خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از چالش جدید درمان بازنشستگان؛

درمان بازنشستگان قزوین یک گام به عقب رفت/ بازنشستگان قربانی اختلاف بیمه و بیمارستان‌های خصوصی

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۲۶۱۹

از ابتدای خرداد بود که سه بیمارستان خصوصی استان اتمام قرداد خود با بیمه تکمیلی طرف قرارداد بازنشستگان را اعلام کردند و باز هم بازنشستگان با این بهانه، قربانی چالشی جدید در حوزه درمان شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، چند روز مانده به آغاز خرداد ماه شورای هماهنگی بیمارستان‌های خصوصی استان در نامه‌ای اعلام کرد که برای ادامه قرارداد با بیمه تکمیلی آتیه سازان که بازنشستگان از آن استفاده می‌کنند، شرایط جدیدی دارد که درصورت عدم پذیرش آن از طرف بیمه، تمام روند درمان بیماران بازنشسته آزاد محاسبه می‌شود.

این موضوع برای بازنشستگان که سال‌ها کار کرده و با پرداخت حق بیمه تکمیلی برای درمان خود در روزهای مبادا برنامه ریزی کرده‌اند خبری ناخوشایند بود، بازنشستگان در استان با کمبود فضاهای درمان مواجه هستند و این خبر که نمی‌توانند از بیمه تکمیلی استفاده کنند هم بار دیگری روی دوش آنان بود.

هر روز ناامیدتر از گذشته می‌شویم

یکی از بازنشستگان تامین اجتماعی در این باره گفت: برای اینکه خیالمان برای درمان آسوده‌تر باشد بیمه تکمیلی را انتخاب کردیم، هر ماه هم هزینه آن از حقوقمان کسر می‌شود و انتظار داریم بتوانیم در روزهایی که نیاز داریم از آن استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اگر قرار بود درمان آزاد محاسبه شود چه معنایی داشت که به بیمه تکمیلی روی می‌آوردیم، اگر بنا نیست از مزایای آن استفاده کنیم چرا هزینه آن از حقوقمان کسر می‌شود.

یکی دیگر از بازنشستگان هم گفت: قرار است همسرم عمل جراحی شود و با شرایط اقتصادی و حقوق‌هایی که کفاف نمی‌دهد، امید ما به بیمه تکمیلی بود، با حذف آن نمی‌دانیم روند درمان را چطور طی کنیم.

وی ادامه داد: چند ماه پیش یکی از بیمارستان‌ها قراردادش با تامین اجتماعی را لغو کرده بود و امروز هم نوبت بیمه تکمیلی است‌، انتظار ما از مسئولان این است که به موضوع رسیدگی کنند.

یکی دیگر از بازنشستگان هم عنوان کرد: هزینه‌های درمان برای ما سخت است، به خاطر بیماری که دارم هر ماه مبلغی از حقوقمان برای آن صرف می‌شود و برای بیمارستان مجبور به استفاده از بیمه تکمیلی هستیم.

وی تاکید کرد: روزهای جوانی خود را برای اقتصاد کشور کار کردیم، امروز به جای حمایت هر روز با برنامه‌های جدید ما را ناامیدتر می‌کنند.

لغو قراردادی صورت نگرفته است

در ادامه برای بررسی موضوع سراغ مسئول یکی از بیمارستان‌هلی خصوصی رفته و ماجرا را از او جویا شدیم.

مدیرعامل یک بیمارستان خصوصی با تاکید بر این نکته که لغو قرارداد مورد بحث نیست و اتمام قرارداد مطرح است، گفت: قرارداد بیمارستان‌های خصوصی استان با بیمه آتیه سازان حافظ از اردیبهشت ماه به اتمام رسیده و برای تمدید در برخی موارد شرایط جدیدی پیشنهاد شده که از یک ماه قبل به صورت مکتوب به بیمه ارسال شده است.

عبادی ادامه داد: در شرایط جدید چند مورد که در عملکرد بیمه ایراد داشت را به صورت مکتوب ارسال کردیم و درصورت پذیرش شرایط، با خوشحالی قرارداد را تمدید خواهیم کرد.

وی عنوان کرد: پرداخت بدهی‌ها و مطالبات از مواردی است که خواستار آن هستیم و لازم است مطالبات مانند سایر بیمه‌های تکمیلی یک ماه بعد از تحویل اسناد پرداخت شود، در حال حاضر مطالبات ما از آذر ماه سال قبل پرداخت نشده است و وقتی با بیمه صحبت کنید هم به جای پرداخت به موقع اعلام می‌کنند که در پرداخت مطالبات از سایر استان‌ها جلوتر هستیم.

این مسئول ادامه داد: دولت هم در قوانین و مصوبات خود در افزایش‌های دستمزدهای مرتبط با بخش درمان کم لطفی کرده و می‌خواهد از جیب بیمارستان‌ها به مردم سود برساند، دولت باید بی چون و چرا از مردم حمایت کند و بیمه‌های تکمیلی هم در این راستا ایجاد شده و با توجه به افزایش سنگین هزینه‌ها در بخش تجهیزات درمان که دلار آن را دوچندان کرده امکان تخفیف برای بیمه‌ها وجود ندارد.

انتظار بیمه برای نظارت بر پزشکان خارج از بیمارستان غیرمعقول است

وی با اشاره به اینکه بیمارستان تنها می‌تواند نسبت به عملکرد پرسنل داخل محدوده بیمارستان پاسخگو باشد، اظهار کرد: بیمه از ما انتظار دارد اگر یکی از پرسنل و پزشکان بیمارستان در مطب خود و خارج از بیمارستان خلافی مرتکب شده و با بیمار وارد رابطه پولی شود و از او وجهی دریافت کرد، بیمارستان باید جوابگو باشد که این امر معقول نیست؛ زیرا دایره اختیارات من در چارچوب بیمارستان است.

عبادی تاکید کرد: اگر هرگونه خلافی از طرف بیمارستان انجام شد من قطعا جوابگو هستم اما در مواردی شاهد هستیم که بیمه عملکرد پزشکان خارج از بیمارستان را به ما مرتبط دانسته که باعث اتلاف انرژی خواهد شد.

شرایط جدید بیمارستان‌ها غیرقابل انجام شدن است

در ادامه برای بررسی موضوع از زاویه‌ای دیگر به سراغ مسئول بیمه در استان رفتیم.

مدیر شعب بیمه آتیه سازان حافظ استان قزوین هم به خبرنگار ایلنا درباره پرداخت مطالبات بیمارستان‌های خصوصی گفت: دریافت مطالبه حق آن‌ها است و بدهی آماده است و با تمدید قرارداد پرداخت می‌شود.

شاهپور باجلان عنوان کرد: روال سالیانه در تمام استان‌ها این بود که هنگام عقد قرارداد تخفیف می‌گرفتیم، امسال دنبال تخفیف نیستیم و خواستار این هستیم قرارداد تمدید شود، شرایطی هم که بیمارستان‌های خصوصی مطرح کرده‌اند غیرقابل انجام شدن است، آن‌ها خواستار تغییر در برخی بندها هستند این درحالی است که فرمت قراردادها در تمام کشور مشترک است و امکان تغییر در استان وجود ندارد و باید در هیأت مدیره روندی را طی کند و به تصویب برسد.

وی ادامه داد: تمام پزشکان بیمارستان‌هایی که با آن‌ها عقد قرارداد صورت می‌گیرد به عنوان پرسنل بیمارستان از مفاد قرارداد آگاه هستند و مشمول آن می‌شوند، از این رو اگر وجه غیرقانونی خارج از قرارداد از بیمار دریافت کنند بیمه می‌تواند آن را به بیمار بازگردانده و مبلغ را در صورت حساب بیمارستان لحاظ کند، بیمارستان‌ها در شرایط جدید خواستار این هستند که این بند تغییر کند.

این مسئول بیان کرد: برخی پزشکان به بهانه اینکه هزینه‌های آن‌ها افزایش پیدا کرده و تعرفه‌ها هم افزایش کافی نداشته قبل از عمل از بیمار مبلغی را به عنوان حق العمل دریافت می‌کنند، این توافق نیست بلکه اضطرار است، ما با بیمارانی که در بیمارستان و براساس قرارداد بیمارستان عمل شده‌اند کار داریم و پزشکانی که در بیمارستان‌های طرف قرارداد هستند اگر در درمان بیماری که مرتبط به مفاد قرارداد است این مبلغ را دریافت کنند غیرمجاز است، اما بیمارستان این را قبول ندارد.

در قزوین درگیر این هستیم که پزشکان زیرمیزی نگیرند

وی تاکید کرد: پزشک باید قرارداد بیمارستانی که در آن فعالیت دارد را قبول کند، نمی‌تواند بگوید قبول ندارم و چون دستمزدی که دولت تعیین کرده کم است من حق العمل بیشتری دریافت می‌کنم، در استان‌های دیگر بیمه‌ها دنبال تخفیف گرفتن هستند و ما در قزوین دنبال این هستیم که پزشکان زیرمیزی نگیرند!

باجلان گفت: این موضوع و شرایطی که بیمارستان‌ها خواستار شده‌اند را به استانداری اعلام کرده‌ایم، این شرایط فقط در استان قزوین مطرح شده و جای دیگری این موضوع را سراغ نداریم، منتظر نظر و تصمیم استانداری هستیم و چون نهاد حاکمیتی است، دستوری که بدهد را اجرا می‌کنیم.

وی بیان کرد: قرارداد بیمه‌ها را هم از یکم تیر به یکم اردیبهشت منتقل کرده‌اند و با این ترفتدها سلامت مردم را به گروگان گرفتند زیر فشار بیمه گذار هستیم، اگر این شرایط را قبول کنیم نهادهای بازرسی هم از ما ایراد خواهند گرفت، چون ما بدون نظر هیأت مدیره حق تغییر بندها را نداریم.

پزشکان یک گام از بیمار دزدی جلوتر آمده‌اند

دبیر اجرایی خانه کارگر استان قزوین هم به طرفداری از جامعه بازنشستگان تامین اجتماعی مخالف تغییر شرایط است، او در این باره گفت: درمان یکی از چالش‌های جامعه بازنشسته است و لغو قرار داد بیمارستا‌ن‌های خصوصی با بیمه تکمیلی بازنشستگان این مشکل را در استان افزایش خواهد داد.

عیدعلی کریمی ادامه داد: بیمارستان‌های خصوصی خواستار شرایطی شده‌اند که بیمه نمی‌تواند آن را قبول کند و در واقع قصد دارند برخی تعهدات قبلی خود را حذف و اصلاح کنند.

وی اظهار کرد: پیش از این بیمار دزدی را شاهد بودیم که بیماران از تامین اجتماعی و بخش دولتی برای درمان به بخش خصوصی ارجاع داده می‌شدند، امروز فضا به میزانی باز شده و نظارت‌ها کافی نیست که پزشکان یک گام جلوتر آمده و قصد دارند تعهدات خود را هم محدود کنند و با این شرایط می‌توانند هر برخوردی با بیمار داشته باشند.

کریمی گفت: از عملکرد این بیمه هم ناراضی هستیم اما امروز به دنبال این هستیم که قرارداد با بیمارستان‌ها تمدید شود، در غیر این صورت لزومی ندارد با این بیمه همکاری داشته باشیم.

انتهای پیام/
طاهره سادات موسوی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز