خبرگزاری کار ایران

ایلنا از چهارمحال و بختیاری خبر می دهد؛

احتمال فراهم شدن زمینه‌های جهانی شدن نمد شهر کرد در سال جاری/فعالیت ۵۰۰ نمدمال در استان

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۹۴۴۷

نمد از صنایع دستی زیبا استان چهارمحال و بختیاری است که فواید فراوانی در بسیاری از زمینه ها دارد. نمد تشکیل یافته از پشم میش است و به علت طبیعی بودن و بافت خاص آن، علاوه بر زیرانداز، به عنوان تن پوش، برای جلوگیری از بسیاری از بیماری های ناشی از سرمازدگی مفید تلقی می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نمد نوعی بافته سنّتی است که از پشم گوسفند تولید می‌شود و در واقع نوعی زیرانداز است. نمد برخلاف فرش و پارچه  آن را نمی بافند بلکه با ایجاد فشار و رطوبت و حرارت، موجب درهم‌رفتن الیاف پشمی می‌شود و نمد شکل می گیرد. نمدمالی از ابتدایی ترین شیوه های نساجی است که گفته می شود ابتدا در آسیای میانه به وجود آمد. از دوره نوسنگی مردمی که با پشم سر و کار داشته اند، نمد را می‌شناختند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در این باره اظهارداشت: شهرکرد در سال 1397 به‌عنوان شهر ملی نمد ثبت شد در حال حاضر در تلاش هستیم تا زمینه‌های جهانی شدن نمد این شهرستان را فراهم کنیم.

اسماعیل رمضانی افزود: ساخت نمادهای فرهنگی مانند مرد نمدمال، مرد کلاه‌مال، سامان‌دهی کوی نمدمالان و استفاده از محصولات و تولیدات نمدی در مبلمان شهری می‌تواند علاوه بر تحقق اهداف (شهرکرد، شهر ملی نمد) به تسریع در روند جهانی شدن این امر مهم کمک کند.

وی ادامه داد: مراحل مختلف تولید نمد در این استان شامل حلاجی، ریختن آب داغ روی قالب، لوله کردن قالب، بازکردن قالب و برگردان لبه‌ها، نقش‌‎گذاری، لوله کردن دوباره، صاف کردن ابعاد، رفع کجی‌ها، برطرف کردن اختلاف سطح احتمالی، پُرزسوزی، اصلاح و در نهایت شست‌وشو با آب ولرم و خشک کردن است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری خاطر نشان کرد: هم‌اکنون در استان چهارمحال و بختیاری  500 هنرمند نمدمال مشغول به فعالیت هستند که 400 نفر در شهرکرد و 100 نفر در بروجن فعالیت می کنند.

به گزارش ایلنا تولید محصولات نمدی چهارمحال و بختیاری به ۲ روش سنتی و نوین است وهم‌اکنون بیش از 40 نوع محصول نمدی کاربردی شامل کلاه، جلیقه، کیف، فرش، کفش، زانوبند، کمربند، دستبند، گوشواره، سرکلیدی، تابلو، قاب و شال در این استان تولید و روانه بازارهای مصرف داخلی و خارجی می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز