خبرگزاری کار ایران

نسبت تسهیلات به سپرده ها در فارس از متوسط کشور پایین تر است؛

هشدار دوباره استاندار فارس به بانک های استان/بانک‌ها به جای دایر کردن شعبه های جدید در خیابان های گران قیمت، تسهیلات بدهند

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۶۳۵۵

روزهای آخر سال گذشته بود که استاندار فارس به عملکرد 5 بانک خصوصی در استان انتقاد و نام آن ها را رسانه ای کرد.

به گزارش خبرنگار  ایلنا، بانک هایی که به گفته استاندار فارس روش های دیگری را برای مصارف منابع خود در پیش گرفته اند و سپرده های مردم استان فارس را به غیرفارسی ها تسهیلات می دهند. مسئولان استان نیز طی چند سال گذشته بیشتر مشکلات واحدهای تولیدی را ناشی از عملکرد ضعیف بانک‌ها می دانند.

محمدهادی ایمانیه روز گذشته و  برای چندمین بار خطاب به مدیران بانک های استان گفت:« بانک‌ها به جای دایر کردن شعبه های جدید در خیابان های گرانقیمت، تسهیلات بیشتری به کارخانجات و صنایع تبدیلی استان اعطا و گامی عملی برای رشد تولید بردارند.»

مشکلات تولید و عقب افتادگی به بانک ها بازمی گردد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم با بیان اینکه بخشی از مشکلات تولید و عقب افتادگی در این حوزه در استان فارس به بانک ها بازمی گردد، می گوید: متاسفانه بانک ها در تامین سرمایه ثابت و گردش واحدهای تولیدی نقش کلیدی را ایفا می کنند و بی شک بانک ها می توانند بخش مهمی از نقدینگی را به سمت فضای تولید سوق دهند.

جعفر قادری در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه زمانی که جذابیت های بخش های غیر تولیدی بیش از تولید باشد قطعا انگیزه افراد به سمت رفتن به فعالیت غیر تولیدی افزایش می یابد، می افزاید: از همین رو شاهد افزایش مراجعه افراد و سرمایه گذاران به بخش های تولیدی هستیم.

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه بی شک بخشی از قصور انحراف منابع به سیستم بانکی باز می گردد، می گوید: ذکر این نکته ضروری است که سیستم مالیاتی هم قصوراتی در انحراف سرمایه ها و منابع به سمت بخش های غیر تولیدی دارد و زمانی که این سیستم تمام تلاشش را بر دریافت از مالیات از بخش های تولیدی می گذارد و بیشتر منابعش را از سیستم تولیدی تامین می کند سبب می شود تا تولیدکنندگان انگیزه شان به سمت فعالیت در سیستم دلالی و واسطه گری معطوف شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه شوربختانه سیستم اداری کشور هم دارای مشکلاتی است، بیان می کند: زمانی که فضای کسب و کار کشور تسهیل و روان نیست  سبب می شود تا ورود به بخش تولیدی توام با گیر و بند اداری باشد که تمام این بخش ها منجر شده تا رتبه ما در فضای کسب و کار مناسب و قابل قبول نباشد؛ از این رو طبیعی است که ورود به فعالیت های تولیدی کاهش یابد.

قادری با بیان اینکه متاسفانه تحریم های خارجی و داخلی فشار زیادی را به بخش های تولیدی وارد کرده است، بیان می کند: قطعا این مهم سبب شده تا کفه ترازو به سمت بخش های غیر تولیدی بچربد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه متاسفانه بخش های دلالی از تیررس دستگاه های نظارتی و برنامه ریزی خارج شده است، تصریح می کند: بخش های تولیدی همیشه و در هر شرایطی در تیر راس و کنترل واحدهای نظارتی قرار دارند و در بعضی از اوقات که قیمت ها به دلایل متفاوتی گران می شود تعزیرات و دستگاه های نظارتی با آن ها برخورد می کنند اما در زمان متضرر شدن آن ها هیچ دستگاه و سازمانی به داد آن ها نمی رسد.

واحدهای بزرگ استان هم نتوانستند از منابع بانکی استفاده کنند

نماینده شیراز و زرقان با بیان اینکه تمام ایرادات و اشکالات باعث شده تا فعالیت در بخش های دلالی در کشور توجیه پذیر تر باشد و بخش قابل توجهی از فعالان اقتصادی فعالیت در بخش های دلالی را به بخش های تولیدی برگزینند، می افزاید: متاسفانه واحدهای بزرگ استان هم در سال های گذشته نتوانستند از منابع بانکی استفاده کنند و به رغم اینکه واحدهای بزرگ قدرت مانور بیشتری دارند و علاوه بر سیستم بانکی می توانند از ظرفیت سیستم بازار سرمایه استفاده کنند اما این امکان برای واحدهای کوچک و متوسط وجود ندارد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه واحدهای بزرگ به نهاد های عمومی غیر دولتی و بخش های خصوصی هستند که توان لازم را جهت تامین نقدینگی دارند، می گوید: قطعا نیاز این واحدها به سیستم منابع بانکی کمتر است.

هشدار دوباره  استاندار فارس به بانک های استان/بانک‌ها به جای دایر کردن شعبه های جدید در خیابان های گران قیمت، تسهیلات بدهند

سیستم بانکی غیر دولتی سختگیری های زیادی انجام می دهند

نماینده شیراز و زرقان با اشاره به اینکه شوربختانه مالکان واحدهای کوچک استان از تمکن مالی مناسبی برخوردار نیستند، می افزاید: شوربختانه سیستم بانکی غیر دولتی در بخش تخصیص منابع در استان سختگیری های زیادی انجام می دهند که باعث می شود منابع بانکی به خارج از استان انتقال یابد.

وی می گوید:به رغم اینکه بارها به مسئولان استان تذکر دادیم که برخوردهای لازم را با بانک های خصوصی -که وظیفه انتقال منابع را از استان به خارج از استان دارند -  انجام دهند و نباید اجازه داد نقدینگی های استان فارس در دیگر استان ها پمپاژ شود که متاسفانه تاکنون اقدام جدی انجام نشود.

 نسبت تسهیلات به سپرده ها در فارس از میزان متوسط کشور پایین تر است

قادری با اشاره به اینکه در استان فارس نسبت تسهیلات به سپرده ها از میزان متوسط کشوری بسیار پائین تر است، ادامه می دهد: قطعا این مهم باعث شده تا بخش قابل توجهی از سپرده ها در دیگر استان ها جذب و باعث به حرکت در آوردن چرخ های اقتصادی دیگر استان ها شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز