خبرگزاری کار ایران

مدیر جهاد کشاورزی اردبیل تاکید کرد؛

ضرورت حفظ بقایای گیاهی و اجتناب از آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت محصول

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۲۶۳

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل گفت: حفظ بقایای گیاهی و اجتناب از آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت محصول لازم و ضروری است.

به گزارش ایلنا، سیاوش نیرومند با اعلام این مطلب گفت: سوزاندن بقایای گیاهی بعد از برداشت محصول از سطح مزارع باعث از بین رفتن مواد ارزشمند خاک، افزایش شوری خاک زراعی، آلودگی آب وهوا و محیط زیست شده و سبب تخریب شدید مواد مغذی در سطح خاک می‌شود که همین امر فقیر شدن خاک را در پی خواهد داشت.

وی افزود: سوزاندن کاه و کلش موجودات زنده و مفید خاک را از بین برده  رطوبت خاک را کاهش داده و خاک زراعی را فشرده و سفت کرده ، حاصلخیزی خاک را کاهش می‌دهد و لطمات جبران ناپذیر به مزارع و خاک های کشاورزی و مواد آلی خاک وارد می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اردبیل در ادامه بیان کرد: کشاورزان برای این اقدام خود دلایلی نظیر سریع تر آماده شدن زمین برای کشت بعدی و از بین بردن آفات و علف‌های هرز را عنوان می‌کنند که بایستی به جای این روش غلط، استفاده از سموم مناسب و تناوب زراعی و اجرای خاکورزی حفاظتی را جایگزین کرد.

نیرومند در ادامه افزود: آتش زدن کاه و کلش بعد از برداشت گندم و جو طبق ماده 688 قانون مجازات اسلامی و ماده 20 قانون هوای پاک ممنوع بوده و جرم تلقی شده و متخلفین به مراجع قضایی معرفی خواهند شد. 

وی به کشاورزان تاکید کرد از سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی در مزارع جدا خودداری کنند و در صورت مشاهده موارد تخلف را با شماره ارتباطات مردمی 1540 و یا به اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اعلام کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز