خبرگزاری کار ایران

یک مسئول مطرح کرد؛

ضرورت اقدام به کاهش خام فروشی زعفران در کشور

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۲۱۶

مشاور رئیس اتاق بازرگانی مشهد در حوزه زعفران گفت: برای ما فراوری ثانویه محصول زعفران اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که ارزش افزوده زیادی را عاید اقتصاد کشور می‌کند.

به گزارش ایلنا از مشهد، علی حسینی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های مهم فعالان اقتصادی استان و مشهد، جلوگیری از خام فروشی زعفران است، افزود: جمع آوری زعفران از مزرعه و جداکردن گل از کلاله زعفران، گام نخست فراوری این محصول به شمار می‌آید؛ اما برای ما فراوری ثانویه، همین اقدام کوچک اهمیت ویژه‌ای دارد؛ چرا که ارزش افزوده زیادی را عاید اقتصاد کشور می‌کند. بااین حال تا فراوری اولیه انجام نشود، کالا قابلیت عرضه در بازار و مصرف را ندارد و این بخش باید بدون استثنا صورت بگیرد.

وی تصریح کرد: فراوری ثانویه، یعنی تبدیل زعفران به فراورده‌های دیگری که بتواند ارزش افزوده بیشتری را در صنعت غذا نصیب تولیدکننده و واحد صنعتی کند. امری که توأمان ارزش این محصول را افزایش می‌دهد و بازار آن را توسعه می‌بخشد.

مشاور رئیس اتاق بازرگانی مشهد در حوزه زعفران ادامه داد: تاکنون این بخش مغفول بوده و عایدی چندانی در این حوزه نصیب فعالان حوزه زعفران نشده است. البته تولیداتی در حوزه محصولات فراوری شده همچون نبات زعفرانی، چای و دم نوش زعفران و… داشته‌ایم؛ اما رقم درخور توجهی در این حوزه نصیب اقتصاد کشور و فعالان این حوزه نشده است. بنابراین ما باید فراوری را به تولید محصولات غذایی و نوشیدنی‌های زعفرانی، تولید لوازم آرایشی- بهداشتی و داروهای حاصل از زعفران تسری دهیم.

حسینی با بیان اینکه ما باید بازار مصرف فراوری ثانویه را نیز شناسایی کنیم که در این حوزه گامی برداشته نشده است، اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم جایگاه زعفران را در عرصه بین‌المللی حفظ کنیم، در گام نخست باید این محصول را به خط تولید فراورده‌های غذایی، دارویی، آشامیدنی و بهداشتی وارد کنیم. متأسفانه در کشور ما سرمایه‌گذاری لازم در این حوزه صورت نگرفته و حمایتی نیز از سوی دستگاه‌های متولی نشده است.

وی بیان کرد: امروز بسیاری از کشورهای خریدار زعفران ایرانی همچون اسپانیا، آمریکا، فرانسه، ایتالیا، هلند و کانادا در حوزه فراوری این محصول ورود کرده و ارزش افزوده این محصول را از آن خود کرده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز