خبرگزاری کار ایران

فرماندار کاشان خبر داد؛

بیکاری بالای ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی در کاشان

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۲۴۶۵

فرماندار کاشان گفت: با توجه به آمار بالای 40 درصدی بیکاران تحصیل کرده در کاشان لازم است برای ایجاد فرصت های شغلی این قشر تمهیداتی اندیشیده شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کاشان، در جلسه کارگروه اشتغال شهرستان کاشان‌، فرماندار کاشان برگزاری مستمر و منظم جلسات کارگروه  اشتغال را در راستای رفع  مشکل بیکاری جوانان شهرستان موثر دانست و بر لزوم استفاده از قابلیت‌ها و ظرفیت بالای سازمان فنی و حرفه ای تاکید کرد. 

محمدشریف زارعی اعلام کرد: وجود زیر ساخت های غنی و متعدد صنعتی، کشاورزی و گردشگری بی نظیر کاشان بستر مطلوبی جهت اشتغال پایدار جوانان جویای کار فراهم آورده است.

وی تاکید کرد: هرچند شهر کاشان دارای پایین ترین سرانه ورزشی در مقایسه کشوری است، ولی در مقابل جز نخستین مناطق غنی در  زمینه تجهیزات پزشکی و گردشگری است که می توان از آن برای رونق کسب و کار استفاده کرد.

زارعی تصریح کرد: کارگرانی از ۱۳۵ شهر کشور در شرکت‌های صنعتی و تولیدی کاشان شاغل هستند و این در شرایطی است که فارغ التحصیلان دانشگاهی کاشان در جستجوی شغل متناسب با رشته تحصیلی خود هستند.

فرماندار ویژه کاشان استفاده از طرح ها و ایده‌های مراکز رشد دانشگاه ها و مراکز علمی شهرستان را به منظور کاهش آمار بیکاری قشر تحصیل کرده کاشان کار گشا دانست و افزود: با توجه به آمارکاران بالای ۴۰ درصدی بی تحصیل کرده لازم است برای ایجاد فرصت های شغلی این قشر تمهیداتی اندیشیده شود، چرا که بیکاری طولانی مدت جوانان بستر ساز مشکلات اجتماعی و مخاطرات روانی میان آنها است.

بی رغبتی اصناف برای ادامه کار 

مدیر بازرسی اتاق اصناف کاشان ضمن اشاره به زیان هفت هزار میلیارد ریالی کسبه کاشانی در سال گذشته گفت: در شرایطی که اتاق اصناف کاشان طی ۱۱ماه منتهی به پایان سال بیش از یک هزار و۳۰۰ پروانه فعالیت برای اصناف صادر کرده، ولی در مقابل صدو چهل واحد صنفی هم به دلیل شرایط نابه سامان اقتصادی درخواست ابطال جواز خود را ارائه دادند.

حسین عابدی تاکید کرد: کاهش قدرت خرید مردم و همچنین افزایش بی ضابطه اجاره بها واحدهای تجاری کاشان سبب شده بسیاری از کسبه عطای کسب و کار بازار را به لقای آن بخشیده و حضور در شرکت صنعتی کاشان و دریافت دستمزد کارگری را ترجیح دهند.

وی صدور ۸۰ درصد از مجوز های کسب در کاشان در سال جاری  را به دلیل درخواست متقاضیان برای دریافت تسهیلات بانکی ویژه اشتغال دانست و خاطرنشان کرد: این افراد پس از طی شدن مراحل اخذ وام نسبت به ابطال پروانه کسب خود اقدام می کنند.

رشد اشتغال بانوان در کاشان افزایش یافته است

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاشان گفت: آمار های سه سال گذشته حاکی از افزایش متقاضیان غیر بومی اشتغال در شهرستان است.

حسن رمضانی شرایط اقتصادی، کاهش سهم آقایان و افزایش امنیت کاری برای زنان تحصیلکرده را عامل حضور بیشتر بانوان در مراکز تولیدی و صنعتی کاشان برشمرد و افزود: طی سه سال ۳۹ درصد به آمار خانم های متقاضی کار افزوده شده و این در حالی است که مردان بیکار بیشتر به دنبال مشاغلی مثل نگهبانی بوده و یا تمایل به فعالیت حوزه فضای مجازی، بازار های مالی، بورس و ارزهای دیجیتال دارند.

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه  کاشان  جز اولین شهر های بود که درگیر شیوع کرونا  در کشور بوده و این موضوع یکی از دلایل کاهش نیروی کار شهرستان شدبیان داشت: بسیاری از کارگران پس از  شیوع کرونا در کاشان به شهرهای خود بازگشته و به اصرار خانواده خود وبرای مصون ماندن از ابتلا به کرونا بازنگشتند.

رمضانی خاطرنشان کرد: جمعیت کارگری کاشان به دلیل تغییر شرایط  استخدام  و افزایش سقف سن به ۳۵ سال در حال حرکت به سمت پیرشدن است و این در حالی است که یک سوم نیروی کار منطقه غیر بومی است‌.

استثمار کارگران کاشانی توسط هلدینگ های بزرگ تولیدی

مدیر تامین اجتماعی شهرستان کاشان گرانی زمین و مسکن را نتیجه هجوم کارگران سایر نقاط کشور برای استفاده از فضای مطلوب کار در کاشان دانست.

امیر سالار ربیعی با بیان اینکه ورود هلدینگ های بزرگ تولیدی زمینه استثمار کارگران شاغل در کاشان را فراهم آورده تصریح کرد:حقوق کارگران در برخی از  شرکت های تولیدی کاشان کمتر از پنج میلیون تومان است ولی همین شرکت ها در شهرهای تهران و  کرج بین ۱۵ تا ۱۸ میلیون تومان به کارگر خود دستمزد پرداخت می کند.

وی گفت:ضروری است قبل از صدور مجوز فعالیت شرکت های تولیدی در کاشان که با هدف  ایجاد اشتغال صورت می گیرد ظرفیت امکانات شهرستان نیز در نظر گرفته شود، چراکه در حال حاضر گرانی زمین و مسکن نتیجه کمبود نیروی کار و هجوم متقاضیان اشتغال از سایر نقاط کشور به مقصد کاشان است.

 

انتهای پیام/
سعید غلامی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز