خبرگزاری کار ایران

در گفت و گو با ایلنا مطرح شد؛

تولید کشور توانایی کنترل تورم را ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۵۳۸۳

نمی شود شعار اصلاح نظام بانکی داد اما معضلات اقتصاد کشور برطرف نشود

​نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه مشکلات نظام بانکی به راحتی و با حرف زدن حل نمی‌شود، می‌گوید: نمی شود شعار اصلاح نظام بانکی داد اما معضلات و چالش های اقتصاد کشور برطرف نشود.

جمال رازقی در گفت و گو با ایلنا با اشاره به اینکه در شرایط فعلی دولت برای کسری بودجه به شدت به نظام بانکی وابسته است، می‌افزاید: بی‌شک یکی از عوامل اصلی تورم این مهم است و ناترازی بودجه منجر به استقراض از نظام بانکی و در نهایت منجر به ایجاد تورم خواهد شد.

نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس با اشاره به اینکه تمام ابعاد اقتصاد به صورت زنجیروار به هم متصل است، ادامه می‌دهد: نمی‌توان نوک پیکان را تنها به سمت نظام بانکی برد و نظام بانکی به عنوان تکه‌ای از پازل اقتصاد باید مشکلات و چالش‌های موجود در آن برطرف و حل شود.

این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه ریل‌گذاری اقتصاد کشور با مشکلاتی مواجه است، بیان می‌کند: قطعا هر متخصص و دانشمندی از هر جای دنیا به ایران بیاید و بر مسند وزارت اقتصاد بنشیند به تنهایی نمی‌تواند مشکلات اقتصاد کشور را حل کند.

نائب رئیس اتاق بازرگانی فارس معتقد است تا زمانی که ریل کلان اقتصاد کشور اصلاح نشود معضلات این حوزه همچنان در جای خود باقی می‌ماند، می‌گوید: در حال حاضر میزان نقدینگی کشور به بیش از ۶ هزار میلیارد تومان رسیده است که این حجم از نقدینگی در مقابل تولید کشور متناسب نیست و بی‌شک تولید کشور توانایی کنترل تورم را ندارد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگان فارس با اشاره به اینکه قطعا طبق دستورالعمل بانک مرکزی بانک‌ها نباید زیان ده باشند، ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه دولت تکالیفی را جهت اعطا تسهیلات برای بانک‌ها مشخص می‌کند اما در این شرایط بانک‌ها با هدف این که سودده و استقلال داشته باشند منابع خود را کمتر به سمت تولید که خیلی سودآور نیست هدایت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه زمانی که موانع متعدد سر راه تولید قرار دارد باید شرایط را درک کرد، می‌افزاید: عمده مواد اولیه واحدهای تولیدی به واحدهای فولادی و پتروشیمی نیازمند است و فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها هم طبق یک فرمول می‌توانند موادشان را صادر کنند و کالاهای داخل هم در بورس با قیمت آزاد عرضه می‌کنند.

رازقی با بیان اینکه به عنوان مثال سیمان و فولاد در صنعت ساختمان در بورس و با قیمت‌گذاری دستوری انجام می‌شود، عنوان می‌کند: زمانی که تولید کنندگان باید مواد اولیه خود را با قیمت آزاد تهیه کنند نمی‌توانند با قیمت‌گذاری دستوری به سود برسند و در نهایت منجر به ایجاد مشکل و تعویق در پرداخت اقساط بانک و ایجاد مشکل می‌شود.

به گفته رازقی به هیچ وجه بخشی از اقتصاد کشور نمی‌تواند آزاد و قسمتی دیگر در بند باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز