خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد؛

کتاب‌خانه‌های عمومی قزوین بازطراحی می‌شوند

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۵۱۰۳

مدیرکل کتاب‌خانه‌های عمومی استان قزوین گفت: کتاب‌خانه‌های عمومی استان قزوین در راستای ارائه خدمات متنوع متناسب با نیاز جامعه امروزی بازطراحی می‌شوند که این اقدام از شهر قزوین آغاز شده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، کتاب‌خانه‌ها از گذشته یکی از مکان‌های فرهنگی و علمی به شمار می‌رفتند و وجود آن‌ها نشان از غنای یک منطقه، شهر یا کشور داشت؛ امروزه هم همچنان وجود کتاب‌خانه یکی از ضرورت‌های جامعه است.

کتاب‌خانه‌های عمومی محلی هستند که افراد جامعه در اقشار و سنین مختلف می‌توانند نیازهای مطالعاتی خود را در آن رفع کنند؛ از طرف دیگر افزایش مطالعه به ارتقای کیفیت زندگی فردی و اجتماعی کمک می‌کند و نیاز به وجود این نهاد بویژه درحال حاضر که امکان تهیه کتاب به دلیل مسائل اقتصادی کاهش یافته بیشتر احساس می‌شود.

اما سازوکار کتاب‌خانه‌های امروزی باتوجه به شکل جامعه به تغییر نیاز دارد و باید متناسب با پیشرفت تکنولوژی و فناوری پیش برود.

فاطمه محمدبیگی در این باره به خبرنگار ایلنا گفت: درحال حاضر نگاه سنتی به کتاب‌خانه‌های عمومی وجود ندارد و فضای تعاملی همراه با ارائه خدمات متنوع در آن‌ها مد نظر است.

آنطور که مدیرکل کتاب‌خانه‌های عمومی استان قزوین تاکید می‌کند، کتاب‌خانه‌ها باید به کمک توسعه کسب‌وکارها بیایند؛ در این راستا قدم‌های اولیه برداشته شده و چند سمینار مختلف هم برگزار شده است.

توانمندسازی و مهارت‌افزایی در بانوان و شهروندان و کمک به اقتصاد از موارد جدید مورد تاکید در کتابخانه‌های استان است.

به گفته محمدبیگی طراحی کتاب‌خانه‌ها براساس خدمات سنتی است و از این رو بازطراحی آن‌ها مد نظر است که این طرح از کتاب‌خانه امام خمینی(ره) آغاز شده است.

وی عنوان کررد: خدمات مبتنی بر وب، اتاق علم، اتاق نوجوان، تالار محققان و فضاهایی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی در بازطراحی کتاب‌خانه‌ها مدنظر است که در سه فاز انجام خواهد شد و فاز نخست آن بزودی آماده می‌شود.

باتوجه به اینکه عادت مطالعه باید از سنین کودکی شکل بگیرد، بخش کودک در کتاب‌خانه‌های استان فعال است؛ همچنین برای دسترسی راحت محققان داده‌های پایگاه‌های علمی به طور رایگان در اختیار اعضای کتاب‌خانه‌ها قرار دارد.

محمدبیگی درباره ارائه خدمات در کتاب‌‌خانه‌ها خاطرنشان کرد: تمام خدمات در کتاب‌خانه‌های روستایی هم ارائه می‌شود و از این نظر تفاوتی با کتاب‌خانه‌های شهری وجود ندارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز