خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

بیمه کردن کولبران راه حل مناسبی برای آنها نیست / همتی برای ساماندهی وضعیت کولبران وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۷۳۹۵

نماینده استان کرمانشاه در شورای عالی استان‌ها، بیمه کردن کولبران را به معنی به رسمیت شناختن شغل کولبری دانست و گفت: این امر باعث می شود افراد بیشتری به این شغل سخت و مرگبار روی بیاورند ،بنابراین نمی تواند راه حل مناسبی باشد.

قباد کرم‌پور نماینده استان در شورای عالی استانها در گفت وگو با خبرنگار ایلنا در کرمانشاه با اشاره به سختی های زندگی کولبران گفت: کولبری در شهرهای کردنشین هنوز ادامه دارد زیرا بسیاری از مردم این مناطق منبع درآمد دیگری ندارند و مجبور به اینکار هستند که یکی از سخت‌ترین منابع کسب در آمد هست. 

این مسئول تصریح کرد: کولبران با مشکلات فراوانی مواجه هستند که از آن جمله برخورد برخی نهادهایی است که مسئولیت حفاظت از مرزها را برعهده دارند .

گاهی اوقات نیز برخی از این کولبران به هنگام عبور بدون توقف از ایست های بازرسی ها، دچار مشکلاتی می شوند که حتی منجر به مرگشان هم شده است، اما به دلیل اینکه این شغل به رسمیت شناخته نشده است  هیچگونه حق و حقوقی به آنها تعلق نمی گیرد.

وی تاکید کرد: در دولت قبل قرار بر این بود که وضعیت کولبران توسط هیات وزیران و نمایندگان مجلس  ساماندهی شوند، ولی تاکنون هیچگونه ساماندهی صورت نگرفته است و به نظر نمی رسد  اراده و همتی برای ساماندهی آنان در بدنه دولت و مجلس کنونی نیز وجود داشته باشد.

نمایند استان در شورای عالی استانها خاطر نشان کرد: دولت می تواند با ایجاد بازارچه های مرزی تا حدودی کولبران را ساماندهی کند و آنها به صورت قانونی اجناسی که اجازه ورود به کشور را دارند، در این بازارچه ها بفروش برسانند و از این راه کسب در آمد کنند .

کرم‌پور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رنج سنی کولبران گفت ؛ با توجه به اینکه استان کرمانشاه و خصوصا شهرستانهای مرزی  منطقه اورامانات در فقر و بیکاری بسر می برند حتی بسیاری از نوجوانان هم به دلایل مالی به این کار بسیار سخت می پردازند و رنج سنی آنها از نوجوان تا افراد میانسال و حتی سالخورده است که اگر واقعا در این شهرستانها کار وجود داشته باشد هیچ انسانی حاضر نیست جان خود را به خطر بیندازد و به کولبری بپردازد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: دولت هرچه سریع‌تر با ساماندهی کولبران، زمینه کسب درآمد قانونمند آنها و همچنین پیشگیری از قاچاق کالا به کشور در مناطق مرزی از جمله منطقه اورامانات را رقم زند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز