خبرگزاری کار ایران

کشفیات جدید باستان‌شناسی در "قباق تپه" کرمانشاه

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۷۴۱۸

سرپرست گروه کاوش باستان شناسی در قباق تپه کوزران کرمانشاه از آغاز فصل جدید کاوش‌ها و کشفیات جدید باستان شناسی در این محوطه باستانی خبر داد.

به گزارش ایلنا از کرمانشاه، سجاد علی بیگی، با اشاره به کشفیات جدید باستان شناسی در قباق تپه کرمانشاه، اظهار کرد: فصل جدید کاوش های باستان شناسی در قواخ تپه(قباق تپه) کوزران واقع در غرب شهرستان کرمانشاه، به منظور شناخت بقایای باستانی محوطه در عصر آهن سه آغاز شد. 

وی ادامه داد: پیش از شروع کاوش های باستان شناسی در محوطه، به منظور تعیین عرصه و حریم آن، ۵۱ گمانه حفر شد تا عرصه آن را مشخص کنیم و پس از یک وقفه کوتاه دور جدید کاوش ها را با کاوش در یک ترانشۀ ۱۵×۵ متر آغاز کردیم. 

عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه این کاوش ها به منظور دستیابی به بقایای باستان شناسی دوره پیش از اسلام صورت گرفت، افزود: براساس کاوش های صورت گرفته، بقایایی از دوره ساسانی، اشکانی و لایه­‌های حاوی سفال عصر آهن سه را در کاوش‌­های خود بدست آوردیم. 

وی تصریح کرد: در میان یافته های دوره ساسانی کشف بخشی از یک ظرف نوشت دور ساسانی با کتیبه فارسی میانه (پهلوی) که حاوی نام یک روستا است، از اهمیت بالایی برخوردار است.

سرپرست گروه کاوش باستان شناسی در قباق تپه کرمانشاه افزود: از دیگر یافته های این محوطه می­ توان به بقایای معماری خشتی، ظروف سفالی، بقایای چاله های ذخیره غلات و ابزار و ادوات آهنی مربوط به کشاورزی چون داس های کوچک و بزرگ اشاره کرد.

وی در رابطه با سایر یافته های دور ساسانی گفت: طی کاوش یک "بام غلطان" سنگی به دست آمد که در نوع خود جالب و مهم است و پیشینه تاریخی سنت استفاده از این وسیله را در منطقۀ زاگرس مرکزی نشان می­ دهد.

علی بیگی در خصوص بقایای دوره اشکانی محوطه هم عنوان کرد: بقایای این دوره در محوطه حاکی از توسعه و گسترش چشمگیر وسعت و میزان نهشته‌­های باستان شناسی این دوره در محوطه است، به طوری که بقایای این دوره در گستره ای در حدود ۱۰۰ هکتار گسترده است که در برجستگی مرتفع محوطه به استناد لایه های کاوش شده بیش از سه متر بقایای استقراری دارد.

وی ضمن اشاره به کشف سفال های عصر آهن سه در محوطه افزود: بقایای عصر آهن در زیر میزان قابل توجهی از لایه های دور ساسانی و اشکانی مدفون شده، اما در این فصل در عمق حدود پنج متری از سطح، رفته رفته سفال و نهشته‌­های این دوره آشکار شده و بررسی مواد فرهنگی این لایه ها نشان می ­دهد گونه‌­های مختلفی از سفال شرق و غرب زاگرس در این دوره در محوطه مورد استفاده قرار گرفته است.

فصل دوم کاوش­‌های باستان­ شناسی دانشگاه رازی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه و از محل اعتبارات این اداره و با مجوز پژوهشکده باستان شناسی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این وزارت خانه از اواخر اردیبهشت ماه آغاز شده و تا اوایل تیر ماه ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز