خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل:

کشاورزان از سوزاندن بقایای گیاهی پرهیز کنند

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۵۹۳۲

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به کشاورزان منطقه توصیه کرد که از سوزاندن و آتش زدن بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول از مزارع خودداری کنند.

به گزارش ایلنا، نادر تقی زاده گفت: سوزاندن بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول از سطح مزارع باعث از بین رفتن مواد غذایی خاک، افزایش شوری خاک زراعی، آلودگی آب و هوا و محیط زیست شده و موجب آسیب شدید به مواد مغذی خاک می‌شود که همین امر فقیر شدن خاک را در پی خواهد داشت.

وی همچنین در خصوص مضرات سوزاندن کاه و کلش مزارع افزود: سوزاندن کاه و کلش موجودات زنده و مفید خاک را از بین برده و خاک زراعی را فشرده و سفت می‌کند و مواد آلی خاک را از بین می‌برد و لطمات جبران ناپذیری به خاک‌های کشاورزی وارد می‌کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: کشاورزان به جای این اقدام غیر علمی و غلط و برای سریعتر آماده شدن زمین برای کشت بعدی و از بین بردن آفات و علف‌های هرز می‌توانند از سموم مناسب، تناوب زراعی و خاک ورزی حفاظتی را جایگزین کرد.

تقی زاده گفت: آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت محصولاتی مثل گندم و جو طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۲۰ هوای پاک ممنوع بوده و جرم تلقی شده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی خواهند شد.

وی به مردم و دوستداران محیط زیست توصیه کرد در صورت مشاهده این اعمال غیر قانونی جهاد کشاورزی را در جریان امر قرار دهند.

وی در پایان تاکید کرد و از کشاورزان خواست برای حفظ بقایای منطقه گیاهی از آتش کاه و کلش بعد از برداشت محصول از سطح مزارع خودداری کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز