خبرگزاری کار ایران

با امضای نامه‌ای خطاب به فرماندار مبارکه عنوان شد:

محقق نشدن مطالبات صنفی کارگران پلی‌اکریل با وجود توقف اعتراضات

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۱۷۶

چکیده: به جز برگزاری انتخابات شورای اسلامی کار شرکت، هیچ یک از خواسته‌های کارگران که در جلسه شورای تأمین مصوب شده بود محقق نشده است.

بیش از ۶۰۰ کارگر پلی اکریل اصفهان با امضای نامه‌ای خطاب به «مهدی سلیمانی» فرماندار شهرستان مبارکه نسبت به اقدامات مشکوک مدیران این کارخانه در راستای اجرای سیاست کوچک سازی هشدار دادند.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این نامه ضمن تشکر از پیگیری‌های فرماندار شهرستان مبارکه آمده است پس از آزادی ۴ همکار بازداشت شده و قول مساعد مسئولان، کارگران پلی اکریل اصفهان به منظور ایجاد فرصت برای تحقق مصوبات شورای تأمین چند روز گذشته را در سکوت و آرامش گذراندند و با ایجاد فضای منطقی و آرام فرصت مناسبی را جهت پیگیری و تحقق خواسته‌‌های شان از سوی مسئولان فراهم کردند.

گفتنی است کارگران پلی اکریل اصفهان پس از آزادی چهار همکار بازداشت شده‌شان در شامگاه ۶ آذر ماه، دور دوم اعتراضاتشان را به صورت موقت پایان دادند تا مطالبات صنفی شان از طریق فرمانداری و سایر مراجع قانونی پیگیری شود.

به گفته نویسندگان این نامه، با وجود حفظ آرامش کارخانه توسط کارگران، مدیران شرکت پلی اکریل پس از دو هفته همچنان حرکات مشکوک خود را ادامه می‌دهند که این امر باعثخشم کارگران شده است.

آنگونه که کارگران پلی اکریل اصفهان گزارش کرده‌اند، شواهد امر حاکی از آن است که به جز برگزاری انتخابات شورای اسلامی کار شرکت، هیچ یک از خواسته‌های کارگران که در جلسه شورای تأمین مصوب شده بود محقق نشده است.

کارگران پلی اکریل اصفهان در پایان نامه با اشاره به حق تجمع و اعتراضات صنفی کارگران که در شعارهای دولت تدبیر و امید نیز به آن توجه خاصی شده، گفته‌اند در صورت تحقق نیافتن خواسته‌‌هایشان از روز شنبه هفته آینده(۳۰ آذر ماه) تجمعات صنفی شان را در فضایی مسالمت آمیز و به دور از جهت گیری‌های سیاسی آغاز خواهند کرد.

پیشینه اعتراضات

کارگران پلی اکریل پیش‌تر طی دور اول اعتراضات در روزهای ۸،۱۱، ۱۲ و ۱۴ آبان‌ماه با برگزاری تجمعاتی خواستار رسیدگی مسئولان استانی به مطالبات صنفی‌شان شده بودند و سپس با تعطیلی ده روزه اعتراضات طبق مذاکرات قبلی، در فاصله روزهای ۱۵ تا ۲۵ آبان به ادامه کار پرداختند.

این کارگران دور دوم اعتراضات را از ۲۵ آبان‌ماه، پس از پایان مهلت ده روزهٔ رسیدگی به مطالبات صنفیشان شروع کرده‌اند و در روزهای ۲۶،۲۷، ۲۸ و ۲۹ آبان و ۲ تا ۶ آذر ماه در محوطه کارخانه تجمع کردند.

کارگران معترض کارخانه پلی اکریل اصفهان پیش از این طی نامه‌ای خواسته‌های صنفی خود را در ۱۰ مورد طرح کرده‌ بودند.
استعفای برخی اعضای هیات مدیره کنونی کارخانه پلی اکریل اصفهان و همچنین حفظ و بررسی اسناد مربوط به عملکرد آن‌ها در صدر خواسته‌های ده گانه کارگران معترض قرار دارد.

تشکیل شورای اسلامی کار و بازگشت به کار تمامی کارگرانی که به واسطه فعالیت در این تشکل صنفی فسخ قرارداد شده‌اند نیز از دیگر خواسته‌های صنفی کارگران پلی اکریل اصفهان است.

لازم به ذکر است ۱۵۰۰ کارگر پلی‌اکریل اصفهان سال‌هاست در قالب شش شرکت زیرمجموعه تحت مسئولیت شرکت مادر(هلدینگ) کار می‌کنند و حال با تصمیم کارفرما مبنی بر جدا سازی شرکت‌های زیر مجموعه، امنیت شغلی شان را در معرض خطر می‌بینند.

بر اساس سیاست کوچک سازی این کارخانه، مجموعه شرکتهای پلی اکریل ایران در حال واگذاری است و قرار است آزمایشگاه به شرکت «نیک آزمون»، نیروگاه به «انرژی گستران»، پلی استر به «پلی استر هشت بهشت»، اکلیت ۲ به «الیاف زاینده رود»، اسکه سازی به «شرکت خدمات بندری» و بخش خدمات نیز به شرکت «پهن گستر» انتقال یابد.

کارگران معتقدند با واگذاری شرکت‌های زیرمجموعه، تعهدات کارفرما در قراردادهای کاریشان کمتر می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز