خبرگزاری کار ایران

ایلنا از خوزستان گزارش می‌دهد؛

رها سازی سگ‌ها با شکم پاره به بهانه عقیم سازی

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۸۳۸۰

چند ماهی است در شهرستان آبادان کلیپ ها و تصاویر دلخراشی از سگ های بدون صاحب در فضای مجازی در حال چرخیدن است که به دلیل عقیم سازی غیر اصولی تمامی دل و روده شان پاره و بیرون ریخته است که به ادعای برخی این اقدام از سوی پروژه پالایشگاه نفت این شهرستان اتفاق افتاده است شایعه‌ای که یکی از مسئولان این حوزه به شدت این موضوع را تکذیب می کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدتی است کلیپ و تصاویری از سگ‌های بلاصاحب در گوشه و کنار آبادان در حال دست به دست شدن است که در وضعیت بسیار دلخراشی شکم های شان پاره و دل و روده شان بیرون زده و کشته شده‌اند که بخیه‌های روی شکم شان به ادعای افراد متخصص در این حوزه گواهی از عقیم سازی غیر اصولی و بهداشتی این سگ های بدون صاحب را می‌دهد و در موردی حتی یکی از این سگ‌ها پلاک کوبی شده پالایشگاه نفت آبادان بوده است.

مریم پورمحمد مدیر انجمن حمایت از حیوانات آبادان در این باره ایلنا گفت:  در این باره با نظام دامپزشکی استان خوزستان مکاتبه‌ای داشته ام و از آنها درخواست کرده‌ام پیگیر شوند و از شرکت نفت آبادان می‌خواهیم در باره این عقیم سازی و کشته شدن سگ ها در آبادان شفاف سازی شود.

وی گفت: زمانی که ما سگ‌ها را عقیم می‌کنیم تا 72 ساعت بعد برای آنها آنتی بیوتیک تزریق می‌کنیم و تا 10 روز بعد این سگ ها نگهداری می‌شود که جای بخیه‌ها عفونت نکنند و بعد از کشیدن بخیه‌ها رها سازی می‌شوند. کسی که  10 الی 15 سال در حوزه دامپزشکی طبابت کرده باشد چطور 20 تا 25 سانت شکم سگ را برای عقیم کردن پاره می‌کند در حالی که باید در حد 2 الی 3 بخیه باشد. به شکلی بخیه کرده‌اند که یکی از سگ ها همه دل و روده‌اش بیرون ریخته بود و پلاک رنگی وی برای پالایشگاه بوده و این سگ را به یک کلینیک در سطح شهر آبادان برده بودند که به دلیل پارگی روده ها دامپزشک نتوانسته بود برای این حیوان کاری انجام دهد و تلف شده بود.

عضو نظام دامپزشکی استان خوزستان هم در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: بیست و یکم اردیبهشت سالجاری مردی یک سگ را با شکم پاره روی دستانش به کلینیکم آورد. وی این سگ را داخل کوچه‌شان پیدا کرده بود. اکیپ‌های عقیم سازی این سگ را بردند و بعد از انجام غیر اصولی این کار شکم این حیوان را پاره و دوباره داخل کوچه رهایش می‌کنند. تمام دل و روده‌هایش بیرون ریخته بود و حتی عکسی که در آن حالت روی چمن باغ رها شده را هم همان فردی که این حیوان را آورده بود به من نشان داد.

سایه صمیمی گفت: سگ را توی اتاق جراحی بردیم و وقتی چک کردم دیدم همه روده‌ها پاره شده  و این همه پارگی‌ها برای چند ساعت قبل بود و به فردی که سگ را آورده بود گفتم این حجم از پارگی و مدفوعی که داخل شکم ریخته قابل شستشو نیست ضمن اینکه خون زیادی را از دست داده و کاملا ضعیف شده است و بخیه ها به گونه‌ای روی شکم خورده بود که انگار ملافه‌ای را خیاطی ناشی دوخته بود.

عضو نظام دامپزشکی استان خوزستان ادامه داد: کلیپ توضیحاتی که برای خانواده فرد مذکور که سگ را به کلینیکم آورده بود را بدون کسب اجازه از من در فضای مجازی پخش کرده بود و اکیپ حمایتی از حیوانات نیز یک سری فیلم پخش کردند که من این بلا را سر این حیوان آورده و کارم غیرقانونی و برای تخریب همکارم بوده است. و این اتفاق در حالی افتاد که آن کلیپ بدون اجازه من پخش شد و خانواده‌ای که این کار را کرده بودند از من معذرت خواهی کردند و هنوز پیامک های‌شان موجود است.

این دامپزشک عنوان کرد: نه تنها این سگ که به کلینیک من آوردند بلکه کلیپ های دیگری هم وجود دارد که سگ‌هایی با شکم‌های پاره در گوشه و کنار خیابان رها شده‌اند.  سگ‌های ماده زیر 6 ماه نباید عقیم شوند و در موارد بسیاری گزارش شده که در 2 الی 3 ماهگی اینها را دارند عقیم می‌کنند که در بزرگسالی مشکلاتی برای‌شان به وجود می‌آید.

رضا جاوید رئیس اداره محیط زیست شهرستان آبادان هم در این باره به ایلنا، افزود: تاکنون از طریق نهادهای امنیتی و نه خودمان در جریان این اتفاقات قرار نگرفته‌ایم و حتی گزارشی در مورد  تیراندازی و حیوان آزاری به ما اعلام نشده است.

وی گفت: انقدر تعداد سگ‌های بلاصاحب در داخل شهرمان زیاد است که از تعداد نفرات خودمان بیشتر شده و این که بخواهند با این حیوانات برخورد بدی بکنند بعید می‌دانم و چنین چیزی در خصلت مردم آبادان نیست.

رئیس محیط زیست شرکت پالایش نفت آبادان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، اظهار داشت: وقتی برای اخذ قرارداد با پیمانکار در سامانه‌های ستادی و دولتی ثبت می‌شود، پس پیمانکار نمی‌تواند تخلفی انجام دهد و افراد زیاد دیگری می‌آیند تخلفاتی را با عنوان پیمانکار ما انجام می‌دهند. پیمانکار ما مستندات شان به روز است و تاکنون 250 قلاده سگ را عقیم سازی کرده‌اند.

علی محمودی ادامه داد: پیمانکاری که از دی ماه سال گذشته با ما قرار داد بسته‌ است، مشکل خاصی در این خصوص با وی  نداشته‌ایم. افرادی می‌آیند در منطقه شرکتی و سگ‌ها را جمع آوری می‌کنند ولی ما مستندات مان در این خصوص تکمیل است و هیچ مشکل خاصی نداریم.

محمودی تصریح کرد: ما در پالایشگاه آبادان اداره بهداشت و واحد محیط زیست داریم و در اداره همه مستندات تکمیل است. چهار اداره روی کار این پیمانکار نظارت دارند و امکان ندارد در این خصوص تخلفی صورت بگیرد ولی متاسفانه در همه موارد از جمله صنعتی و غیر صنعتی چون  پالایشگاه در مرکز شهر قرار دارد در بحث هوا، پساب و هر مشکلی که پیش بیاید در کل به نام پالایشگاه نفت تمام می‌شود.

رئیس محیط زیست شرکت پالایش نفت آبادان بیان کرد: در بحث عقیم سازی سگ‌های بلاصاحب در منطقه پالایشگاه نفت آبادان قرارداد خوبی داریم، جاری است و مشکلی با پیمانکار این پروژه نداریم و محل نگهداری سگ‌ها برای عقیم سازی در منطقه ذوالفقاری و آخر شهر آبادان است.

محمودی اضافه کرد: در بحث محیط زیست و فضای سبز هم ما مشکلاتی داریم. در کنار پالایشگاه نفت چندین شرکت صنعتی دیگر هم هستند ولی معمولا چون پالایشگاه نفت بزرگ بوده و به تنهایی 495 هکتار است وقتی بحث آلودگی پیش می آید همه به نام پالایشگاه تمام می شود و این فرضیه به صورت روال در آبادان همیشه وجود دارد.

وی تاکید کرد: اگر شخصی مستند خاصی در مورد عقیم سازی غیر اصولی سگ‌ها دارد که کار شده به ما ادائه بدهد و ما حتما پیگیری خواهیم کرد. پیمانکار ما از دامپزشک معتبر برای عقیم سازی استفاده کرده و باید بگویم اینکه پلاک  کوبی پالایشگاه روی سگ ها است دلیل تخلف از سوی پیمانکار این مجموعه نیست چرا که ممکن است بعد از رها سازی حادثه‌ای برای آن سگ اتفاق بیفاتد و این دلیل نمی شود که حتما از سوی پالایشگاه بوده و به دلیل وسعت پالایشگاه هر کاری را به نامش تمام می‌کنند. 

گزارش: مریم بازوند                   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز