خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران:

نگرش غالب به سرمایه داری در ایران نگاه حزب توده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۲۷۶۱

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در آیین افتتاحیه این کنگره گفت: مانع اصلی توسعه صنعتی در ایران رابطه بین دولت و مردم است.

به گزارش خبرنگار ایلنا در قزوین، محمد قاسمی گفت: از ابتدای انقلاب تا کنون شش برنامه توسعه و بیش از ۴۰۰ قانون مهم در حوزه اقتصاد تدوین شده است اما به نتیجه مطلوب نرسیده ایم چرا که مشکل در جای دیگری است.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: باید درباره رابطه دولت و ملت در حوزه‌هایی مانند نظام مالیاتی، سیاست‌گزاری صنعتی، چگونگی خلق و توزیع ثروت هم اندیشی کنیم.

قاسمی با طرح این سئوال که چرا ایران به یک کشور صنعتی تبدیل نشده است گفت: ما فاقد یک شبکه روابط بین بخش‌های فعال اقتصاد یعنی صنعت، خدمات و کشاورزی هستیم و در مقایسه با کشورهایی نظیر چین، کره جنوبی، ترکیه و آلمان شبکه ما شبیه راه مالرویی است که در آن هرکس هر کاری به ذهنش رسیده انجام داده و ارتباطی بین فعالیت‌ها نبوده است.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: از ابتدای دهه ۵۰ تا اواخر سال ۱۳۹۸ شمسی حجم منابع مالی در اختیار ما چهار برابر کره جنوبی بوده است اما دستاوردها نسبت عکس دارد.

وی افزود: این یافته‌ها نشان می داد که به تحلیل‌های سیاسی، اجتماعی و تاریخی نیاز داریم و علت حمایت ما از چنین کنگره‌هایی همین موضوع است.

این مسئول با نقد سیاست‌های رسانه‌ای کشور گفت: هنوز در صداوسیما و شبکه‌های خانگی از سرمایه دار چهره هیولا صفت روایت می شود.

قاسمی گفت: در گفت‌وگویی که با انجمن جامعه شناسی داشتیم اذعان کردند با وجود گذشت ۴دهه از پیروزی انقلاب هنوز نگرش غالب به سرمایه داری همان نگاه حزب توده است.

وی در پایان تاکید کرد: با این نگاه و تبلیغات و سیاست گذاری‌ها هرگز اقتصاد قوی به وجود نمی آید و ضرورت دارد در آنها بازنگری کنیم.

ششمین کنگره ملی تاریخ‌دانان ایران با موضوع "تاریخ صنعت و صنعتگران ایرانی، از صنایع دستی دیروز تا کارخانه‌های امروز" در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین به مدت دو روز در قزوین در حال برگزاری است.

گفتنی است در دو روز برگزاری این کنگره ۳۲ مقاله علمی با موضوع «تاریخ صنعت و صنعتگران ایرانی، از صنایع دستی دیروز تا کارخانه های امروز» در قالب شش پنل ارائه خواهد شد.

برگزاری مراسم نکوداشت استادان قزوینی پیشکسوت تاریخ، مرحوم آقایان احسان اشراقی و ناصر تکمیل همایون و کارگاه روش های نوین تدریس ویژه دبیران تاریخ آموزش و پرورش استان قزوین در روز نهم شهریور همزمان با گرامیداشت روز از دیگر برنامه‌های جانبی پیش بینی شده در این کنگره است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز