خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون انرژی اتاق یزد:

قطعی برق، هزینه تولید را بالا برده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۹۵۳۹۰

رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق بازرگانی یزد با اشاره به ناترازی برق گفت: قطعی برق، هزینه تولید را بالا برده است.

به گزارش خبرنگار ایلنا از یزد، احمد عشقان ملک در نشست کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق با بیان اینکه قطعی برق صنایع مهمترین دغدغه‌های فعالان اقتصادی است، گفت: رفع مشکلات این حوزه نیاز به تعامل بیشتر و انعطاف‌پذیری از سوی مسئولان امر دارد.

وی با بیان اینکه باید با تعامل و همفکری این مشکل را به حداقل برسانیم اظهار داشت: به اذعان مسئولان در توزیع برق، خوشبختانه بیش از ۷۰ درصد از صنایع بخش خصوصی در کاهش پیک بار مصرف همکاری داشته‌اند اما اینکه فشار بیشتری به صنایع برای خاموشی وارد آید پسندیده نیست و لازم است به شکلی از تولیدکننده‌ها نیز حمایت شود.

عشقان ملک با بیان اینکه نبود زیرساخت‌های کافی در حوزه انرژی، بخش تولید را با مشکل مواجه کرده عنوان کرد: خاموشی‌های مکرر روی صنایع، هزینه کارگر و قیمت تمام شده را بالا می‌برد و در نهایت این هزینه به دوش خریدار نهایی که مردم هستند می‌افتد.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر رشد تولید تاکید دارند تصریح کرد: برون رفت هر مملکتی تولید آن است و مشکلاتی که در سال‌های گذشته تا به امروز در حوزه انرژی انباشته شده است مشکلات امروز را رقم زده اما انتظار داریم با توجه به همکاری و همراهی صنایع در کاهش پیک بار انعطاف بیشتری به خرج بدهند.

رئیس کمیسیون انرژی، صنایع پالایشی و پتروشیمی اتاق یزد افزود: بر اساس ماده ۲۵ قانون بهبود محیط کسب و کار در زمان کمبود برق، واحدهای تولیدی صنعتی و کشاورزی نباید در اولویت قطع برق قرار گیرند اما در زمان کمبود، عملا برخلاف این قانون ابتدا برق واحدهای تولیدی قطع می‌شود.

عضو دیگر کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی یزد هم در این نشست با بیان اینکه قطعی برق واحدهای تولیدی یک اشتباه محض است و نباید چنین اتفاقی رخ دهد گفت: اما بر اساس توافقی که توانیر و توزیع برق با واحدهای تولیدی دارند، قطعی برق و خاموشی در واحدهای تولیدی اعمال می‌شود و اگر واحدها در این زمینه همراهی نکنند به جای خاموشی برای کاهش مصرف، قطعی برق رخ می‌دهد.

مجتبی دستمالچیان با بیان اینکه مشکل تامین برق صنایع با تلاش و فرهنگسازی جمعی تا حدی قابل حل است گفت: متاسفانه مسیر را اشتباه می‌رویم و توانیر در سه دهه گذشته هیچ فرهنگ‌سازی برای کاهش مصرف که نداشته هیچ، افزایش مصرف هم صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه با این شیوه مصرف، حتی در صورت تولید برق بیشتر، مشکل همچنان پابرجا خواهد ماند ادامه داد: اصلاح نرخ برق در حل کمبود برق صنایع حایز اهمیت است زیرا قیمت انرژی به قدری ارزان است که بهره وری در آن هیچ توجیهی ندارد و کسی به سمت سرمایه‌گذاری در برق نمی‌رود.

عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی یزد با بیان اینکه از سوی دیگر بخش خصوصی از تصمیمات و ناتوانی دولت متضرر است اظهار داشت: دولت در توسعه نیروگاه‌ها ناتوان بوده و سوخت نیروگاه‌های موجود را هم به درستی نتوانسته تامین کند و حتی هزینه تولید برق را نیز نداده است در حالیکه می‌توانست به راحتی با تهاتر در این زمینه اقدام کند.

وی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه برق برای رفع مشکلات قطعی و تامین برق ضروری است ادامه داد: برای حل ناترازی تولید و مصرف برق و رفع خاموشی باید سرمایه‌گذاری صورت گیرد و برای تحقق سرمایه‌گذاری نیز باید سیاست و رویکرد تغییر کند.

دستمالچیان بیان داشت: پیشنهاد دارم کنسیرسیومی برای احداث نیروگاه تشکیل شود و واحدها به صورت مشارکتی نیروگاه بزنند تا مشکلات برق هم رفع شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز