خبرگزاری کار ایران

بررسی مشکلات فعالان اقتصادی خراسان رضوی در حوزه مشاغل سخت و زیان‌آور

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۳۱۱۴

مشکلات فعالان اقتصادی خراسان رضوی در حوزه مشاغل سخت و زیان‌آور با حضور مدیرکل تامین اجتماعی استان در اتاق بازرگانی مشهد بررسی شد.

به گزارش ایلنا از مشهد، در نشست کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد، برخی مسائل مرتبط با مشاغل سخت و زیان آور (نحوه وصول حق بیمه و لیست‌های ارسالی)، موادی از بخشنامه ۱۱ جدید درآمد تامین اجتماعی و نیز، بند ۵۳ بخشنامه تنقیح و تلخیص ضوابط بیمه ای مقاطعه کاران بررسی شد.

احمد اثنی عشری رئیس کمیسیون مالیات، کار و تامین اجتماعی اتاق بازرگانی مشهد، در ابتدای نشست اظهار کرد: طی چندسال گذشته، مباحث مختلفی در حوزه تامین اجتماعی بین بخش خصوصی و دولتی مطرح شده و در کمیسیون اتاق نیز، در برخی مسائل به جمع‌بندی رسیده‌ایم؛ ولیکن در مرحله اجرای برخی تصمیمات و جمع‌بندی‌ها، دستاورد مطلوبی نداشته‌ایم.

وی افزود: بخشنامه‌ها و قوانین متعدد و بعضا ناهماهنگ با یکدیگر، مسئله ای است که موجب سردرگمی بسیاری از کسب‌وکارها و فعالان اقتصادی شده است.

اثنی‌عشری با اشاره به مشکلات موجود در حوزه مشاغل سخت و زیان آور گفت: در این زمینه تا به امروز جلسات و هماهنگی‌های بسیار زیادی صورت گرفته است و بسیاری از  افراد ذی‌ربط نسبت به این مسئله ناراضی هستند؛ اما با وجود بیان مشکلات و پیگیری هایی که صورت گرفته، متاسفانه هنوز به نتیجه مدنظر و مطلوب در این حوزه نرسیده‌ایم.

اثنی عشری در بخش دیگری از سخنانش به اقدامات تامین اجتماعی در زمینه بخشودگی جرایم اشاره و بر لزوم تشویق خوش حسابان تاکید کرد و گفت: سازمان تامین اجتماعی که در مقاطعی به بخشودگی جرایم اقدام میکند، می‌تواند موضوع تشویق خوش حسابان را نیز مدنظر قرار دهد تا بدین ترتیب، خوش حسابان انگیزه بیشتری برای ادامه فعالیت‌هایشان داشته باشند‌. این مهم از طرفی باعث می‌شود سایر مجموعه‌ها نیز نسبت به پرداخت به موقع حق بیمه‌ها رغبت بیشتری پیدا کنند.

وی اذعان داشت: در سال ۱۴۰۰، ۲۱۳۰ پرونده از هیات تشخیص وارد هیات تجدیدنظر شده و مورد بررسی قرار گرفته است که از این آمار، ۴۴۶ پرونده حکم تایید دریافت کرده‌اند که معادل ۲۱ درصد از کل پرونده‌ها می‌شود. همچنین، ۲۲۶ پرونده که معادل ۱۰.۶ درصد است نیز ابطال شده و حذف بدهی صورت گرفته است. ۳۲۱ پرونده معادل ۱۵ درصد، به اجرای قرار راه یافته و ۱۱۳۷ پرونده معادل ۵۲.۴ درصد از کل پرونده ها نیز تعدیل شده است.

لزوم توجه به گفت‌وگو میان بخش خصوصی و دولتی برای حل مشکلات حوزه تامین اجتماعی

سیدمحسن نظام خیرآبادی، مدیر کل تامین اجتماعی خراسان‌رضوی نیز با اشاره به لزوم توافق و تبادل نظر بخش خصوصی و دولتی در حوزه مشاغل سخت و زیان‌آور گفت: عدم تعامل و گفتگوی مطلوب میان افراد و صاحب‌نظران ذی‌ربط در این حوزه، اصلی‌ترین معضل ماست که مابقی مشکلات نیز از این مهم نشأت می‌گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر رویه فعلی در صدور بخشنامه‌ها تصریح کرد: اگر در این زمینه تغییر رویه صورت گیرد و به تعامل با شرکای اجتماعی بپردازیم، شاهد تغییرات مثبت و مطلوبی خواهیم بود. لذا پیشنهاد می‌کنم در جریان اجرای مصوبه پایگاه گفت‌وگوی سه‌جانبه دولت، بخش خصوصی و تامین اجتماعی، با دعوت از مدیران و صاحب‌نظران ذی‌ربط و بیان اظهارات و انتقادات نسبت به مسائل موجود، گام موثری را جهت رفع مشکلات حاضر در این زمینه برداریم. در این خصوص از ظرفیت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان نیز می‌توان استفاده کرد.

نظام ادامه داد: ایرادات و معایب موجود در بخش‌نامه‌ها از جانب سازمان تامین اجتماعی کشور در دست بررسی است و امیدواریم با اتحاد و کنار هم قرار گرفتن بخش خصوصی و دولتی، شاهد رفع مشکلات و دستیابی به پله‌های پیشرفت و ترقی باشیم.

وی تاکید کرد: جلسات تشکلی و میان سازمانی در خراسان‌رضوی با قوت بسیار زیادی درحال انجام است و این استان از منظر ابعاد مختلف اقتصادی پایه و ریشه محکمی دارد. لذا نسبت به تصمیم‌گیری‌ها و اتفاقاتی که در عرصه اقتصادی استان رخ می‌دهد امیدواریم.

نظام خاطرنشان کرد: اصلی‌ترین دلیل استمرار برخی مشکلات در خراسان‌رضوی این است که قدرت اجرایی رفع بسیاری از معضلات در سطح استان وجود ندارد و در این حوزه وابسته به تصمیمات از مرکز هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز