خبرگزاری کار ایران

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه خبر داد ؛

وضعیت منابع آبی استان نامناسب است / کاهش 35 درصدی بارندگی نسبت به میانگین بلند مدت

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۰۳۰۹

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: به دلیل کم بارشی‌های پیاپی در سال‌های متمادی، وضعیت منابع آبی استان کرمانشاه، نامناسب است و بارش‌های سال آبی گذشته نتوانست کاهش ذخایر آبی را جبران کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه ،علی مرادی، با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آبی استان کرمانشاه، گفت: متاسفانه از ابتدای سال آبی جاری وضعیت بارش‌ها در استان کرمانشاه مناسب نبوده و نسبت به سال آبی قبل نزدیک به یک درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۳۵ درصد کاهش بارندگی داشته ایم.

وی با بیان اینکه در سال آبی گذشته هم خشکسالی ادامه داشت افزود: شرایط سال آبی قبل با امسال متفاوت بود، زیرا در سال آبی گذشته می‌توانستیم از ذخایر بارش‌های خوب سال‌های قبل استفاده کنیم، اما اکنون دیگر این ذخایر را نیز به دلیل کم بارشی‌های پیاپی از دست داده‌ایم.

معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از تبعات کاهش بارندگی بر وضعیت منابع آبی یاد کرد و ادامه داد: هم اکنون میزان رواناب‌های کرمانشاه نسبت به سال آبی گذشته نزدیک به ۶۸ درصد کاهش داشته است.

مرادی خاطرنشان کرد: در چشمه‌های معین که مدام وضعیت دبی آن‌ها را بررسی می‌کنیم نیز به طور میانگین ۵۴ درصد کاهش آبدهی داشته ایم.

وی با بیان اینکه در سال آبی گذشته بارش موثر برف هم برای تغذیه منابع آب زیرزمینی چندان زیاد نبود، تاکید کرد: همین حالا نیز با کسری تجمعی قابل توجه منابع آب زیرزمینی مواجهیم.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه اجرای طرح‌های سازگاری با کم آبی را راه مدیریت وضعیت منابع آبی در شرایط کنونی دانست و عنوان کرد: جلوگیری از کشت محصولات پرمصرف و نصب کنتور هوشمند بر روی همه چاه‌های کشاورزی، صنعت از مهمترین راهکار‌های جلوگیری از بدتر شدن وضعیت منابع آب است.

مرادی در ادامه افزود: اگر با این شرایط منابع آبی خصوصا منابع زیرزمینی را مدیریت نکنیم، پیامد‌های جانبی از جمله آسیب به آبخوان‌ها و فرونشست دشت‌ها در سالیان آتی دور از انتظار نیست.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز