خبرگزاری کار ایران

برگزاری آیین نوروزگاه در آرامگاه فردوسی با اجرای ورزش‌ پهلوانی

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۱۲۸۵

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی گفت: آئین نوروزگاه در آرامگاه فردوسی با ضرب زورخانه و اجرای ورزش‌ پهلوانی برگزار می شود.

به گزارش ایلنا از مشهد، سید جواد موسوی در خصوص آیین نوروزگاه در مجموعه فرهنگی، تاریخی حکیم ابوالقاسم فردوسی گفت: این جشن سومین روز فروردین در محل آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی برگزار می‌شود و یکی از ویژگی‌های برگزاری این نوروزگاه گستراندن سفره‌های نوروزی ملل فارسی زبان از جمله تاجیکستان و افغانستان است تا مردم هرچه بیشتر با ابعاد برپایی این جشن باستانی آشنا شوند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: اجرای همنوایی ۴۰ مرشد خوان توسط مرشدهای هیئت ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای شهرستان مشهد و با شرکت هم‌زمان ورزشکاران ۱۰۰ ورزشگاه هیئت ورزش‌های زورخانه‌ای و پهلوانی مشهد از دیگر برنامه‌های برجسته و منحصر به فرد در این مراسم است.

موسوی افزود: اجرای نقالی و مرشد خوانی توسط گروه توان‌یابان و نقالی گروه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان از جمله برنامه‌های جذاب این روز خواهد بود.

او با تاکید بر این‌که برگزاری این جشن و برنامه‌های متنوع آن بر پایه شاهنامه، اثر سترگ حکیم ابوالقاسم فردوسی تدارک دیده‌ شده است، افزود: این برنامه‌ها رنگ و بویی حماسی، اسلامی و میهن دوستانه دارند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با بیان این‌که در این برنامه‌ها تاکید و تمرکز ما بر روی مرشد خوانی و آیین های ورزش پهلوانی است، تصریح کرد: ورزش باستانی نماد خداپرستی، وطن دوستی و سلحشوری ایرانیان از هزاران سال پیش بوده است، با ورود اسلام به فلات ایران ورزش‌های پهلوانی الگوی جاودانی خود را یافتند و امیر مومنان حضرت علی بن ابیطالب (ع) مقتدا و الگوی ورزشکاران و پهلوانان شیعی مذهب شد.

موسوی گفت: ورزشکاران و پهلوانان ایرانی رفتار و کردار امام نخست شیعیان را سر لوحه اعمال خویش قرار دادند و آیین‌هایی متناسب با شخصیت والای آن امام همام به گود زورخانه‌ها راه یافت،  خدا پرستی، یتیم نوازی، حق جویی، دفاع از مظلومان در برابر ظالمان و جابران، دستگیری و یاری درماندگان، احترام به پیشکسوتان و ذریه سادات، شجاعت و سلحشوری، ایثار و فداکاری، فتوت و جوانمردی و ولایت‌پذیری همه از آموزه‌هایی است که فرهنگ علوی به پهلوانان ایرانی آموخته است.

او درباره ارتباط فردوسی و شاهنامه با فرهنگ علوی اظهار کرد: براساس مستندات تاریخی حکیم توس از پیروان مذهب شیعه و ارادتمندان امیرالمومنین (ع) بوده است، این امر در زندگی وی چنان مشهود است که تاریخ گواهی داده‌اند که بخیلان و حاسدان، شیعه بودن فردوسی را دستاویزی برای ژاژخایی در دستگاه سلطان غزنوی کرده بودند.

موسوی درباره اهمیت جهانی آیین‌های پهلوانی تصریح کرد: آیین‌های پهلوانی و ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای در سپهر تمدن بشری چنان ارزشمندند که این آیین‌ها در ۲۵ آبان ۱۳۸۹ مطابق با ۱۶ نوامبر ۲۰۱۰ در فهرست میراث معنوی یونسکو به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز