خبرگزاری کار ایران

تخصیص یارانه نان به بیماران سلیاک در فارس

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۰۲۴۳

بیش از ۱۵۰۰ نفر از بیماران مبتلا به سلیاک در فارس شناسایى شده اند

با حضور جمعى از مسئولان دانشگاه علوم پزشکى شیراز، اداره کل غله فارس و کارشناسان تغذیه و با هدف شناسایى و تامین نیازهاى مبتلایان به بیمارى سلیاک؛ شرایط زندگى این افراد بررسى شد.

به گزارش ایلنا، مدیر نظارت و ارزیابى فرآورده‌هاى خوراکى، آشامیدنى، آرایشى و بهداشت دانشگاه علوم پزشکى شیراز در این نشست از راه اندازى کمیته تخصصى سلیاک در منطقه 5 کشور خبر داد و گفت: با راه اندازى این کمیته به دنبال افزایش سطح پیگیرى موارد مورد نیاز بیماران سلیاک هستیم.

سید محمد مظلومى ادامه داد: براى اولین بار در کشور بن یارانه نان دو میلیون ریالى به بیماران سلیاک در استان فارس تخصیص داده شد.

وى اضافه کرد: باوجود شیوع یک درصدى این بیمارى در جمعیت هاى مختلف، ناشناخته بودن بیمارى سلیاک بویژه در سطح مسئولان و تصمیم گیرندگان و نبود آگاهى لازم نسبت به این بیمارى، زمینه عدم حمایت از مبتلایان به این بیمارى را فراهم کرده است.

مظلومى همچنین با بیان اینکه بیمارى سلیاک به عنوان یک بیمارى ژنتیکى خود ایمن، در 80 درصد بیماران مبتلا شناسایى نمى شود، عنوان کرد: خستگى، افسردگى، کم خونى، علائم گوارشى و به تاخیر افتادن رشد، از جمله علائم این بیمارى است.

مدیر نظارت و ارزیابى فرآورده هاى خوراکى، آشامیدنى، آرایشى و بهداشت دانشگاه علوم پزشکى شیراز با بیان اینکه این بیمارى در صورت شدت یافتن آزاردهنده خواهد بود، گفت: استفاده از رژیم غذایى فاقد پروتئین هاى گندم، جو و چاودار داراى گلوتن موجب ایجاد بهبودى در روند این بیمارى مى‌شود.

مظلومى تاکید کرد: در صورتى که بیماران مبتلا به این بیمارى از تغذیه مناسب این بیمارى استفاده نکنند، واکنش هاى دستگاه گوارش در آن ها بسیار شدید و احتمال ابتلا به بیمارى خطرناک سرطان روده براى آن ها وجود دارد.

وى با بیان اینکه براى نخستین بار در کشور با حمایت  استاندار فارس بحث تولید نان سنگک ویژه این بیماران در استان آغاز شده است، افزود: به دنبال توسعه محصولات مورد نیاز رژیم تغذیه اى این بیماران هستیم.

مظلومى در خصوص عوارض بیمارى سلیاک گفت: این عوارض شامل ضعیف شدن استخوان ها و کم خونى ناشى از B کم خونى فقر آهن، کمبود ویتامین 12 کمبود فولات مى باشد.

مدیر نظارت و ارزیابى فرآورده هاى خوراکى، آشامیدنى، آرایشى و بهداشت دانشگاه علوم پزشکى شیراز، تاکید کرد: مهم ترین درمان این بیماران رژیم فاقد پروتئین گندم، جو و گلوتن است.

تخصیص یارانه نان به بیماران سلیاک در فارس

 بیش از 1500 نفر از بیماران مبتلا به سلیاک در فارس شناسایى شده اند

سیاوش باباجعفرى، رئیس دانشکده تغذیه و علوم غذایى دانشگاه علوم پزشکى شیراز نیز با بیان اینکه بیش از یکهزارو 500 نفر از بیماران مبتلا به سلیاک در فارس شناسایى شده اند، گفت: پیش بینى تعداد مبتلایان به این بیمارى در استان 50 هزار نفر است.

وى با تاکید بر اینکه بسیارى از مبتلایان به این بیمارى به دلیل سکونت در شهرها و روستاهاى کوچک شناسایى نشده اند و سال ها با این بیمارى درگیر هستند، عنوان کرد: کلینیک سلیاک که قبلا از طریق دانشکده تغذیه در درمانگاه امام رضا راه اندازى شده و هفته اى یکبار به بیماران مبتلا خدمات ارائه مى کرد، امروز به صورت روزانه، ارائه خدمات کرده و بخش بزرگسالان این کلینیک نیز در درمانگاه شهید مطهرى راه اندازى شده است.

بابا جعفرى با بیان اینکه انجمن بیماران سلیاک در  فارس راه اندازى مى شود، گفت: براساس پیگیرى هاى انجام شده، این بیمارى تحت پوشش بیمه اى قرار گرفته و زمینه ایجاد دسترسى بیشتر مبتلایان به غذاها و تنوع غذایى لازم در حال پیگیرى است.

ردیف اعتبارى خاص و امتیاز حمایتى براى این بیماران نادر وجود ندارد

مدیرکل غله فارس نیز با بیان اینکه پروژه تولید نان مورد نیاز بیماران سلیاک به دلیل ناشناخته بودن این بیمارى بسیار مشکل بوده است، گفت: در قوانین و مقررات کشورى، ردیف اعتبارى خاص و امتیاز حمایتى براى این بیماران نادر وجود ندارد، لذا براى اجرایى شدن این طرح جلسات متعددى با دستگاه هاى متولى برگزار و براى نخستین بار در کشور به شکل کاملا ابتکارى، راهکارهاى تولید آرد و نان ویژه این بیماران نادر دنبال شد.

مهدى جمالى با بیان اینکه اداره کل غله به دنبال کسب مجوز سهیمه آرد مخصوص ویژه این بیماران بوده است، گفت؛ اکنون در حال تعریف فرآیند ادارى اجراى این طرح در قالب رویکرد تعاملى هستیم.

به گزارش ایلنا، سلیاک، یکى از انواع بیمارى هاى خودایمنى محسوب مى شود و در آن به واسطه اختلال مزمن در روده تحتانى، فرد نسبت به گلوتن یا همان پروتیئن موجود در غلات، حساسیت پیدا کرده و پس از مصرف هر یک از غلاتى نظیر جو، گندم یا چاودار، دچار واکنش هاى دردآورى مى شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز