خبرگزاری کار ایران

یک مسئول خبرداد؛

انجام بیش از ۲۲ هزار تست سل و بروسلوز گاوی در نیشابور

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۲۸۰۱

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور گفت: سال گذشته ۲۲ هزار و ۲۵۵ راس دام سنگین جهت پایش سل و بروسلوز در شهرستان تست و خونگیری شده اند که در این میان ۲ راس دام مشکوک به سل و ۷ راس بروسلوزی نیز شناسایی و حذف شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی سلیمانی در اولین روز از هفته سلامت با تاکید بر اهمیت دو بیماری مشترک سل و بروسلوز افزود: در سال گذشته از ۱۲ هزار و ۱۶۷ راس گاو تست سل و از ۱۰ هزار و ۸۰۸ راس گاو نیز خونگیری جهت شناسایی دام های مبتلا به بیماری سل و بروسلوز ( تب مالت ) به عمل آمده است.  

وی ادامه داد: ضمن اینکه در این مدت ۹ هزار و ۴۰۷ راس گوساله ماده، ۱۵ هزار و ۲۰۰ راس گاو بالغ و تعداد ۷۸هزار و ۶۴۴ راس بره و بزغاله ماده بر علیه بیماری بروسلوز در شهرستان واکسینه شده‌اند.

سلیمانی ضمن تاکید بر عدم درمان این دو بیماری خطرناک و مشترک بین انسان و دام اظهار داشت: بیماری تب مالت در دام عارضه و علامت خاصی را ایجاد نمی‌کند فقط سقط جنین در اولین دوره آبستن تنها علامت بیماری در دام می‌تواند باشد که کمتر مورد توجه دامدار قرار می‌گیرد بنابراین بهترین راه پیشگیری از بیماری تب مالت واکسیناسیون بره و بزغاله‌های ۳ تا ۵ ماه و گوساله‌های ۳ تا ۱۲ ماهه و گاوهای بالغ و تنها راه مبارزه با این بیماری شناسایی دام‌های بیمار از طریق انجام خونگیری و حذف آنها است.

رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور با بیان اینکه در مورد بیماری سل گاوی فقط تست و کشتار دام‌های بیمار تنها راه مبارزه با این بیماری است تاکید کرد: مهمترین راه انتقال بیماری تب مالت به انسان مصرف شیر و لبنیات غیر پاستوریزه و خام است و از دامداران و شهروندان خواست ضمن رعایت مسائل بهداشتی از مصرف شیر و دیگر فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه خودداری و در صورت استفاده از شیر خام حتما آن را پنج دقیقه بجوشانند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز