خبرگزاری کار ایران

در شورای حفاظت از منابع آب فارس مطرح شد؛

طرح جامع آب استان شهریور سال آینده نهایی شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۸۵۰۲

استاندار فارس گفت: طرح جامع آب استان حداکثر تا شهریورماه سال ۱۴۰۳ جمع بندی و نهایی شود.

به گزارش ایلنا، محمد هادی ایمانیه، در شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی استان در شیراز افزود: نیاز است که مشاور طرح با استفاده از نیروی انسانی بیشتر، سرعت کار را افزایش دهد و زودتر از موعد تعیین شده طرح را به سرانجام برساند.

وی ادامه داد: برخی مواقع طولانی شدن روند تهیه و تدوین یک طرح ممکن است منجر به این شود که آمار و اطلاعاتی که جمع آوری شده کارایی لازم را نداشته باشد و پس از اتمام تهیه طرح مجددا نیاز باشد آن طرح بازبینی و آمار آن به روز شود.

استاندار فارس تصریح کرد: بنابراین طرح جامع آب استان با توجه به اهمیت که برای استان دارد باید با سرعت بیشتری پیش رود و نیمه نخست سال آینده نهایی شود.

ایمانیه همچنین در این جلسه خواستار تعیین تکلیف بحث اصلاح الگوی کشت با بهره گیری از ابزارهای تشویقی و بازدارنده، تعیین تکلیف شیوه عملیاتی کردن نصب کنتورهای هوشمند، توجه به پلمب چاه های غیر مجاز، ساماندهی پساب شهرهای استان و همچنین تعیین تکلیف وضعیت کشت برنج در چند شهر استان شد.

استاندار فارس افزود: سازمان جهاد کشاورزی تا اول مهرماه دستورالعمل لازم را برای اصلاح الگوی کشت مخصوص محدوده های مطالعاتی استان تهیه کند و در یکی از شوراهای تصمیم گیر استان مانند شورای تامین  مطرح کند.

وی، همچنین خواستار توجه جدی تر به طرح انتقال آب خلیج فارس شد و گفت: برای اینکه این طرح از چند جبهه اجرا شود باید برای آب انتقالی خریدار تعریف شود و شرایطی فراهم شود که سرمایه گذاران تشویق به سرمایه گذاری در مسیر انتقال آب شوند.

ایمانیه عنوان کرد: انتقال آب از دریا به جد دنبال می‌شود و جانمایی کارخانجات و یا واحدهای صنعتی در مسیر عبور خط انتقال را بهترین راهکار برای کمک به سرعت انجام کار است.

استاندار فارس افزود: در بحث فرونشست زمین در استان نیز یک برنامه اجرایی عملیاتی با همکاری دانشگاه و اساتید مجرب،  زمین شناسی و جهاد کشاورزی و سایر مجموعه های مرتبط برای شهرستان‌هایی که در این زمینه دچار بحران هستند تهیه شود.

وی اضافه کرد: نقشه راهی برای کنترل فرونشست تهیه شود ولیکن مشروط بر اینکه در کمترین زمان ممکن اجرایی شود.

ایمانیه گفت: شرکت آب و فاضلاب استان نسبت به تنظیم قرارداد برای در اختیار قرار دادن پساب نقاط جمعیتی اقدام نماید.

مدیرعامل‌ آب‌ منطقه‌ای فارس نیز در این نشست، گفت: وضعیت منابع آب استان به نقطه ای رسیده است که مدیریت آن نیاز به همراهی و همفکری کلیه دستگاه های مرتبط دارد .

سیاوش بدری افزود: این همدلی را می توان در اتمام ابر پروژه خط دوم انتقال آب شرب به کلانشهر شیراز مشاهده کرد.

دبیر شورای حفاظت از منابع آب و سازگاری با کم آبی اضافه کرد: در موضوع مدیریت منابع آب زیرزمینی  بیش از هر زمان دیگر نیازمند فراهم شدن ساز و کار مناسب برای  تحویل حجمی آب به بهره‌برداران از طریق نصب کنتور بر روی کلیه چاه‌ها به منظور جلوگیری از اضافه برداشت می‌باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای فارس تاکید کرد با توجه به اینکه قانون گذار تهیه کنتور را بر عهده بهره بردار قرار داده است و به منظور کمک به کشاورزان ، تسهیل شرایط اعطای تسهیلات خرید کنتور می تواند کمک ساز باشد.

طهمورث یوسفی مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی جنوب کشور نیز گزارشی از وضعیت فرونشست در مناطق استان ارائه داد و تاکید کرد باید هر چه زودتر شرایط جلوگیری از گسترش فرونشست فراهم شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز