خبرگزاری کار ایران

عضو شورای ملی زعفران:

سهم ایران از بازار جهانی زعفران رو به افول است / زعفران ما هنوز ناشناخته است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۷۹۷۵

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران گفت: ما تقریبا سهم ۹۶ درصدی از تولید جهانی زعفران را در اختیار داشتیم؛ اما این سهم رو به افول است؛ چون کشورهای دیگر به کشت این محصول روی آورده‌اند و تولید زعفران به شدت در حال توسعه است.

به گزارش ایلنا از مشهد، علی محمد شریعتی مقدم در این خصوص اظهار کرد: از اوایل دهه ۷۰ تا نیمه دوم دهه ۸۰ یعنی سال ۸۵ شاهد رشد ۲۰ برابری صادرات زعفران در کشور بوده‌ایم و زعفران اهمیت خود را در سبد کالاهای صادراتی نشان داده است. ارقام صادرات زعفران به حدود ۲۰۰ میلیون دلار رسید، اما صادرات زعفران طی ۲۰ سال در محدوده بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون دلار در‌جا زد.

وی ادامه داد: در برخی سال‌ها صادرات زعفران افزایشی و در برخی سال‌ها کاهشی بوده است. در سال ۸۷ به دلیل تنش سرمایی بسیار شدید و کاهش تولید، قیمت هر کیلو زعفران به بیش از ۴‌هزار دلار هم رسید؛ اما در سال‌های مختلف قیمت‌ها متفاوت بوده و این باعث شده که ما کشاورزی زعفران را پایدار نبینیم و این یک مشکل جدی است. از این رو لازم است در حوزه محصولات کشاورزی به سمت پایدارسازی برویم.

عضو هیات رئیسه شورای ملی زعفران گفت: درخصوص دلایل عملکرد ناموفق در حوزه صادرات زعفران تصریح کرد: محیط کسب‌و‌کار ضعیف و رتبه پایین ما در فضای کسب‌و‌کار، عامل اصلی بوده که ما نتوانسته‌ایم مانند بازارهای واسطه‌ای از قبیل امارات یا اسپانیا (به لحاظ سهولت گردش مالی، سهولت تجاری و فاینانس در این کشورها) عمل کنیم و صادرکنندگان ما بیشتر با این گونه مشکلات مواجه بوده‌اند.

شریعتی‌مقدم افزود: با توجه به اینکه کیفیت زعفران ایرانی بالاست، اتفاقا این ویژگی منجربه سوء استفاده کشورهای دیگر شده و در بسیاری از بازارهای خارجی به دلیل اینکه درجه کیفی زعفران ایران بالا بوده، زعفران ایران را دستکاری و با کیفیت پایین‌تر اما استاندارد، به بازارهای نهایی صادر کرده‌اند. اما بزرگ‌ترین مشکل ما در زعفران، شاید موضوع ارزش افزوده آن نباشد. درواقع مساله اصلی ما ناشناخته بودن زعفران و اندازه بازار زعفران است.

شریعتی مقدم ادامه داد: محصولی مانند زعفران با خواص دارویی متنوعی که دارد، مانند نشاط‌آور بودن یا کمک به پیشگیری از بیماری‌های دوران زوال مانند آلزایمر یا پارکینسون و نیز عطر و طعم بی‌نظیر بخشیدن به غذا، باید بازار‌خوبی برای ایران داشته باشد و بدیهی است که اندازه بازار صادرات ما نباید در محدود ۲۰۰ یا ۳۰۰ تن باشد. اگر از زنجیره ارزش زعفران به‌ویژه تولید کیفی و با راندمان بالا حمایت بیشتری شود، قاعدتا شاهد بزرگ شدن اقتصاد زعفران خواهیم بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی مشهد درخصوص چالش‌های صادرات زعفران بیان کرد: یکی از مشکلات این است که فرضا ماده اولیه برای شرکت‌های واقع در امارات، اسپانیا یا چین ارزان‌تر از ایران درمی‌آید. چون کارخانه‌های ایرانی باید تعهد ارزی بدهند. نرخ پایه صادراتی زعفران به دلیل روش اشتباهی که دارد، حدود ۳۰ تا ۴۰‌درصد بالاتر از قیمت واقعی فروش است.

وی اظهارداشت: در گمرکات در کمیته نرخ‌گذاری، قیمت عمده‌فروشی زعفران را از وزارت جهاد کشاورزی یا تشکل‌ها می‌گیرند و به ارز گمرکی یا ارز ۳۴‌هزار تومانی تقسیم می‌کنند. در حالی که زعفران با ارز آزاد به فروش می‌رسد. یعنی خریداران ایرانی که در کشورهای امارات، اسپانیا یا چین به عنوان واسطه فعالیت می‌کنند، از طریق صرافی‌ها پول خود را تبدیل می‌کنند و به روش‌های مختلف کالا برای آنها ارسال می‌شود. یعنی مبنای قیمت، قیمت روز زعفران است که ممکن است از کانال‌هایی مانند کارخانه‌های معتبر هزینه بیشتری روی کنترل کیفیت و استانداردها داشته باشند، اما حوزه قاچاق و حوزه‌های تجاری بی‌نام و نشان به قیمت پایین‌تری دسترسی پیدا می‌کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز