خبرگزاری کار ایران

استاندار البرز:

تجهیزات سد امیرکبیر در سیل دچار آسیب نشد/ مشکل قطعی آب، انباشت نخاله و گل و لای پشت سد بود که ته نشین شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۷۹۳۳

استاندار البرز با اشاره به شایعات خسارات تاسیسات سد، تعداد مفقودان و فوتی‌های سیل، اظهار کرد: تاکید می‌کنم هیچ حادثه و مشکل فنی در سیل اخیر برای سد امیرکبیر و نیروگاه سد، رخ نداده است. مشکل قطعی آب تنها و تنها به دلیل سیل عظیم و ورود سنگ و تجمع نخاله های پر حجمی بود که در پای پاشنه سد ‌و در مسیر خروجی آب، ایجاد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از البرز، مجتبی عبداللهی در پایان بازدید خبرنگاران از منطقه سیل زده جاده کرج_چالوس که در عصر روز پنجشنبه ۱۸ خرداد ماه سال جاری حادث شد در نشست خبری و با حضور تمامی مدیران و مسئولان ذیربط با اشاره به ظلم رسانه‌های معاند با سیاه نمایی بحران طبیعی سیل اخیر، اظهار داشت: در جنگ رسانه‌ای که علیه جمهوری اسلامی وجود دارد با دروغ های محکم و قوی درصدد هستند ضمن متقاعد کردن مخاطب خود، واقعیت ها را به غیر واقعیت و راستی ها را وارونه جلوه دهند لذا جایگاه رسانه های داخلی در نشر واقعیت، اهمیت ویژه دارد و بازدید اهالی رسانه از منطقه سیل زده برای نشان حقیقت و گزارش واقعیت بحران سیل در منطقه بود.

وی در ادامه با اشاره به وحدت و همدلی مسئولان استان در ساماندهی سیل، گفت: طی روزهای گذشته و بلافاصله بعد از حادثه سیل در جاده کرج_چالوس، هر دستگاهی با مسئولیت مربوطه در منطقه حضور داشت و به خوبی این بحران کنترل و از حوادث و خطرات بیشتر جلوگیری شد.

عبداللهی با اشاره به هشدار به موقع هواشناسی و مدیریت بحران استانداری پیش از وقوع سیل، تصریح کرد: همکاران در حوزه های مختلف بنابر مسئولیت محوله، حضور داشتند و از قبل با ظرفیت لازم، آمادگی داشتند و بلافاصله عملیات خودشان را آغاز کردند.

استاندار البرز با اشاره به شایعات خسارات تاسیسات سد، تعداد مفقودان و فوتی های سیل، اظهار کرد: مردم و شهروندان باید در جریان واقعیت قرار بگیرند لذا تاکید می کنم هیچ حادثه و مشکل فنی در سیل اخیر برای سد امیرکبیر و نیروگاه سد، رخ نداده است. مشکل قطعی آب تنها و تنها به دلیل سیل عظیم و ورود سنگ و تجمع نخاله های پر حجمی بود که در پای پاشنه سد ‌و در مسیر خروجی آب، ایجاد شد لذا در روزهای گذشته شرایط به گونه ای بود که امکان استفاده از آب پشت سد کرج ممکن نبود.

وی افزود: در حال حاضر هیچ مشکلی برای سد کرج وجود ندارد و حدود ۲ تا ۳ روز آب سد جاری شده و مخازن در حال پر شدن است. در حال حاضر غرب تهران مشکل قطعی آب ندارد و یا با حداقل مشکل روبروست. 

عبداللهی با عنوان اینکه در استان البرز تا حدودی با مشکل قطعی آب روبرو هستیم، گفت: متاسفانه مردم با مشکل کم آبی، دچار زحمت شدند. تمام همت ما بر این بود که از مشکلات کاسته و روال عادی برگردد. از مردم برای تحمل این شرایط سخت، عذرخواهی می کنم.

استاندار البرز تصریح کرد: در حال حاضر از سد کرج به دلیل محدودیت های موجود، آب قابل ملاحظه ای برداشت نمی شود و برای جبران این کمبود با افزایش سهمیه از سد طالقان به عنوان جایگزین کمک گرفتیم که وارد جریان آب شرب تهران و کرج شد.

عبداللهی ادامه داد: با وزیر نیرو صحبت شد و مقرر است مشکلات آب به تدریج کم شود و تلاش کردیم طی روزهای گذشته، بخشی از آبرسانی توسط تانکرهای سیار انجام شود. 

نماینده عالی دولت در البرز در ادامه با اشاره به تلفات ناشی از سیل، گفت: به جرات می‌توان از معجزه الهی در این بحران یاد کرد که چنین حادثه بزرگی که بیش از هزار و ۳۰۰ خودرو را در مسیر جاده، درگیر و یا سرنگون و مدفون کرده بود اما فوتی و تلفات جانی نداشت. 

وی در ادامه به دو نفر مفقودی حادثه اشاره کرد و گفت: از طرف خانواده مفقودان حادثه بعد از سه روز به ما از حضور آنها در روز حادثه جاده کرج_چالوس اطلاع داده شد. امدادگران هلال احمر استان البرز از تمام ظرفیت خود استفاده می‌کنند و نقاطی که احتمال حادثه را می دهند با امکانات لازم و سگ های زنده یاب بررسی می کنند.

استاندار البرز تاکید کرد: تا کنون فوتی قطعی گزارش نشده و تلاش می شود برای مفقودان حادثه به نتیجه برسیم.

استاندار البرز در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر علت بسته نبودن جاده با وجود هشدار هواشناسی، گفت: از این موارد هشدارهای هواشناسی در سنوات گذشته هم داشتیم. اینکه با هشدار، جاده بسته شود امکانپذیر نیست چراکه از نظر کارشناسی و فنی درست نیست. باید تیم آماده باش و هوشیار باشند که این موارد رعایت شده بود.

وی به نوع بارش در روز حادثه اشاره کرد و گفت: این نوع بارش به صورت دوره ای ۵۰ و ۱۰۰ ساله است که ویژگی آن نقطه ای بوده و طبیعی نیست لذا شدت حادثه در نقاط مختلف، متفاوت است.

عبداللهی با یادآوری سیل گذشته تهران (دره کن) و در مجاورت امامزاده داود، تصریح کرد: این نوع بارش‌ها از ویژگی فصل بهار است لذا این قبیل اتفاقات در کشور دور از انتظار نیست و ممکن است برای هر استانی در کشور حادث شود.

وی ادامه داد: جاده چالوس با سن ۶۰ سال، نیازمند نگهداری و ساماندهی و مراقبت بیشتر است و البته اداره کل راهداری استان البرز همواره تدابیر لازم در این خصوص دارد. 

استاندار البرز با اشاره به مصوبه جدید بحران در سه روز گذشته، گفت: از مدیرکل راهداری استان خواستم که پس از ایمن سازی کامل و بازگشایی جاده، نسبت به بررسی وضعیت جاده کرج_چالوس در محدوده استان البرز توسط یکی از مشاوران و کارشناسان اقدام شود. بدین ترتیب می‌توان با راهکار و راهنمایی اصولی از حوادث آینده پیشگیری کرد و قطعا این مشاوره صورت خواهد گرفت.

وی با تاکید بر لزوم مراقبت و نظارت مدام از جاده چالوس، گفت: یکی از دلایل سیل، از بین رفتن گونه های گیاهی در دامنه های مختلف است. نصب سیل بند و احداث سد خاکی یا بتنی در نقاط مختلف جاده می تواند سرعت آب حاصل از بارش های تند و ناگهانی را کاهش دهد لذا دره های مسیر باید مورد مطالعه قرار بگیرد.

عبداللهی با اشاره به پیگیری وزیران در حادثه سیل جاده چالوس، اذعان داشت: با وجودی که وزرای ذیربط پیگیر وضعیت موجود هستند و طی روزهای گذشته مسئولانی نیز بازدید داشتند، اما شرایط به گونه ای نیست که ساماندهی اوضاع از دست مدیران استانی خارج باشد.

وی با عنوان اینکه در روزهای آینده جاده با ایمن سازی درست، بازگشایی خواهد شد، تصریح کرد: در موضوع اعتبارات بازسازی جاده برای بخش هایی از ستاد بحران کشور، درخواست اعتبار کردیم که بخشی از هزینه ها جبران شود ولی وزارتخانه های ستادی، اعتبارات این نوع اتفاقات را دارند و در قالب اعتبارات دستگاهی، انجام می‌دهند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز