خبرگزاری کار ایران

یک وکیل دادگستری در استان کهگیلویه و بویراحمد خواستار شد ؛

دسترسی جوانان و افراد عادی به قرص برنج محدود شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۹۸۵۰

به گفته مدیر کل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد در یک سال گذشته ۱۶ نفر در این استان در اثر خودکشی با قرص برنج جان خود را از دست دادند؛ اگر چه این رقم نسبت به سال پیش از آن (۱۸ نفر ) کاهش چندانی نداشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا کامروز امینی با بیان اینکه از مجموع افراد خودکشی کرده با قرص برنج در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۱ نفر مرد و پنج نفر زن بودند، اظهار داشت: در این مدت، شهرستان‌های بویراحمد با ۱۵ مورد و کهگیلویه یک مورد آمار تلفات ناشی از قرص برنج را داشته است.

یک پزشک یاسوجی با اظهارتاسف از شیوع مصرف قرص برنج برای خودکشی ها، خاطرنشان کرد: بی اشتهایی، بی قراری، تحریک پذیری،تهوع، استفراغ، اختلال ضربان قلب و اُفت فشارخون از علائم مصرف این قرص است و در صورتی که قرص برنج به صورت خوراکی مصرف شود فرد تا شش ساعت زنده خواهد بود.

"وحید توانا " در گفت و گو با ایلنا از یاسوج گفت: اختلالاتی مانند اختلال نبض، کبدی، عصبی، متابولیکی، از کار افتادگی کلیه، اُفت فشارخون و بیهوشی نیز از اثرات استفاده از این نوع قرص است.

وی با بیان اینکه دستگاه های گوارش به راحتی این ماده سمی را جذب و بعد از حل شدن در مایعات بدن و رطوبت معده گاز خطرناک فسفین تولید می کنند، خاطرنشان کرد: اگر ترکیبات تازه تر باشد گاز بیشتری آزاد کرده و خطرناک تر است . این ماده با ساخت پروتئین تداخل دارد و مانع سنتر پروتئین می شود.

این پزشک بویراحمدی افزود: مسمومیت با قرص برنج یکی از مرگ آورترین مسمومیت هایی است که مرگ حتمی را به دنبال دارد و تاکنون راهکاری برای نجات جان بیماران یافت نشده است.

توانا در پاسخ به این سئوال که آیا درمان یا پادزهری برای مقابله با قرص برنج وجود دارد؟ هم اظهارداشت: هیچ پادزهر یا درمان قطعی برای درمان مسمویت ناشی از قرص برنج وجود ندارد و راه حلی بر مسمومیت ناشی از قرص برنج کشف نشده است.

وی گفت: با جذب قرص برنج در بدن انسان، آنزیم های سلولی بلوکه شده و زمینه سمی شدن سلول های سیستم دفاعی بدن را مهیا می کند و هیچ پادزهری برای بی اثر کردن مسمومیت با قرص برنج وجود ندارد.

این پزشک بویراحمدی افزود: اما اگر فردی این ماده شیمیایی را مصرف کرده، باید وی را هر چه زودتر به یک بیمارستان رساند تا شاید در این صورت بتوان زندگی او را نجات داد.

تماس با قرص برنج عوارض خطرناک قلبی و ریوی در پی دارد

یک کارشناس روانشناس بالینی هم با تاکید براینکه عرضه قُرص برنج در بازارهای داخلی باید بسیار محدود و کنترل شده باشد، ادامه داد: در صورت مصرف عمدی یا سهوی این قرص از سوی افراد، احتمال مرگ شان بسیار بالا است.

"اسماعیل دارفرین " به ایلنا از یاسوج گفت: گرچه هرگونه توزیع قرص برنج صنعتی در عطاری ها ممنوع بوده و پیگیرد قانونی را به همراه خواهد داشت اما باید بدانیم که حتی تماس با این قرص عوارض خطرناک قلبی و ریوی را به همراه خواهد داشت و در صورت مصرف نیز مرگی سخت را به همراه دارد.

وی تاکیدکرد که باید فرهنگ مشاوره و استفاده از خدمات روانشناسی در کشور نهادینه شود تا کسانی که به مشکلات روحی و روانی مبتلا می شوند، گزینه خودکشی را روی میز قرار ندهند.

این کارشناس روانشناسی بالینی افزود: متاسفانه جوانان و نوجوانان به جای برخورد واقع بینانه با مسائل و مشکلات زندگی، بعضاً به دنبال روش های ناشیانه و غیر منطقی برای رهایی از مشکلات می روند.

دسترسی  جوانان و افراد عادی به قرص برنج محدود شود

یک وکیل پایه یک دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: برخی افراد برای اقدام به خودکشی نسبت به استفاده از قرص برنج صنعتی اقدام می کنند که در این صورت، احتمال برگرداندن مصرف کننده به زندگی بسیار سخت و حتی نشدنی است.

"سعید رحمانی اصل " به ایلنا از یاسوج گفت: انتظار می رود مسئولان امر فضا را به گونه ای مدیریت کنند که دسترسی جوانان و افراد معمولی به این قرص بسیار محدود شود تا جوانان در صورت مواجهه با مشکلات ریز و درشت زندگی، بلافاصله سراغ این روش خطرناک نروند.

به گزارش ایلنا، بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت نیز آذرماه ۱۴۰۰ در نامه ای به رئیس قوه قضائیه نسبت به مسمومیت با فسفید آلومینیوم هشدار داده و خواستار تسریع در برخورد قاطع و اقدام لازم برای وضع ضمانت اجرایی قانونی بازدارنده برای پیشگیری از واردات، تولید و توضیع قرص های برنج حاوی سم  فسفید آلومینیوم از سوی قوه قضاییه شده است.

قُرص برنج که بنام های تجارتی Celphos و Quick Phos نیز نامیده می شود بعد از بلعیدن در تماس با رطوبت دستگاه گوارش و حتی در تماس با رطوبت آتمسفر ، گاز خطرناک فسفین (PH3) آزاد می نماید.

فسفین گازی است بیرنگ با بوی سیر و ماهی گندیده که میزان مجاز آن 0.3 PPM بوده و یک قرص سه گرمی آن 75 PPM گاز آزاد می نماید.

 حداکثر تحمل انسان 100-190 PPM در یک ساعت است.

 2000 PPM  آن در ظرف چند دقیقه منجر به مرگ می شود.

این گاز با اختلال و ممانعت از سنتز پروتئین سلولی عمل نموده و نهایتا" پرمابلیته دیواره سلولی را در برابر یون های حیاتی مسدود و منجر به توقف عمل سلولی می گردد.

به دلایل ناشناخته این اختلالات بیشتر محدود به سلول های قلبی و ریوی و عروق انتهائی بوده و ضایعات پاتولوژیکی یاد شده در پاره ای موارد در کبد و کلیه نیز مشاهده می شود.

 

انتهای پیام/
ضرغام علی بازی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز