خبرگزاری کار ایران

نشخوارکنندگان خوزستان واکسینه شدند

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۵۳۰۹

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان، گفت: در راستای حفظ و حراست از جمعیت دامی استان و با هدف کنترل و ایجاد ایمنی دام‌های سبک (گوسفند و بز ) علیه بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک (PPR)؛ عملیات اجرای طرح سراسری واکسیناسیون علیه این بیماری در سطح استان با اولویت دام‌های کوچ‌رو و عشایری و پوشش حداکثری آغاز شد.

به گزارش ایلنا از خوزستان، ناصر عسکری فرد اضافه کرد: پیش‌بینی می‌شود در این طرح که به مدت ۶۰ روز اجرا می‌شود از ۱۶ اردیبهشت لغایت ۱۶ تیرماه بالغ بر ۴ میلیون راس دام سبک (با پوشش ۹۵ درصدی) تحت پوشش واکسیناسیون رایگان قرار گیرند.

وی با بیان اینکه در قبال واکسیناسیون هیچ مبلغی از دامدار اخذ نمی‌شود و عملیات مایه کوبی به صورت کاملا رایگان انجام می‌شود، اظهار داشت: هزینه اجرای این طرح بزرگ، تامین واکسن و انجام عملیات واکسیناسیون توسط سازمان دامپزشکی کشور در قالب بخش دولتی و استفاده از توان بخش خصوصی در قالب خرید خدمت تامین می‌شود.

عسکری فرد تصریح کرد: زمینه‌سازی شرایط لازم برای ریشه‌کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در طی سال‌های آینده در استان از جمله مهمترین اهداف اجرای این طرح است.

وی از دامداران، دامپروران، روستاییان و عشایر استان خواست در راستای پوشش حداکثری واکسیناسیون با اکیپ‌های مایه کوبی دامپزشکی همکاری کنند و عشایر قبل از کوچ نسبت به واکسیناسیون اقدام کنند تا در مناطق ییلاقی دچار مشکل نشوند.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر گوسفند و بز است که قابل انتقال به انسان نیست و صرفا نشخوارکنندگان کوچک را درگیر می‌کند و به علت تلفات بالایی که در گله ایجاد می‌ کند از بعد اقتصادی بسیار حائز اهمیت است.

این بیماری با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بد بوو سرفه بروز می کند و موثرترین راه کنترل این بیماری انجام واکسیناسیون است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز