندان گیلانی از ثبت گل سوسن چلچراغ عمارلو به نام ماسوله ؛

خاستگاه اصلی گل سوسن چلچراغ داماش است نه ماسوله/ نباید نام داماش را از روی این گل حذف کنند/ یک مسئول: ما فقط پیشنهاد می دهیم دخالتی در ثبت نداریم

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۲۰۶۵

روستای داماش عمارلو در گیلان زیستگاه اصلی گل سوسن چلچراغ یا سوسن سفید است که هرساله برای مشاهده این گل زیبا گردشگران زیادی به این روستای توریستی سفر می کنند. با وجودی که زیستگاه اولیه این گل متعلق به این منطقه است به تازگی به نام شهر ماسوله به ثبت ملی رسیده است که این موضوع واکنش مردم و مسئولان منطقه را در پی داشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، گل زیبای سوسن چلچراغ، اولین بار توسط گیاه‌شناس آلمانی به نام "کارل فردریش فون لدبور" در سال 1354 در روستای داماش استان گیلان کشف شد و هر ساله جشنواره ای برای این گل در روستای داماش عمار لو برگزار می شود. گل سوسن چلچراغ در اواخر بهار و اوایل فصل تابستان به گل می نشیند. این گل که محل زیستگاه اولیه آن در روستای داماش بخش عمارلو است  به تازگی به نام شهر ماسوله به ثبت ملی رسیده که موجب گلایه مندی مردم رودبار شده است.

کوروش هاشمی جیرنده رئیس شورای روستای داماش عمارلو در این باره به ایلنا گفت: گل سوسن چلچراغ بالغ بر صد سال است که در این روستا رویش داشته و برای اولین بار توسط دانشمندی فرانسوی کشف و به نام داماش به ثبت ملی رسید. حدودا 50 سال پیش نیز قرار بود اهالی داماش را به مکانی دیگر منتقل کنند که این منطقه محل زیست گاه این گل در مساحت 50 هکتار تبدیل شود.

هاشمی جیرنده ادامه داد:  در سال‌های قبل این گل نادر را  به دیگر مناطق گردشگری استان گیلان برای بازدید منتقل کرده و تکثیر داده اند. در ماسوله نیز به دلیل تشابه آب و هوایی که با روستای داماش دارد این گل را پرورش داده اند.  از سال گذشته  هم برای اینکه ماسوله مورد هدف گردشگری جهانی شناخته شود و باید داری چند امتیاز طبیعی باشد گل سوسن چلچراغ را به نام این شهر به ثبت ملی رسانده اند در صورتی که خاستگاه اصلی این گل در داماش است.

وی عنوان کرد: متاسفانه معاون میراث فرهنگی استان گیلان هم تایید کرده که محل رویش و زیستگاه  این گل فقط در ماسوله است و نام داماش را حذف کرده اند. تاکنون برای اعتراض به ثبت ملی این گل به نام ماسوله نامه نگاری و رایزنی هایی اجام داده ایم اما  نتیجه ای در پی نداشته است. همچنین از طریق میراث فرهنگی رودبار و بخشداری هم پی گیری کرده ایم که اقدام خاصی انجام نگرفت.

خاستگاه اصلی گل سوسن چلچراغ داماش است نه ماسوله/ نباید نام داماش را از روی این گل حذف کنند/ یک مسئول: ما فقط پیشنهاد می دهیم دخالتی در ثبت نداریم

ولی جهانی سرپرست اداره کل  میراث فرهنگی استان گیلان هم در این باره به خبرنگار ایلنا گفت:  گل سوسن چلچراغ  قبلا در داماش و به نام این روستا شناسایی و به ثبت ملی رسیده و جزو مناطق حفاظت شده محیط زیست است. این گل در ماسوله نیز شناسایی و به نام سوسن چلچراغ ماسوله نیز به  ثبت رسید. به تازگی نیز در مناطق املش هم این گل شناسایی شده  و به نام املش هم می توانیم آن را ثبت کنیم و مانعی برای ثبت این گل وجود ندارد.

جهانی اضافه کرد: در ماسوله هم تنها محدوده رویشگاه این گل به ثبت ملی رسیده و گلی که در  مناطق دیگر آن کاشته شده را ثبت نکرده ایم و  تنها  در ارتفاعات ماسوله که محل رویشگاه این گل است را ثبت کرده ایم.  باید بگویم برای ثبت اثر هم تصمیم گیرنده ما نیستیم بلکه شورای سیاست گذاری ثبت آثار ملی وزارت خانه میراث است. کمیته ثبت آثار طبیعی نیز متشکل از کارشناسان و متخصصان سازمان محیط زیست، منابع طبیعی و سازمان جنگل ها هستند و ما فقط آثار طبیعی این چنینی را به این کمیته پیشنهاد می دهیم و تصمیم گیرنده اعضای این کمیته  در وزرات خانه هستند. 

محمدرضا عبدالهی معاون امورجنگل اداره کل منابع طبیعی استان گیلان نیز در ادامه به ایلنا در این باره اعلام کرد: برای ثبت این موارد آثار طبیعی محیط زیست اقدام می کند و منابع طبیعی نقشی ندارد و تنها مالکیت عرصه با این اداره کل است و مدیریت، نگهدای و حفاظت با محیط زیست استان است.

وی افزود: آثار طبیعی به نام چه منطقه ای ثبت بشود به ما ارتباطی ندارد. تنها در این مواقع برای  آثار ملی طبیعی  از ما استعلام برای مشخص شدن نوع مالک می گیرند که آیا ملک ملی است یا خیر.  و اینکه آیا ما طرحی برای ثبت در محل مورد نظر داریم یا خیر، که تداخلی در ثبت ایجاد نشود وگرنه اینکه چه چیزی را چگونه می خواهند ثبت کنند ما دخالتی نداشته و خود ادارات مربوطه باید برنامه ریزی کنند.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز