خبرگزاری کار ایران

ضعف مدیران درمانی در تأمین داروهای آنفلوآنزا داد شهروندان یزدی را درآورد؛

سرم و آنتی بیوتیک کودکان در داروخانه‌های یزد کم‌ پیدا شد/ وعده حل مشکل در هفته جاری

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۹۶۰۱

کمبود آنتی بیوتیک در داروخانه‌های یزد مشکلاتی را برای مردم به خصوص کودکان یزدی ایجاد کرده و البته شایعاتی از کمبود این داروها در مراکز درمانی هم به گوش می رسد که باعث نگرانی مردم شده اما مسئولان وعده حل مشکل در هفته جاری می دهند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، این روزها کمبود داروهای آنتی‌بیوتیک بخصوص شربت‌های سرماخوردگی وآنفلوآنزای کودکان در داروخانه‌های یزد مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده این در حالی است که این روزها این  بیماری‌ها در میان کودکان در استان شایع شده است.

آنفلوآنزا همیشه با ورود به فصل پاییز همراه بوده و شیوع این بیماری ویروسی در بین کودکان شایع تر است که ایجاد عفونت و نیز به تبع آن تب شدید، نیاز به آنتی بیوتیک را دو چندان می کند اما متأسفانه طی هفته‌های گذشته شربت‌های آنتی بیوتیک در استان یزد از مرحله کمیابی به نایابی رسیده و والدین با استرس شدیدی برای فرزندانشان مواجه هستند.

بر اساس بررسی های خبرنگار ایلنا، آنتی‌بیوتیک برای داروخانه های یزد سهمیه بندی شده و تعداد بسیار کمی به داروخانه‌ها اختصاص می‌یابد و این روزها که نیاز به آن برای خانواده ها بیشتر از قبل است باعث شده تا تعداد زیادی از افراد در داروخانه ها از این خیابان به آن خیابان و از این نقطه شهر به نقطه دیگر برای تامین دارو سرگردان باشند.

کمبودها به زودی برطرف خواهد شد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم با تایید مشکل کمبود دارویی در استان یزد اظهار داشت: به زودی و تا یکی دو هفته آینده این مشکلات برطرف خواهد شد.

بهروز حیدری با بیان اینکه کمبودهای دارویی در هفته جاری، اکثرا برطرف خواهد شد افزود: مشکل کمبود سرم در استان با واردات سرم برطرف می شود.

وی با بیان اینکه سازمان غذا و دارو تدابیر لازم را برای واردات دارو انجام داده اضافه کرد: سرم های تامین شده نیز براساس اولویت در بین مراکز درمانی در حال توزیع است و مابقی مراکز و داروخانه ها نیز به زودی نیازهای دارویی خود را دریافت خواهند کرد.

حیدری درباره کاهش داروها در سطح استان و کمبود سرم در مراکز درمانی عنوان کرد: مصرف سرم اخیرا در سطح کشور افزایش یافته است و به دنبال آن مشکلاتی در زمینه واردات پیش آمده که با تدبیر انجام شده سرم مورد نیاز استان تامین و در حال توزیع بین مراکز درمانی استان است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ابراز داشت: کمبودهای دارویی استان به سازمان غذا و دارو اعلام شده است و به علت افزایش قیمتی که در زمینه داروها به وقوع پیوسته است تولید دارو مجددا به روند عادی در حال برگشت است و به نظر می رسد مشکل کمبود دارو به زودی برطرف شود.

وی با تاکید بر اینکه لیست ورودی دارو توسط شرکت های پخش نسبت به هفته های قبل روند بهتری به خود گرفته است تصریح کرد: با اقدامات در دست اجرا احتمالا در هفته جاری بخش بزرگی از مشکلات و کمبودهای دارویی استان برطرف خواهد شد.

حیدری گفت: کمبود برخی اقلام دارویی از جمله شربت‌های آنتی بیوتیک به دنبال کمبود مواد اولیه این داروها و همچنین اصلاح قیمت در سطح تولید این فرآورده‌های دارویی است که کمبود آنها به صورت کشوری است.

وی  افزود: خوشبختانه با پیگیری‌های و انعکاس مشکلات به وجود آمده به سازمان غذا و دارو، روند تولید این اقلام به روال عادی برگشته و به زودی کمبود این اقلام دارویی در سطح توزیع و داروخانه‌ها مرتفع خواهد شد.

افزایش قیمت به هیچ عنوان متوجه بیماران نمی‌شود

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اضافه کرد: در خصوص اصلاح قیمت این اقلام با توجه به پیاده سازی طرح دارویار در کشور، افزایش قیمت به هیچ عنوان متوجه بیماران نمی‌شود و هزینه و افزایش قیمت را سازمان‌های بیمه گر پوشش خواهند داد.

وی گفت: قطعاً دانشگاه علوم پزشکی خود را ملزم به تأمین داروهای مورد نیاز بیماران بر اساس پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت متبوع دانسته و موضوع کمبود یا نبود دارو را به عنوان یک موضوع محتمل در هر منطقه و زمانی مد نظر داشته و با تمام پتانسیل‌های موجود برای مدیریت کمبودها اقدام و بصورت شبانه روزی تمامی موارد کمبود یا نبود داروها را پیش بینی، شناسایی و پیگیری و در اسرع وقت رفع کرده است.

به گزارش ایلنا، دسترسی به برخی اقلام دارویی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به طوری که این کمبودها می‌تواند عارضه‌های جدی برای بیمار داشته باشد. آنتی بیوتیک ها گرچه به اذعان مسئولان از داروهای پرمصرف هستند اما کمبود آنها می‌تواند مشکلاتی را برای بیماران ایجاد کند که امیدواریم این مشکل در استان حل شود.

انتهای پیام/

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز