خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار قزوین:

260 نفر در ناآرامی‌های اخیر قزوین زخمی شدند/ بنا نداریم دانشجویان را در بازداشت نگه داریم/ برای جلسه‌ای که در آن توهین شود مجوز صادر نخواهیم کرد

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۷۹۸۶

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین گفت: در ناآرامی‌های اخیر قزوین حدود ۲۱۰ مامور مصدوم و برخی بستری بستری شدند و ۵۰ نفر از طرف مقابل آسیب دیده و به بیمارستان‌ها مراجعه کردند، سه نفر هم کشته شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، ابوالحسن کبیری در نشست خبری که ظهر امروز در سالن جلسات استانداری برگزار شد، درباره اجازه فعالیت در فضاهای دانشگاهی در حوزه دانشجویی ما موظف هستیم مجوز دهیم در مکانی مشخص حرف‌ها زده شود که کرسی‌های آزاد اندیشی یک نمونه از این اتفاقات است، صحبت‌ها نباید یک طرفه باشد، باید منتقدان هم حضور پیدا کنند البته شاید در این بازه زمانی التهابات دانشجویی مانع شود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین گفت: با لگد و فحش کار پیش نمی‌رود، صحبت‌ها باید در چارچوب قانونی و منطقی زده شود و اگر مجوز می‌دهیم باید مسئول برگزار کننده تضمین بدهد، به جلسه‌ای که اقدام خلاق شرع و قانون یا توهین به رهبری باشد مجوز داده نمی‌شود در غیر این صورت درواقع به بی قانونی مجوز داده‌ایم، باید شرایط و ضوابط بر جلسه حاکم باشد، در این صورت ما هم حضور پیدا خواهیم کرد.

این مسئول عنوان کرد: باید خارج از دانشگاه هم مکان‌هایی در نظر گرفته شود تا اگر کسی صحبتی دارد آنجا به عنوان مرکز گفت‌وگو باشد.

وی بیان کرد: در استان ۸۱ حزب داشتیم که ۶۰ مورد آن فعال هستند و شامل ۳۰ اصلاح طلب، ۲۴ اصولگرا و هشت حزب اعتدالی است.

بیشتر دستگیرشدگان ناآرامی‌های اخیر قزوین آزاد شدند

این مسئول اظهار کرد: در وضعیت اخیر با مدیریت و همدلی مجموعه‌های اطلاعاتی و امنیتی نگذاشتیم دامنه اغتشاشات گسترده شود و آسیب‌ها بسط پیدا کند و یکی از اقدامات اساسی ما دستگیری و شناسایی افراد به صورت میدانی و خارج از میدان بود، افرادی که در سطح میدان محرک بوده، سنگی پرتاب کرده، مامور کتک می‌زدند و از سلاح سرد استفاده می‌کردند دستگیر شدند.

وی ادامه داد: در خارج از میدان هم با تلاش عوامل اطلاعاتی اقداماتی شد، این ماموران با لباس شخصی بین اغتشاشگران حضور داشتند و یکی از این افراد به دلیل اینکه از طرف اغتشاشگران شناسایی شده بود مورد اصابت چاقو قرار گرفت و به بستری و عمل جراحی سنگین منجر شد.

کبیری بیان کرد: در بازداشتی‌ها پرونده‌ها را بررسی کردیم و فردی را بدون سند و مدرک در بازداشت نگه نداشتیم، برخی با وثیقه آزاد و بخشی هم در بازداشت باقی ماندند که شامل افرادی است که یا محرک بوده یا به اموال عمومی آسیب زده و مامور کتک زدند.

وی گفت: با جلسات با مقامات قضایی تلاش کردیم تا کسانی را که دست به سنگ و چاقو نشدند و مردم را وسط میدان هدایت نکردند آزاد شدند؛ البته پرونده آن‌ها باز است تا توضیحات را ارائه دهند و متناسب با جرمی که مرتکب شده‌اند مجازات صورت می‌گیرد البته در قزوین تاکنون حکمی برای کسی صادر نکرده‌ایم.

بنا نداریم دانشجویی را در بازداشت نگه داریم

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین گفت: هر کس دچار خسارت شده اگر رهگذر بوده و دخالتی در ناآرامی‌ها نداشته، خسارت درمانی آن‌ها پرداخت می‌شود.

وی عنوان کرد: در رابطه با دانشجویان با مقامات قضایی صحبت شده افرادی که پرونده‌های سبک داشتند آزاد شده‌اند اما دانشجویانی که محرک اصلی بودند و جرم شان محرز است در اختیار مقام قضایی هستند و پرونده‌های آن‌ها درحال رسیدگی است.

این مسئول ادامه داد: بنا نداریم دانشجویی را نگه داریم و البته بنا هم نداریم چون صرفا دانشجو هستند برخورد نشود، امکان تعلیق هم تحت شرایط خاص و توسط کمیته انضباطی دانشگاه‌ها وجود دارد، در مجموع جزء کمترین و بی دردسرترین مجموعه‌ها را داریم.

تعدادی از مسئولین و اصولگرایان هم در مقابل ناآرامی‌ها موضع‌گیری نداشتند

وی درباره عملکرد شورای اطلاع رسانی گفت: خود من هم از شورای اطلاع رسانی رضایت ندارم، جلسه کمیته عملیات روانی به صورت هفتگی تشکیل می‌شود اما ضعف در کار وجود دارد و گله‌مند هستیم و این اغتشاشات شاید تلنگری باشد که چرا کارتان را درست انجام نمی‌دهید، البته قول می‌دهیم که جبران کنیم.

کبیری اظهار کرد: عدم صدور بیانیه درباره ناآرامی‌ها صرفا به اصلاح طلبان مربوط نیست خیلی مسئولین، اصولگرایان و نمایندگان مجلس هنوزبه این موضوع وارد نشده‌اند، این موضوع برمبنای احساس وظیفه هست اگر کسی در این تبیین احساس وظیفه می‌کند، باید پای کار باشد چه اصلاح‌طلب باشد و چه اصولگرا و تفاوتی ندارد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین ادامه داد: نگاه ما با دستگیرشدگان مثبت است، نگرش ما این است که این افراد چشم بصیرت نداشته تا واقعیت‌ها را ببیند و صرفا تبلیغات‌های سوء را می‌دیدند.

وی ادامه داد: به این دید نگاه می‌کنیم که ما و مسئولین نتوانستیم در این دو سالی که به جای کتاب، موبایل دست دانش‌آموز و دانشجو دادیم نظارت و کنترلی نشد و نتوانستیم خوراک خوب داشته باشیم و  نتیجه‌اش این است که دانش‌آموز و دانشجو با نفهمیدن وارد میدان شده، البته نفهمیدن هم حدی دارد بعد از چند وقت که در دانشگاه‌ها تحرکاتی انجام می‌دهد آیا هنوز هم نفهمیده است، اما در مجموع نگاه ما قهری نیست و باید این افراد را برگرداند.

از مناظره استقبال می‌کنیم

این مسئول درباره تاثیر قطعی اینترنت بر کسب و کارها گفت: وقتی آتشی روشن می‌شود خشک و تر باهم می‌سوزد، وقتی فتنه و آشوبی به پا می‌شود برخی دچار خسران می‌شود اما دولت بنا دارد تا برای افرادی کسب و کارشان دچار خسارت شده به نوعی جبران شود.

کبیری اظهار کرد: خودم استاد دانشگاه هستم و دانشجویان را دیدم و نسبت به فضای دانشجویی شناخت دارم و نگاهم امنیتی نیست اما در این مسئولیت هم سعی‌ام این است موضوعات صنفی و بخشی حل شود و موضوعات را امنیتی نکنیم.

وی درباره نشست با معتمدین گفت: اگر صرفا با یک گروه معتمد باشد این صحبت که نتیجه‌ای نداشته درست است اما اینطور نیست و با اقشار مختلف نشست‌هایی برگزار شده است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین بیان کرد: مباحث خود را مطرح می‌کنیم و آماده برگزاری جلسه با نماینده معترضین هستیم اما آیا معترضین در قزوین کسی را قبول دارند که با او صحبت کنیم، چون معترضین طیف‌های مختلف دارند، این اعتراض، قشری و صنفی نیست و صرفا یک نماینده برای آن‌ها وجود ندارد، اگر فکر می‌کنید کسی هست و افراد معترض آن را قبول دارند بگویید.

وی درباره دعوت از نماینده معترضان برای سخنرانی گفت: کدام کشور را دیده‌اید کسی را بیاورد تا از بالا تا پایین را فحش دهد و انتظار داشته باشیم امنیت را هم تامین کنیم، امکان حرف منطقی وجود دارد و نباید یک طرفه باشد از مناظره استقبال می‌کنیم.

پاسخگویی از وظایف اصلی ما است

کبیری با اشاره به شرح وظایف معاون سیاسی گفت: ما باید خود را پاسخگو بدانیم و از برگزاری جلسات و مصاحبه برای پاسخگویی استقبال می‌کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین ادامه داد: باید در برنامه‌ها از تمام نشریات و خبرگزاری‌ها دعوت شود، توزیع آگهی‌ها هم باید از طریق اداره‌کل ارشاد باشد؛ رسانه پل ارتباطی بین مسئولین و مردم است و نباید یک سویه باشد، باید خواسته‌ها و مطالبات مردم از طریق رسانه‌ها به مسئولین منتقل و پاسخ داده شود.

وی بیان کرد: رسانه رسالت سنگینی به عهده دارد اگر ما اطلاع رسانی نکنیم دیگران آنطور که دلشان می‌خواهد روایت می‌کنند و کار ما دوچندان می‌شود.

مدیران را برای پرداخت حقوق کارگران تهدید به زندان می‌کنیم

این مسئول افزود: در حوزه سیاسی مسئولیت‌های متعددی داریم که انتصابات ازجمله آن‌ها است، ۱۹ بخشدار داریم که حدود ۸۰ درصد آن‌ها تغییر پیدا کرده‌اند، البته اصولگرایی و اصلاح‌طلبی در چند وقت اخیر باهم تداخل پیدا کرده و برخی که عنوان اصولگرا داشتند انتظارات رهبری را برطرف نکرده، گاهی هم ممکن است اصلاح‌طلب عملکرد خوبی داشته، در سمت‌های مختلف نباید همه افراد تغییر پیدا کنند اگر برخی جابه جا نشده‌اند برای ملاحظات و جلوگیری از برخی اختلافات است.

وی عنوان کرد: شش فرمانداری داریم که چهار نفر از آن‌ها حکم قطعی گرفته‌اند، در مجموع برای انتصابات برخی ملاحظات را داریم چون باید رضایت افراد هم مد نظر باشد؛ قبل از حرف رهبری مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در انتصابات، نماینده‌ای بود که برای یکی از انتصابات به من زنگ زد و گفت اگر این اتفاق بیفتد، در دفتر رئیس می‌نشینم و می‌گویم تا تکلیف این مسئول را مشخص نکنی نمی‌روم.

کبیری اظهار کرد: کارشناسان وزارت کشور برای تقسیم بندی‌های جدید سیاسی در استان حضور پیدا کرده‌اند و ۱۴ طرح برای تبدیل شدن به شهر پیشنهاد داده شده، تبدیل الموت شرقی و غربی به شهرستان و طارم به دو بخش هم درحال پیگیری است.

وی در ادامه درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه کارگری گفت: به طور هفتگی با شرکت‌ها و مجموعه‌هایی درگیر هستیم و توبیخ و تهدید به زندان می‌کنیم تا حقوق کارگران را پرداخت کنند، از ۵۴ شرکت دارای مشکل به ۲۱ واحد رسیده‌ایم که برای بررسی آن‌ها به طور مستمر جلسه داریم و پرداخت تسهیلات از طریق بانک‌ها مطرح می‌شود و قصد داریم تنش‌های کارگری را به حداقل برسانیم.

تلاش برای کاهش قاچاق در قزوین

کبیری بیان کرد: زمینه‌های کار اتباع در قزوین فراهم است و همین باعث شده حضور آن‌ها در این استان بیشتر باشد، از نظر وجدان انسانی نمی‌توانیم مثل سایر کشورها به این افراد آسیب بزنیم.

وی اظهار کرد: ۱۵ هزار نفر آمار رسمی اتباع خارجه در استان است اما برخی به دلیل سودجویی از این پدیده به عنوان قاچاق انسان استفاده می‌کنند و این افراد را در مناطق ممنوعه به‌کارگیری می‌کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار قزوین افزود: اجاره و فروش ملک و زمین به افراد فاقد مجوز ممنوع است اما با نخلف بنگاه‌ها این اتفاق می‌افتد و برای اجاره به اتباع پول بیشتری می‌گیرند و همین باعث می‌شود اجاره‌ها و قیمت مسکن افزایش پیدا کند.

وی عنوان کرد: در رابطه با قاچاق پنج نوع کالا در دستور کار قرار گرفته و ممنوعه هستند، قزوین به دلیل اینکه شاهراه ارتباطی است محل قاچاق بوده و برای جلوگیری از آن اقداماتی درحال انجام است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز