خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد؛

تشکیل فراکسیون بازنشستگان برای احقاق حق کارگران بازنشسته/صندوق تأمین اجتماعی حیاط خلوت دولت ها است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۰۶۱۳

خانه کارگر اصفهان مطالبات کارگران را در ده بند تنظیم کرده و خواهان رسیدگی به آن ها است. یکی از بندها ممانعت مجلس از واگذاری بانک رفاه به عنوان سرمایه اصلی بیمه شدگان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، عدم همسان سازی به موقع حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی، تاخیر در پرداخت به موقع مطالبات آنها، تعیین افزایش حقوق کارگران بر خلاف رقم واقعی تورم و کوچک شدن سبد خانوارشان تنها بخشی از حجم عظیم مصائب جامعه کارگری است.

عباس مقتدایی نماینده مردم اصفهان و نائب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به مناسبت 29 آبان سالروز تصویب قانون کار در جمع خانواده اعضای خانه کارگر حاضر و خبر از تاسیس فراکسیون بازنشستگان جهت پیگیری هرچه بیشتر و بهتر مطالبات این بخش از جامعه داد. بعد از آن مصاحبه اختصاصی با وی داشتیم که در زیر می خوانید:

در جمع اعضای خانه کارگر گفتید که باید صندوق تامین اجتماعی پویایی داشته باشد. این درحالی است که برخلاف سایر صندوق های بازنشستگی، صندوق تامین اجتماعی با آورده خود مردم تامین می شود و دولت ها هنگام نیاز مالی، اول به سراغ استقراض از این صندوق می روند. اتفاقی که پویایی صندوق را از بین می برد. قبول دارید؟

دست اندازی به صندوق تامین اجتماعی روالی است که از سابق وجود داشته و به نوعی حیاط خلوت دولت ها برای استقراض در زمان نیاز مالی بوده و نارضایتی اعضای صندوق را در پی داشته است. این روند باید متوقف می شد و مجلس یازدهم و دولت سیزدهم در این مبحث تفاهم دارند. ولی اینکه آیا در عمل چه خواهد شد؟ بستگی به نظارت دقیق و مجموعه ناظرین دارد که البته قابل ارزیابی است. با این حال معتقدم یک عزم عمومی برای خاتمه دادن به حیاط خلوت شدن صندوق تامین اجتماعی وجود دارد که باید شتاب آن افزایش پیدا کند.

با وجود تصویب افزایش حقوق کارگران در شورای عالی کار با  حضور نمایندگان دولت، کارگران و کارفرمایان، شاهد دخالت دولت برای ممانعت در پرداخت ها به دلیل ایجاد تورم بودیم. اتفاق نادری بود. البته بدون اجرای افزایش حقوق هم تورم افسارگسیخته را تجربه کردیم.

ما در مجلس شورای اسلامی در این خصوص ده ها تذکر را به صورت کتبی ارائه کردیم . این تذکرات در صحن علنی قرائت شدو پاسخ های دریافتی امیدوار کننده است.

این مشکل برای بازنشستگان صندوق تامین اجتماعی نیز برقرار بوده و هست. در حالی‌که سال هاست شاهد همسان سازی حقوق لشکری و کشوری ها هستیم.

به همین دلیل فراکسیون بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی را تشکیل دادیم. یکی از دستور کار ما برگزاری جلسات با متولیان دولتی و غیر دولتی و مسئولان صندوق های بازنشستگی است تا با توانمندی های مجلس به کمک صندوق ها و بازنشستگان بیاییم.

پیش از این نیز مجلس در وسط میدان پیگیری مطالبات بود و با برقراری ارتباط، اثر گذار و موثر بود و نامه رئیس مجلس شورای اسلامی و کمیسیون تخصص و پایداری مجلس مبنی بر این بود که مصوبات شورای عالی کار بایداجرایی شود. 

با توجه به اینکه دولت ها بعد از انقلاب اسلامی از صندوق تامین اجتماعی استقراض کرده اند و در هر دولت قیمت دلار متفاوت بوده، آیا بازپرداخت به این صندوق به نرخ روز ارز خواهد بود؟

در موارد مشابه اصرار مجلس بر این بود که ارزش واقعی از صندوق برداشت شده به صندوق مسترد شود.

 یکی از مشکلات دیگر جامعه کارگری حضور واسطه هایی به نام پیمانکار است که بخش قابل توجهی از دستمزد و حقوق کارگران را به عنوان مجری پروژه به نفع خود برداشت می کند؛ برای این مشکل برنامه ای دارید؟

مجلس یازدهم اصولا معتقد است که شرکت های واسطه ای باید حذف شوند، چراکه بخشی از پول نیروی کار را در جیب خودش می گذارد. اگر بتوانیم نیروهای شرکتی را قرار داد مستقیم کنیم مابقی پول به جیب خود کار گر می رود؛ این طرح در کمیسیون اجتماعی مصوبه گرفت و در نوبت است که در صحن علنی مجلس تبدیل به قانون شود.

 پس می توان گفت به زودی مشکلات جامعه کارگری و بازنشستگان تامین اجتماعی بر طرف خواهد شد. درست است؟

یک انباشتگی مطالبات داریم و اگر توقع داشته باشیم یک دولت بخواهد به همه آن ها رسیدگی کند، توقع بیجایی است؛ مطالبه این جامعه به حق و وظیفه مجلس کمک کردن است، اما زمان می برد.

خانه کارگر اصفهان مطالبات این قشر زحمت کش را در ده بند تنظیم کرده و خواهان رسیدگی به آن ها است. یکی از بندها ممانعت مجلس از واگذاری بانک رفاه به عنوان سرمایه اصلی بیمه شدگان است.  یعنی دولت حق ندارد این بانک را به غیر واگذار کند، اگر هم بنا به واگذاری است باید به جامعه بیمه شده صندوق تامین اجتماعی واگذار شود. در این باره چه نظری دارید؟

از دبیر اجرایی و سایر اعضای خانه کارگر و کانون بازنشستگان و مستمری بگیران اصفهان که به جد باید الگوی کشور قرار بگیرند در خواست می کنم، نامه ای تنظیم کنند تا به شورای عالی بانک ها ارسال و این مسئله را پیگیری کنیم.

انتهای پیام/
سمیه مسرور
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز