خبرگزاری کار ایران

مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس خبرداد؛

خرید ۶۲۵ هزار تن گندم توسط تعاونی‌های روستایی در استان

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۲۱۵۷

مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس با بیان اینکه در حوزه تعاون روستایی خرید گندم به عنوان محصول استراتژیک در کشور مدنظر است، گفت: در این حوزه توسعه کشت گندم در دستور کار قرار گرفت و جهش در دیم زارها عمده‌ترین بخش بوده است.

به گزارش ایلنا، سید کاظم موسوی در نشست خبری هفته دولت با اشاره به کشت قراردادی و افزایش قیمت گندم و رشد ۲۰۰ درصدی در ۲ سال گذشته، افزود: فارس رتبه دوم در تولید گندم دارد.

وی با اشاره به اینکه​ ۲۰۰‌کارگزاری تامین و توزیع  نهاده کشاورزی در  فارس در کوتاه ترین زمان نهاده را به دست کشاورز می‌رساند، ادامه داد: استراتژی که در دیم زارها و مناطق مستعد در پیش گرفته شد منجر به کاهش فشار به منابع آب زیرزمینی شد.

مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس گفت: بیش از ۱۰۰ مرکز خرید در استان گندم را از کشاورزان تحویل می‌گیرند و در مناطق محروم ۱۰۰ درصد مراکز خرید مربوط به تعاونی روستایی است.

موسوی خاطرنشان کرد: بیش از یک میلیون تن گندم در استان خریداری شد که ۶۲۵ هزار تن توسط تعاونی‌های روستایی بوده است. 

وی از راه اندازی و ساماندهی زنجیره مزرعه تا سفره با افزایش غرفه‌ها خبر داد و گفت: ۵۶۲ شرکت تعاونی تحت پوشش این سازمان در استان فعالیت دارد تا محصولات با قیمت مناسب تامین و بدون واسطه به دست مصرف کننده برسد.

مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس با اشاره به جهاد تبیین و فرمایشات رهبری در این زمینه و اگاهی مردم نسبت به سازمان تعاون روستایی به عنوان نهاد مردمی بیان کرد: این سازمان در حوزه روستایی و کشاورزی تشکیل شد تا خدماتی در قالب تعاونی به مردم روستایی و کشاورزان ارایه شود.

وی افزود: تعاونی‌هایی که تحت پوشش سازمان تعاون روستایی در حوزه روستایی و کشاورزی فعال هستند و سازمان حمایت، هدایت و نظارت براین تعاونی‌ها را بر عهده دارد.

موسوی با اشاره به اصلاح سند توسعه تعاون توسط ریاست جمهوری گفت: در اسفند سال گذشته این موضوع به تصویب هیئت دولت رسید.

به گفته وی تعاون به عنوان بخش مردمی ساز اقتصاد است و در سند توسعه تعاون اهداف کمی دیده شده است که نقطه قوت است.

مدیرکل تعاون سازمان تعاون روستایی فارس با اشاره به اینکه در چشم انداز ۱۰ ساله جذب ۴۵ درصد سرمایه گذاری کل کشور در بخش تعاون، جذب حداقل ۱۵ درصدی از حجم نقدینگی کشور، افزایش حجم بخش تعاون تا ۲۵ درصد از تولید ناخالص مدنظر است، یادآور شد: همچنین افزایش در بخش کمی سند توسعه دیده شده است و بخش کشاورزی در سند توسعه تعاون به لحاظ کمی ۶۵ درصد سرمایه گذاری در بخش کشاورزی دیده شده است.

موسوی ادامه داد: هپچنین افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون از ۲۸۰ هزار به ۶۲۰ هزار میلیارد ریال دیده شده است.

وی در خصوص بانک تخصصی توسعه تعاون که ۱۰۰ درصد دولتی است بیان کرد: این بانک کمک کننده به تعاونی‌ها و در راستای تعادل بخشی به اقتصاد کشور موثر است.

وی با اشاره به کنترل کیفی و کمی محصول خریداری شده از نظر آلودگی و بیماری گفت: این کنترل به طور کامل توسط سه دستگاه جهاد کشاورزی، اداره بازرگانی و غله و تعاون روستایی در ورودی مراکز خرید انجام می‌شود.

مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس تصریح کرد: در برداشت گندم با آبیاری فاضلاب در حوزه کشت محیط زیستی است و با پیگیری‌ها این نوع کشت و محصولات امحا و کانال‌های انتقال آب نیز تخریب شد.

به گفته موسوی این موضوع کنترل ۱۰۰ درصدی شده است در حالی که حیطه فعالیت تعاون روستایی در حوزه جمع آوری و خرید محصولات است.

وی میزان توزیع بذر گواهی شده نیز به عنوان کلیدی ترین نهاده بخش کشاورزی دانست و افزود: در این زمینه  رشد خوبی داشته ایم و در سال گذشته ۳۷ هزار و ۵۰۰ تن بذر گندم گواهی شده توسط کارگزاری ها به کشاورزان تحویل شده است.

مدیرکل تعاون سازمان تعاون روستایی فارس  در بخش دیگری از صحبت هایش  به تنظیم بازار و واگذاری ان به بخش تعاونی و مردمی اشاره و افزود: در سال ۹۸ تا ۱۴۰۰ دولت هزینه هایی برای تنظیم بازار داشت و در سال گذشته با واگذاری به تعاونی ها بدون هزینه دولت انجام شد.

وی با اشاره به توسعه باسکول‌ها نیز گفت: این روند رو به رشد است و سالانه توسعه باسکول ها را داریم.

موسوی  با اشاره به تخصیص اعتبارات تملک دارایی نیز گفت: تکمیل انبارهای ذخیره محصولات کشاورزی نیز در سال گذشته با اعتباری که ایجاد شد  ۸۳ میلیارد تومان تخصیص یافت که جهت تکمیل انبارها برای ذخیره محصولات کشاورزی بود.

مدیرکل سازمان تعاون روستایی فارس با بیان اینکه در سال گذشته ۱۷۰ میلیارد تومان تحت عنوان تسهیلات جهت توسعه شبکه تعاونی های روستایی و کشاورزی تزریق شده است، خاطرنشان کرد: این مهم نسبت به سال های قبل ‌رشد خوبی داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز