خبرگزاری کار ایران

به مناسبت چهلمین روز درگذشت رضا خدری؛

نویسنده و خبرنگاری که برای اسارت خرمشهر خون گریست

asdasd
کد خبر : ۱۳۸۹۳۴۵

رضا خدری از‌ نویسندگان، عکاسان و خبرنگارانی بود که برای اسارت خرمشهر خون گریست و در وصف این شهر، جنگ تحمیلی و رشادت‌های مردان و زنان، چندین کتاب نوشته و پژوهش کرده است.

به گزارش ایلنا از خوزستان، استان خوزستان مملو از نویسندگان، شاعران، ادیبان و خبرنگارانی است که رشادت‌ها و افتخارآفرینی مردان و زنان این مرز و بوم را به خصوص در جنگ تحمیلی به رشته تحریر درآورده و آن‌ها را در تاریخ ثبت کردند.

رضا خدری از‌ نویسندگان، عکاسان و خبرنگارانی است که در وصف خرمشهر، جنگ تحمیلی و رشادت‌های مردان و زنان، چندین کتاب نوشته و پژوهش کرده است.

صالح عطارزاده از پیشگامان شعر دفاع مقدس در باره او می‌گوید:

"خدری در سال ۱۳۲۹ در آبادان به دنیا آمد و  به عشق امام رضا (ع) نام او را رضا گذاشتند. او در کودکی به خرمشهر علاقمند شد و بعدها آن را قلب ایران خواند."

او در زمینه علوم ارتباطات تحصیل کرد و کاظم معتمدنژاد پدر علم ارتباطات ایران یکی از اساتید مطرح وی بود و در طول دوران کاری خود با یونس شکرخواه، محمود مختاریان و تعدادی چهره برجسته دیگر در حوزه خبر و روزنامه‌نگاری همکاری داشت.

این خبرنگار جنگ تحمیلی در دهه ۵۰ با روزنامه کیهان همکاری خود را آغاز و بعد از جنگ از اولین نفراتی بود که در خرمشهر برای مخابره اخبار حضور یافت.

او که بر اسارت و اِشغال خرمشهر خون گریسته در طول دوران خبرنگاری خود به عنوان رزمنده در جمع نیروهای ستاد جنگ‌های نامنظم که فرماندهی آن را شهید سیدمجتبی هاشمی بر عهده داشت، به عنوان فرمانده یکی از گردان‌های این ستاد با دشمن بعثی در نبرد بود.

خدری در طی سال‌ها پژوهش و حضور در جنگ، قریب به ۱۰ کتاب‌ را در توصیف جنگ و به خصوص خرمشهر نوشت که از جمله آن‌ها می‌توان به "خرمشهر از اسارت تا آزادی"، "از خونین شهر تا خرمشهر"، "خرمشهر نمی‌میرد"، "از حلبچه تا شلمچه" و "از طهران تا تهران" اشاره کرد.

این نویسنده و خبرنگار جنگ اهل خوزستان در حوزه ادبیات کودک و قصه‌ کودکان نیز کتاب "زار قاسم بلم رانِ خرمشهر" را در سال ۱۳۶۳ به چاپ رساند.

عطارزاده که از دوستان نزدیک زنده یاد رضا خدری است، در باره فعالیت‌های مبارزاتی او می‌گوید: "خدری در ایام مبارزات مردم به رهبری امام راحل علیه حکومت طاغوت سرگرم فعالیت‌های سیاسی شد و با افرادی نظیر خسرو گلسرخی همکاری نزدیکی داشت. او در سال ۱۳۵۰ و زمانی که ترم ششم دانشگاه بود با گلسرخی در روزنامه کیهان همکاری داشت و توسط ساواک دستگیر شد.

او آخرین شهردار بندرامام خمینی (در آن زمان بندر شاهپور) بود و پیشنهاد تغییر نام این شهر نیز به نام امروزی توسط وی انجام شد."

رضا خدری اولین خبرنگاری بود که خبر تلخ حادثه سینما رکس آبادان را به کیهان مخابره و عمر خود را صرف ثبت لحظات جنگ، مشکلات بعد از جنگ در آبادان و خرمشهر کرده بود و در ۱۹ تیر سال ۱۴۰۲ و در سن ۷۳ سالگی درگذشت.

صالح عطارزاده در سوگ‌ رضا خدری چنین سروده است:

من و یاران به یادت مویه کردیم

سرشک و بغض را هم سویه کردیم

و با کورش، شریعت، نازنینان

کلام ساده‌ات واگویه کردیم

عطارزاده در تلمیحی در سوگ این ادیب خوزستانی نیز گفت:

رضا درد آشنا و مردِ غم بود

ادیب و مهربان اهل قلم بود

جنوبی بود و یار جبهه و شط

به فکر زار قاسم با بلم بود

خبرگزاری ایلنا ضمن تسلیت دوباره به جامعه هنر و فرهنگ کشور از خداوند متعال برای آن مرحوم آمرزش و مغفرت و برای بستگانش صبر و شکیبایی خواستار است.

انتهای پیام/
سروش یوسفی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز