خبرگزاری کار ایران

مدیر روابط کار استان خبر داد؛

وقوع ۹۷ حادثه برای کارگران خراسان رضوی طی چهارماه/بیشترین حادثه مربوط به حوزه کارگران ساختمانی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۹۰۱۶

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، ۹۷ حادثه حین انجام کار برای کارگران خراسان رضوی رخ داده که بیشترین حادثه مربوط به حوزه کارگران ساختمانی بوده است.

به گزارش ایلنا از مشهد، ابراهیم رضازاده گفت: براساس اطلاعات به دست آمده از سازمان تامین اجتماعی و واحدهای بازرسی این اداره کل، تا پایان اردیبهشت امسال ۸۷ هزار و ۹۴۹ واحد اقتصادی دارای کد تامین اجتماعی بوده اند که از این تعداد ۷۵ هزار و ۴۶۶ واحد کمتر از ۱۰ نفر نیروی انسانی دارند و این آمار نشان می دهد که ۸۶ درصد از واحدهای تولیدی استان کوچک و متوسط هستند که عمدتا در بخش خدمات فعالیت دارند.

رضازاده افزود: ۷۴۰ هزار و ۷۳۲ نفر کارگر در استان بیمه تامین اجتماعی هستند که از این تعداد ۱۹۹ هزار و ۲۷۹ نفر در کارگاه های با کمتر از ۱۰ نفر نیروی انسانی فعالیت دارند.

وی بیان کرد: جامعه کارگری خراسان رضوی ۲۷ درصد از جمعیت استان را شامل می شود که عمده آنها با جمعیت ۳۷۰ هزار نفر در واحدهای اقتصادی بالای ۵۰ نفر نیروی انسانی فعالیت دارند، این آمار نشان می دهد که سرمایه گذاری در حوزه صنعت هم ماندگاری بیشتری دارد و هم جذب نیروی کار را با هزینه کمتری انجام می دهد.

این مسئول در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی با بیان اینکه بیکاری کارگران از سه جنبه قابل بررسی است، گفت: یک بیکاری ناشی از اتمام قرارداد نیروی کار است، یک بیکاری در حین کار است و بیکاری دیگر برای افراد فاقد قرارداد رخ می دهد.

وی ادامه داد: بررسی بیمه بیکاری نیروهای دارای قرارداد، نیازی به طرح دعاوی در مراجع حل اختلاف ندارد و چنانچه قرارداد کاری به پایان رسیده باشد، با حداقل یک سال سابقه حق بیمه، پرونده فرد مستقیما در کمیته های دونفره بررسی می شود که اگر واجد شرایط باشد مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای ۲ نوع بیکاری دیگر که شامل افراد فاقد قرارداد یا بیکاری در حین کار است، این موارد باید در وهله نخست در مراجع حل اختلاف پیگیری شود و اگر به هر دلیلی میسر نشد و بیکاری آنها غیرارادی احراز شد، مشمول بیمه بیکاری خواهند شد.

 ۱۲ هزار نفر در استان مشمول بیمه بیکاری هستند

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: هم اینک ۱۲ هزار و ۴۷۸ نفر کارگر در استان مشمول دریافت مقرری بیمه بیکاری هستند.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی به سیاست کلی حوزه روابط کار مبنی بر "صیانت از نیروی کار" به عنوان هدف کلان این وزارتخانه اشاره و بیان کرد: این امر باید در قالب چهار راهبرد و ۱۵ برنامه عملیاتی پیگیری شود که در راس آن پیشگیری از حادثه و ارتقای ایمنی در واحدهای تولیدی است.

رضازاده اظهار داشت: در راستای اجرای این برنامه ها، بازرسی ادواری و بازرسی موردی از واحدهای مشمول قانون کار و رصد اجرای دستورالعمل های ایمنی، تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، سالم سازی محیط کار برای مشاغل سخت و زیان آور و پیشگیری از حادثه، ارایه آموزشهای ایمنی توسط این اداره کل انجام می شود.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال تا پایان تیرماه، ۹۷ حادثه حین انجام کار برای کارگران خراسان رضوی رخ داده که بیشترین حادثه مربوط به حوزه کارگران ساختمانی بوده است و ۱۰ مورد آن منجر به فوت شده است.

وی تهیه تحلیلی از علل وقوع حوادث در حوزه ساختمان ها و ابلاغ آن به شهرستان ها و اعلام اولویت ها به بخش بازرسی از محیط کار را از دیگر اقدامات برای کاهش حوادث ناشی از کار برشمرد و گفت: طبق اعلام اداره کل تخصصی بازرسی در وزارتخانه، طی یک ماه گذشته خراسان رضوی در حوزه بروز حوادث منجر به فوت در محیط کار وضعیت سبز داشته است.

مدیر روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی، مهمترین اقدام دولت سیزدهم در این حوزه را حرکت به سمت سامانه ای شدن فرآیندها ذکر و بیان کرد: از فرآیندهای مربوط به دادرسی گرفته تا بررسی وضعیت بیمه بیکاری، برقراری درخواست های تایید صلاحیت ایمنی پیمانکاران، تایید صلاحیت شرکت های خدماتی، بررسی مشاغل سخت و زیان آور، برگزاری دوره های آموزشی و... در این اداره کل کاملا الکترونیکی شده است.

رضازاده افزود: آسیب شناسی فرآیندهای کاری در این اداره کل با همراهی تشکل های تخصصی در این زمینه در حال انجام است که چالش های احصا شده در این حوزه شامل ۲ بخش می شود که یکی فرآیندهای اجرایی و رویه ها است که تا حدی که مغایر با قوانین و دستورالعمل ها نباشد، قابل اصلاح است و بخش دیگر ضعف قوانین است که تلاش می شود این مهم از طریق وزارتخانه پیگیری شود.

وی اظهار داشت: هم اکنون هزار و ۲۵۹ تشکل در حوزه کارگری و کارفرمایی خراسان رضوی فعال و دارای اعتبار هستند که از این تعداد ۱۸۳ تشکل مربوط به حوزه کارفرمایی است، که امسال در تلاش هستیم ارتباط با این تشکل ها را تقویت کرده و از ظرفیت آنها برای بهبود روابط کار بهره بگیریم.

رضازاده اضافه کرد: در هفته دولت ۲ نشست مجزا با تشکلهای کارگری و کارفرمایی به منظور پیشگیری از طرح دعاوی و بهبود روابط بین کارگر و کارفرما و بهبود فضای کسب و کار توسط این اداره کل برگزار می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز