خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

نمایش کمدی "دربه‌درا" از امشب به روی صحنه می‌رود / ظهور تهیه کنندگی هیاتی به دلیل عدم نگاه حرفه‌ای در قزوین

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۰۹۵۴

کارگردان نمایش کمدی "دربه‌درا" با بیان اینکه تهیه کنندگی فعالیتی حرفه‌ای و نیازمند تجربه و رزومه است، گفت: در سطح حرفه‌ای همه چیز سازوکاری دارد و باید برای رسیدن به تهیه‌کنندگی مراحلی را پشت سر گذاشت البته در سطح شهرستان‌ها و قزوین نگاه به تهیه‌کنندگی خیلی حرفه‌ای نیست.

مرتضی رحمانی شامگاه یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در قزوین با اشاره به اجرای نمایش کمدی "دربه‌درا" گفت: گروه ما که با عنوان "صحنه هنر" در فضای مجازی شناخته شده، با عنوان "گروه هنری ماسک" در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین ثبت شده و جزء اولین گروه‌های پیشرو در کارهای کمدی برای عموم مردم است و نمایش‌هایی که در این سال‌ها به روی صحنه بردیم را طوری طراحی کردیم که همه سلیقه‌ها را در جامعه جذب و سرگرمی و نشاط را در مخاطب ایجاد کنیم.

این کارگردان با اشاره به اینکه مهمترین رسالت ما نشاط مخاطب است ادامه داد: شعار "تئاتر برای همه" را سرلوحه کار خود قرار داده‌ایم.

رحمانی افزود: در طول سالیان تمرکز ما به جشنواره بود؛ اما وقتی دیدیم مردم به تئاتر نیاز دارند و هنر نمایش برای شان دستاورد داشته و می‌توانند با آن به همراه خانواده اوقات فراغت را پر کنند، سرگرم و شاد شوند، به "تئاتر برای همه" همراه با انتقال پیام توجه کردیم.

وی به نبود سالن مجهز و استاندارد اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از مدت‌ها توانستیم در سالنی تقریبا استاندارد اجرا داشته باشیم و این موضوع خوشایند من و عوامل گروه است که در فضایی تقریبا حرفه‌ای پذیرای میهمانان هستیم؛ زیرا سالن‌های قبلی بیشتر سالن اجتماعات بود.

دربه‌درا از امشب روی صحنه می‌رود

این بازیگر که نخواست قصه نمایش لو برود گفت: نمایش در یک خانه قدیمی با چند اتاق که محل زندگی خانواده‌های مختلف است را روایت می‌کند، قصه نمایش را دوست دارم، هر خانواده این خانه قصه خود را دارند و مشکلات مالی محور اصلی و دغدغه اصلی زندگی آن‌ها است و با چالش‌هایی روبه رو هستند؛ اما با این حال روابط قشنگی دارند و در نهایت چیزی که در فضای زندگی آن‌ها جاری است عشق و محبت نسبت به هم است.

وی ادامه داد: هر چقدر از فضاهای سنتی که به فرهنگ، دین، عقاید و روحیات ما نزدیک بود فاصله می‌گیریم و به سمت تکنولوژی می‌رویم محبت و فاصله بین افراد کمرنگ‌تر می‌شود اما ماجرای این نمایش اینطور نیست و هیچ کدام از ساکنین تلفن همراه هم ندارند.

رحمانی گفت: بعد از حدود سه ماه تمرین پیوسته نمایش "دربه‌درا" با ۱۰ بازیگر و حدود ۳۰ نفر عوامل به صورت مستقیم و غیرمستقیم از امشب روی صحنه می‌رود و برای ۵۰ تا ۶۰ اجرا تا پیش از محرم و صفر برنامه ریزی شده است.

حمایت مالی از طرف نهادها صورت نمی‌گیرد

وی با اشاره به اینکه در شرایط اقتصادی موجود، از طرف هیچ نهاد و ارگان فرهنگی حمایت مادی نمی‌شویم و حمایت‌ها معنوی است و بیشتر آرزوی موفقیت می‌کنند و روند صدور مجوزها تسهیل شده است.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: جذب اسپانسر هم سخت است؛ چون افراد حامی به دنبال بازگشت پول خود هستند اما در کار فرهنگی این پول باز نمی‌گردد و اگر هم افرادی حمایت می‌کنند به خاطر دغدغه فرهنگی خودشان است و به نظرم باید از آن‌ها تشکر و معرفی کرد چون بدون اینکه وظیفه‌ای داشته باشند، حمایت می‌کنند.

وی با اشاره به اهمیت و حساسیت تهیه کنندگی فعالیت‌های هنری عنوان کرد: در سطح حرفه‌ای برای تهیه کنندگی باید چندین کار به عنوان دستیار تهیه یا سرمایه‌گذار فعال بوده و بعد از پروسه طولانی وارد مرحله تهیه کنندگی می‌شویم.

این فعال حوزه هنر ادامه داد: تهیه کنندگی مقوله‌ای حساس به شمار می‌آید، تهیه کننده مالک و به نوعی رهبر گروه است و کارگردان را هم حمایت می‌کند و قرارداد با تمام عوامل را انجام می‌دهد و تمام هزینه‌های کار در حوزه نرم افزاری و سخت افزاری را به عهده دارد و سود حاصل متوجه او است، مگر اینکه توافقاتی صورت گرفته باشد.

 وی عنوان کرد: البته در سطح شهرستان شاید خیلی نگاه‌ها حرفه‌ای نباشد و بیشتر فعالیت‌ها دلی و هیأتی انجام می‌شود و هر کس کاری انجام می‌دهد و خیلی نگاه حرفه‌ای نیست و نمی‌دانم افرادی که در قزوین کار می‌کنند این رزومه را دارند یا نه.

نمایش کمدی "دربه‌درا" از امشب ساعت ۲۱ در سالن کتابخانه امام خمینی به روی صحنه می‌رود.

انتهای پیام/
سید مصطفی جعفری
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز